האם תושק רשת דור 4 בישראל לפני נובמבר?

משרד התקשורת את הבקשות של פרטנר, סלקום ופלאפון להתחיל בהפעלה מוקדמת של רשתות הדור הרביעי ■ משרד התקשורת בתגובה: "כל האפשרויות נבחנות ונשקלות"

אנטנות סלולריות / צילום: תמר מצפי
אנטנות סלולריות / צילום: תמר מצפי

בעקבות פרסום המכרז לדור הרביעי בשבוע שעבר שוקל משרד התקשורת את הבקשות של פרטנר, סלקום ופלאפון להתחיל בהפעלה מוקדמת של רשתות הדור הרביעי. במקרה של פרטנר וסלקום שפינו תדרים שנמצאים ברשותן, הבעיה פחות אקוטית, ובמקרה של פלאפון שלה כלל אין תדרים, שוקל המשרד להקצות תדרים בהשאלה.

המשמעות היא שקיים סיכוי תיאורטי אמנם שהחברות הסלולריות בישראל יפעילו רשתות סלולריות עוד לפני שיסתיים המכרז שצפוי להיערך בנובמבר השנה.
האפשרות להשקה מוקדמת עוד לפני המכרז מהווה פשרה שהמשרד שוקל על מנת לרצות את כולם ולא להיות במצב שבו חברות שיש להן תדרים יקבלו יתרון על פני חברות שאין להן תדרים. מדובר בפשרה שמאחוריה עומד שיקול משפטי, שכן פלאפון קרוב לוודאי תעתור לבג"ץ במידה ומשרד התקשורת יחליט לאפשר לפרטנר ולסלקום להשיק שירותי דור רביעי לפניה.

הנפגעת העיקרית מהפשרה, שכאמור כרגע נשקלת, היא פרטנר שכן היא החברה הראשונה שפינתה תדרים והכינה את עצמה להשקה כבר בתחילת השנה. פרטנר מבקשת כבר חודשים רבים לקבל היתר להשקת הרשת על גבי תדרים שברשותה, אך המשרד מסרב. הסירוב מציף סוגיות מאד חשובות לגבי אסדרת השוק, שכן הפרשנות לסירוב היא שהמשרד מדכא יוזמות לפיתוח טכנולוגי של החברות, גם כאשר הוא אינו נדרש להקצות משאב כמו התדרים בתמורה.

כאמור, אחרי שהמכרז פורסם, למשרד התקשורת יותר קל להיענות לבקשה של פרטנר שבעקבותיה ביקשה בקשה דומה גם סלקום. הבעיה כאמור מתמקדת בפלאפון שלה כלל אין תדרים ולכן ייתכן שתקבל בהשאלה תדרים תמורת הבטחה מצידה שמדובר בתדרים בהשאלה עד למכרז, ושלא תקים שום טענה לגביהם בעתיד.

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: "כל האופציות נשקלות ונבחנות".