הגיע זמן להפשיל שרוולים בירושלים

יותר ויותר כסף זר זורם כדי ליהנות מפלא העולם השמיני - השקל

שטר 50 שקלים החדש / צילום מסך: אתר בנק ישראל
שטר 50 שקלים החדש / צילום מסך: אתר בנק ישראל

בסוף השבוע צנח שער הדולר ל-3.41 שקלים לדולר. שער סל המטבעות קבע שוב שפל של עשור והתייצב זמנית סביב רמת 81 הנקודות. למעשה מאז שתי ההחלטות האומללות של הנהלת בנק ישראל שלא להפחית את הריבית צנח סל המטבעות ב 3%. צניחה תלולה ומדאיגה שמנחיתה מכה נוספת על המשק הישראלי וצריכה להדליק את כל האורות האדומים בירושלים.

מה שמדהים הוא שצניחה זו לא באה כתוצאה מהיצעי ענק של מטבע. לא זו בלבד אלא שבמשך תקופה זו בנק ישראל רכש כמיליארד דולר בשוק, האוצר ביצע עסקאות החלף בהיקף של כרבע מיליארד, המצב בשטחים הסלים באופן המעורר דאגה ונוסף על כל אלו התפרסמו לקראת סוף השבוע נתוני תעסוקה חיוביים במיוחד בארה"ב, ששינו לחלוטין את הסנטימנט כלפי המטבע האמריקאי שהתחזק מול רוב מטבעות העולם, למעט השקל כמובן.

אם למישהו עדיין לא היה ברור מה קורה כאן הרי שעתה התמונה ברורה. יותר ויותר כסף זר זורם לכאן על מנת ליהנות מפלא העולם השמיני - השקל. יותר ויותר מוסדיים מגנים על השקעותיהם בחו"ל כי נראה שאין כאן תחתית. שוב ושוב אנו רואים לנגד עינינו מניפולציות שערים- שלוש פעמים בשבוע האחרון התחזק השקל משמעותית באמצע הלילה במחזור אפסי וכמובן כשהדולר נחלש בעולם לפני שבועיים הוא נחלש גם כאן אולם כשהוא התחזק בעולם דאגה היד הנעלמה שהתחזקות זו תפסח על השקל. ממש הפלא השמיני.

למרות רכישות בנק ישראל נראה לפעילים כי הבנק מרכזי שלנו הרים ידיים והוא ממש חסר אונים מול שחקנים מקצועיים וממוקדי מטרה. סוחרי הבנק ממשיכים לרכוש באופן הכי נאיבי שיש(מי רוכש דולרים ביום של פקיעת אופציות ?), לא לומדים מטעויות העבר, מתעלמים ממניפולציות בוטות המתבצעות בעיקר בלילות אולם גם בשעות היום, מגלגלים עיניים לשמיים ונאחזים במנטרה שאבד עליה הכלח - אי אפשר לרצות כלכלה חזקה עם מטבע חלש. אז יש לי חדשות בשבילכם חברי בבנק ישראל. אנחנו כבר לא כלכלה כל כך חזקה. אנחנו הולכים ונחלשים.

מחלקת המחקר של בנק ישראל לימדה אותנו ש 10% תיסוף משמעותם אובדן של אחוז תוצר. אז לאחר שלושה תיקונים באומדני הצמיחה האופטימיים, שלא לומר נאיביים, הגיע הזמן לתקן שוב היות ובחודש האחרון איבד המשק עוד 0.3% תוצר. אם ימשיכו בבנק המרכזי לעצום עיניים ולהתבשם מנתוני אבטלה אבסורדיים וממדד משולב שכנראה דורש בחינה עמוקה של הפרמטרים המרכיבים אותו, הדרך לאסון כלכלי סלולה. מנוע הצמיחה העיקרי של המשק-היצוא הולך ונשנק ואם ייחנק נישאר עם מדדים אופטימיים אולם בלי צמיחה אמתית.

זה הזמן להחליף דיסקט בבנק ישראל, לשתף פעולה עם האוצר ולהתחיל להשתמש בכלים חדשים על מנת להתמודד מול האיום האסטרטגי העומד בפני כלכלת ישראל. גם הכלים הקיימים טובים אולם צריך להשתמש בהם בתבונה ולצערי בנק ישראל לא עושה זאת. אפשר להשאיר לימיטים על מנת להתמודד עם המניפולציות הליליות. אפשר להזרים ביקושים כשהדולר מתחזק בעולם ואפשר להשתמש בהתערבויות ביתר תבונה, בעיקר בימים ובשעות שיהיה להן אפקט. אפשר לעשות הרבה דברים אם אתה מקצוען ומבין את דרך החשיבה של המתמודדים מולך.

אולם אם בבנק המרכזי שלנו הרימו ידיים ולמעשה מודים כי אין ביכולתם להתמודד עם המצב, אזי ייתכן והדרך היחידה שנותרה בידיהם היא לקבוע רצפה לשער הסל. בעבר לא ראיתי צורך בפתרון כזה אולם חוסר היכולת בירושלים להתמודד באמצעות כלים אחרים לא משאיר בידיהם הרבה ברירה ואני מסכים לחלוטין עם אלו הסבורים שזה לא יגרום למתקפה ספקולטיבית שתוצאתה עלויות הגנה משמעותיות.

כשהפרשי הריבית אפסיים צריך להיות מטורף על מנת להתמודד מול בנק מרכזי שהציב רצפה מהטעם הפשוט שיש ביכולתו לקבוע עוד צעדים אדמיניסטרטיביים שיפגעו בספקולנטים. לעומת זאת רצפה תגרום לביקוש אדיר למט"ח מצד הגופים המוסדיים. אלו הגנו על עצמם מפני תיסוף בהיקף של מיליארדים רבים ואם תובטח רצפה, הגנתם מיותרת. הרצפה גם תשכנע את הגופים הפיננסיים הזרים שמושקעים בישראל בשקל, במניות ובאג"חים להגן על השקעתם ותשמוט את הקרקע מתחת לרגליהם של הספקולנטים שרואים בשקל בור ללא תחתית שמשמעותו עבורם מקור רווח בלתי פוסק.

יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים

yf@energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עמי

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד