לנדא וחשין מתנגדים למינויו מחדש של עו"ד סלונים לדירקטור ולכיסוי ביטוחי דירקטורים

מזהירים מ"התחפרות דירקטורים והפרה לכאורה של חובת האמונים" טבע: "ההצעות סטנדרטיות. לנדא מנסה לגייס תמיכת בעלי מניות בלי הצלחה"

ב-30 ביולי תיערך האסיפה השנתית של בעלי המניות של טבע, ואם לשפוט לפי האירועים האחרונים, זו עשויה להיות אסיפה סוערת במיוחד. בסוף השבוע דיווחה ענקית התרופות על הודעת עמדה שקיבלה מטעם שני בעלי מניות מיעוט, המתנגדים לשתיים מההצעות שיעלו באסיפה.

מדובר ביזם ההיי-טק בני לנדא, שמוביל מהלך אקטיביסטי שכבר צלח בחלקו, לשינוי וצמצום דירקטוריון טבע, ואליו הצטרפה רות חשין, דירקטורית לשעבר בטבע ובת לאחת ממשפחות המייסדים - חשין היא גיסתו של אלי הורביץ ז"ל, המנכ"ל והיו"ר המיתולוגי של טבע.

לנדא וחשין מחזיקים כ-2.8 מיליון מניות במצטבר, בשווי 153 מיליון דולר - כ-0.3% מהון המניות של טבע (ככל הנראה, החזקתה של חשין גדולה משל לנדא). עם החזקה זו הם יוצאים למאבק אקטיביסטי, כאשר לפי הטענה עומדים מאחוריהם עוד בעלי מניות אשר אינם מעוניינים להיחשף.

השניים מתנגדים למינויו מחדש של עו"ד אורי סלונים לדירקטוריון, ומתנגדים גם לרכישת כיסוי ביטוחי בפוליסה לביטוח אחריות דירקטורים. מנגד, הם תומכים במינויו מחדש של דן פרופר לדירקטוריון.

סלונים מכהן בדירקטוריון טבע מ-2008, אחרי כהונה קודמת בשנים 1998-2003. "בעוד שהשניים (סלונים ופרופר, ש'ח'ו') אנשים מכובדים וידועים בתחומם, לשניהם אין ניסיון בתעשיית הפארמה הגלובלית", כותבים לנדא וחשין בהודעתם. "לאור האתגרים שצפויים לעמוד בפני טבע בזמן הקרוב, והיעדר המומחיות בפארמה בדירקטוריון הנוכחי, לפחות אחד מהמועמדים צריך להיות בעל מומחיות כזאת".

לנדא וחשין אינם מציעים מועמדים אחרים מטעמם, אך ממליצים לתמוך בפרופר בזכות ניסיונו הבינלאומי בתעשייה ובמסחר, ומכיוון שהוא מכהן כדירקטור זמן קצר יותר מסלונים.

מנגד, איל דשא, מנהל הכספים הראשי של טבע, אמר אתמול ל"גלובס" כי "לא בדיוק מובן לי למה להתנגד למינויו מחדש של סלונים. הוא איש יוצא דופן, אציל, חכם, עו"ד המתמחה בניהול סיכונים בינלאומיים, המביא תרומה מאוד גדולה לנו כמנהלים. חברותו בדירקטוריון היא בזכות ולא בחסד. כל דירקטוריון היה מתברך באדם כזה".

מה ימליצו גופי הייעוץ למוסדיים?

הצעה נוספת שלה מתנגדים השניים כאמור, היא רכישת כיסוי ביטוחי בפוליסת ביטוח-אחריות-דירקטורים ונושאי משרה אחרים, שיספק כיסוי ביטוחי של עד 600 מיליון דולר בשנה. "כשלוקחים בחשבון את החסרונות בממשל התאגידי של טבע ואת התנהלות הדירקטורים, הדבר מעלה חששות הנוגעים להתחפרות שלהם בדירקטוריון, וכן להפרה לכאורה של חובת האמונים שלהם", נכתב בהודעת העמדה. השניים ממליצים להתנגד להצעה, "כל עוד טבע אינה משפרת את הממשל התאגידי שלה".

לכך הגיב דשא ואמר כי "זאת פוליסת ביטוח סטנדרטית לחלוטין שמחודשת אחרי שלוש שנים". הפוליסה הקודמת סיפקה כיסוי ביטוחי עד 420 מיליון דולר, וודשא מציין שהסכום הקודם נקבע ב-2008 ומאז היקפי המכירות של טבע גדלו, והפוליסה מתעדכנת בהתאם.

"ההתנגדויות לא ממש הגיוניות. הצעות טבע סטנדרטיות ופועלות לטובת החברה", אמר דשא, והוסיף כי "לנדא מנסה לגייס תמיכה של בעלי מניות בלי הצלחה גדולה. העובדה שלא חתומים על המכתב עוד בעלי מניות, מדברת בעד עצמה".

השאלה המרכזית כעת היא מה ימליצו גופי הייעוץ למוסדיים - ISS וגלאס לואיס בארה"ב, ובמידה מסוימת גם אנטרופי בישראל. ההיסטוריה מלמדת שהמלצות חיוביות של הגופים האמריקאיים מביאות לכך שטבע מצליחה להשיג רוב להצעותיה, גם אם ישנם בעלי מניות מיעוט שמביעים להן התנגדות חריפה.