ביה"ד הורה לעובדי נמל אשדוד לחזור לעבודה סדירה

(עדכון) - בבית הקפה "גרג" ובמסעדת "שיפודי ציפורה" שבבעלות יו"ר הוועד המושעה העובדים נותרו בעבודה ■ אבינועם שושן, מחליפו של חסן, הושעה ■ ניסנקורן: "השר כץ מנצל את המצב באופן ציני בכדי להתנגח בוועד"

נמל אשדוד / צלם: תמר מצפי
נמל אשדוד / צלם: תמר מצפי

עכשיו הם נזכרו? רק לאחר שבית הדין לעבודה הורה לעובדי נמל אשדוד לשוב לעבודה סדירה, ההסתדרות, שעד לפני שעתיים גיבתה באופן רשמי את הוועד ותקפה את ההחלטה להשעות את יו"ר הוועד, עושה עכשיו סיבוב פרסה.

בהודעה שמסר הארגון נכתב: "ההסתדרות הורתה לוועד העובדים בנמל אשדוד לחזור לעבודה מלאה וסדירה, זאת תוך גילוי אחריות לחשיבותו של הנמל בשעה ביטחונית קשה שפוקדת את תושבי הדרום. ההסתדרות קוראת להנהלת הנמל להתחשב ולהפגין סולידריות עם העובדים שמסכנים את עצמם תחת מטחי הטילים ולדאוג להגנה ואמצעי בטיחות מקסימליים להבטחת ביטחונם ובטיחותם של העובדים".

יצוין כי על אף הגיבוי הרשמי שניתן היום לוועד, נודע כי גורמים בכירים בארגון הביעו אי נוחות רבה מהפסקת העבודה שהוביל הוועד בשיא ההסלמה הביטחונית.

קודם לכן, יו"ר ועד עובדי התפעול בנמל אשדוד, אבינועם שושן, הורה היום (ג') לכלל עובדי הנמל, לרבות עובדי מנהלה שאינם שוהים במרחבים פתוחים, לעזוב את הנמל ולחזור לבתיהם. על פי הודעת הוועד, ההוראה ניתנה בעקבות מטחי הגראדים שנורו לעבר העיר אשדוד בין השעות 10:00-11:00. ההנחיה הזו גררה תגובה חריפה של הנהלת הנמל, שהודיעה על השעייתו המיידית של שושן.

"יש עובדים שמצאו עצמם במנופים הגבוהים, ללא כל אפשרות של מיגון סביבם", הסביר שושן את הצעד בו נקט. "על מנת למנוע אסונות מיותרים, הורינו לעובדים להפסיק את העבודה ולשהות בקרבת מרחבים מוגנים. ברגע שהמצב הביטחוני יאפשר, נתן הוראה לעובדים לחזור מיד למקומות העבודה. איננו רוצים לקחת אחריות שלא לצורך על חיי וביטחון עובדי הנמל ולהעמיד אותם בסכנת חיים בשל העבודה בנמל", הוא הוסיף.

הנזק הישיר לנמל בכל יום של שביתה נאמד ב-3-4 מיליון שקל, ואילו הנזק העקיף ללקוחות הנמל יכל להגיע למיליוני שקלים רבים. יצוין כי שושן משמש במקביל גם כחבר מועצת העיר אשדוד - תפקיד שלפחות על פניו מחייב אותו באחריות יתרה בימים אלה.

על פי הערכות, ההודעה של שושן הגיעה על רקע שורה של סכסוכים ועימותים מול הנהלת הנמל בראשות המנכ"ל בפועל יצחק בלומנטל, תוך ניסיון להבהיר מי באמת מנהל את הנמל בפועל. הנהלת הנמל הגיבה כאמור בחריפות ומסרה: "יו"ר ועד תפעול אבינעם שושן החליט על דעת עצמו, בלי לקבל אישור ובלי לידע איש, להורות לעובדי התפעול לנטוש את תחנות העבודה בנמל, בזמן שמדינת ישראל נמצאת במצב חרום.

"אבינעם שושן חרג מסמכותו והפר בכך כל נורמה אזרחית. זאת, במיוחד לאור ההערכות המיוחדת של הנהלת החברה למצב הביטחוני שהחלה כבר ביום חמישי שעבר, בה הופעל מערך הביטחון והחרום הנמלי, אשר נותן מענה לאיום הביטחוני. הנהלת החברה רואה התנהלות זו התנהלות שערורייתית, במיוחד לאור הכרזת פיקוד העורף על מצב מיוחד בעורף".

עוד נמסר מהנהלת הנמל: "הנמל מוגדר כמפעל חיוני וחובה על העובדים להיות בנמל ולעבוד על פי חוק. אלו ימים בהם מדינת ישראל והחזית האזרחית זקוקה לנמל אשדוד והנמל יעמוד לצידה של מדינת ישראל ככל שיידרש. הנהלת החברה קוראת לעובדי התפעול לחזור מידית לעבודה רציפה".

ההודעה החריפה הסתיימה גם בצעד אופרטיבי חריף: "לאור הפגיעה הקיצונית באינטרסים של המדינה ושל הנמל בשעת חרום, הנהלת החברה החליטה, לאחר התייעצות עם שר התחבורה, על השעיית מזכיר ועד תפעול אבינעם שושן, מעבודתו בנמל אשדוד ולהעמידו לבירור משמעתי".

בינתיים, בדיקת "גלובס" מעלה כי בבית הקפה "גרג" ובמסעדת "שיפודי ציפורה", שני עסקים הממוקמים במתחם גן העיר באשדוד אשר נמצאים בבעלות יו"ר הוועד המושעה אלון חסן, העובדים לא קיבלו שום הנחיה לחזור לבתיהם - אף שהיו חשופים לאותם מטחי ירי ממש. חסן כאמור מושעה מעבודתו בנמל ובוועד, אבל על פי הערכות הוא עדיין מושך בחוטים ונחשב לאיש החזק והמשפיע לפחות בכל הקשור לפעילות הוועד. ביקור בעסקיו של חסן מגלה ירידה חדה מאוד בתנועת הלקוחות, בדומה לכלל פעילות המסחר בעיר.

עוד נציין כי בזמן שוועד עובדי הנמל הורה לעובדים לחזור לבתיהם, צוותים של חברת החשמל (עובדים שבימים כשגרה מושמצים לא פחות) נצפו על ידינו כשהם מטפסים על עמודי חשמל בשיא הירי הכבד על העיר אשדוד, על מנת לטפל בתקלות.

ההסתדרות פנתה למנכ"ל נמל אשדוד בדרישה להרגיע מיידית את המצב בנמל אשדוד תוך השבת העבודה תחת מגבלות הבטיחות וביטול הצעדים החד-צדדים מצד הנהלת הנמל - כולל ביטול השעייתו של יו"ר ועד העובדים אבינועם שושן. יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, התייחס להודעתו של השר כץ שהורה להשעות את אבינועם שושן: "במקום להרגיע את המצב בעת הקשה הזו ולפעול באחריות כפי שנהגתי אמש בביטול הצעדים הארגונים של הסתדרות עובדי המדינה, השר כץ מנצל את המצב באופן ציני בכדי להתנגח בוועד העובדים".

יו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי, הורה לוועד העובדים בנמל אשדוד שאנשי צוות פינוי חומרים מסוכנים יעבדו ויפעלו ללא קשר לאירועים המתרחשים בשעה האחרונה בנמל.