"הערכת עובדים" לרופאים? הוועדים פוצצו ההדרכות

ארגון רופאי המדינה, שנחשב כיום לפלג המיליטנטי בהסתדרות הרפואית: "רופא הוא לא כמו כל עובד, הוא מחויב למטופל שלו לפני המעסיק; מערכת ציונים עשויה לשמש אמצעי לחץ נוסף להכנעתנו"

רופא רפואה חדר ניתוח רופאים סטטוסקופ תרופה  מחלה / צלם: thinkstock
רופא רפואה חדר ניתוח רופאים סטטוסקופ תרופה מחלה / צלם: thinkstock

הסיפור הבא לא מגיע מנמל אשדוד וגם לא מחברת החשמל: נציבות שירות המדינה, בשיתוף משרד הבריאות, החלה ליישם השבוע את השלב המקדים בדרך לביצוע "הערכת עובדים" כפי שמקובל בשירות המדינה, לראשונה בקרב רופאים ומנהלי מחלקות בבתי החולים הממשלתיים.

המנהלים נדרשו לעבור במהלך השבועיים הקרובים הדרכות, אלא שארגון רופאי המדינה (אר"מ) שנחשב כיום לפלג המיליטנטי בהסתדרות הרפואית, החליט "לפוצץ" את ההדרכות האלה בשל התנגדותו העיקשת לביצוע הערכות כאלה.

פיצוץ כזה אירע היום (ב') בבית החולים רמב"ם בחיפה, כאשר אל חדר הישיבות שבו אמורים היו להתכנס המנהלים הגיעו רופאים הפעילים בארגון (ובהם רופאים בכירים) וחסמו פיזית את הגישה למקום. איומים בדבר "פיצוץ" דומה שהתקבלו גם בבית החולים נהריה ובבית החולים הפסיכיאטרי לב השרון, מנעו מבעוד מועד את ההדרכות שאמורות היו להתקיים שם.

לעומת זאת, הדרכה אחת דווקא כן התקיימה השבוע ובאופן מוצלח, בבית החולים הלל יפה בחדרה. גורמים במערכת הבריאות מייחסים את ההצלחה בהלל יפה לאופן הניהול של מנכ"ל המרכז הרפואי, פרופ' מאיר אורן, זאת בעוד כמה מנהלים אחרים נחשבים למי שמשתפים למעשה פעולה עם ועדי הרופאים. מסיבה זו, סבורים אותם גורמים, יש לנתק את מנהלי בתי החולים מההסכמים הקיבוציים של ההסתדרות הרפואית, ולהחתימם לראשונה על חוזים אישים כמקובל בכל מקום עבודה מאורגן אחר שבו המנהלים הבכירים ביותר מוחרגים מההסכם הקיבוצי.

מדוע ארגון רופאי המדינה מתנגד למנגנון ההערכה של נציבות שירות המדינה? בארגון מסבירים כי רופא אינו עובד ככל העובדים, וכי מחויבותו בראש ובראשונה היא למטופל ולא למעסיק. "במקרה של קונפליקט בין רצון המטופל לבין רצון המעסיק אנו נעמוד לצד המטופל כנגד המעסיק", נכתב בדף המסרים של הארגון שהועבר למנהלי המחלקות. מערכת ציונים ממשלתית, כך לטענת הארגון, "עשויה לשמש אמצעי לחץ נוסף להכנעתנו".

בנציבות שירות המדינה מבקשים כי כל רופא יעבור הערכה על ידי מנהליו, בין אם הוא מתמחה, מומחה, רופא בכיר או מנהל מחלקה. בהסתדרות הרפואית הסכימו רק למודל שבו ההערכה תתבצע באופן אנונימי - מודל שהוגדר על ידי הנציבות כבלתי אפקטיבי בעליל.