"צפויה תקופה של לחץ, אבל השוק יחזור להיות חיובי"

זיו שמש, מנכ"ל בית ההשקעות מנורה מבטחים פיננסים: "צפויה תקופה של לחץ וירידות בשווקים, ומאחר שאין שינויים מהותיים בכלכלה - השוק יחזור להיות חיובי"

זיו שמש / צלם: יונתן בלום
זיו שמש / צלם: יונתן בלום

"הירידות האחרונות בשווקים הן מימוש שהשוק חיכה לו. שוק מתנהל בצורה דו-כיוונית, כלומר עולה ויורד, אבל במשך תקופה ארוכה הכיוון הוא חד-צדדי - כלפי מעלה. המשקיעים פשוט חיכו לטריגר", כך אמר היום (ג') ל"גלובס" זיו שמש, מנכ"ל בית ההשקעות מנורה מבטחים פיננסים.

הדברים נאמרו על רקע ההחרפה במצב הגיאופוליטי והסנטימנט השלילי בשוקי העולם, שממשיכים לתת אותותיהם בבורסה המקומית. כשברקע היציאה למבצע "צוק איתן" ברצועת עזה ומטח הרקטות על ישראל, נרשמו אתמול ירידות שערים בכל המדדים המובילים.

כזכור, גם אתמול התאפיין המסחר בת"א במגמה שלילית, שנחתם בירידות שערים של כ-0.9% בת"א 25 ושל כ-0.4% בתל בונד 20, כשבמקביל התברר כי בבנק ישראל חוששים מבועה בשוק האג"ח הקונצרניות וסבורים כי ההתפתחויות בשוק זה עלולות לסכן את היציבות הפיננסית.

לדעת שמש, הירידות בשווקים אינן מסמלות תחילתו של משבר, בעיקר משום שהריבית צפויה להישאר נמוכה ובמצב המאקרו לא חל שינוי מהותי. עם זאת, "צפויה תקופה של לחץ וירידות בשווקים, ומאחר שאין שינויים מהותיים בכלכלה - השוק יחזור להיות חיובי". לדבריו, ניסיון העבר מלמד כי משברים ביטחוניים היוו הזדמנות, אם כי הוא עדיין לא חושב שהירידות חזקות מספיק כדי להצדיק כניסה לשוק. "כרגע חזרנו לרמות המחירים של תחילת השנה, שממילא היו יקרות. אנחנו אחרי כ-3 שנים של עליות והמרווחים בשוק הקונצרני עדיין מצומצמים ולא אטרקטיביים".

בדומה לשמש, רוב מנהלי ההשקעות המקומיים לא מתרגשים מהירידות בשווקים בשל המתיחות - לפחות לעת עתה. "אנחנו לא חושבים שהעימות הנוכחי מצריך היערכות כלשהי מצד המשקיעים", הוסיף רונן מטמון, מנהל ההשקעות הראשי של אקסלנס גמל ופנסיה. "לאורך העשור האחרון מדינת ישראל חוותה מספר סבבי עימות מול החמאס ולבנון, ובכל הסבבים תגובת השוק הייתה מינורית. גם במקרים בהם התגובה הייתה יותר משמעותית, השוק ידע לתקן ולחזור לרמת המחירים טרום המשבר", הזכיר מטמון.

בהמשך התייחס מטמון גם למגמת הפדיונות בקרנות הנאמנות, שאיבדו אתמול כ-400 מיליון שקל ובמהלך היום למעלה מ-700 מיליארד שקל נוספים. "הפדיונות בקרנות הנאמנות ותנועה אפשרית של המשקיעים הזרים מהווים איום משמעותי יותר על רמת המחירים הנוכחית בשוק. פדיונות בקרנות הנאמנות הקונצרניות יכולים בקלות להביא למימושים משמעותיים", הוסיף מטמון וסיכם כי "מבחינתנו, השילוב של פדיונות בקרנות הנאמנות עם רדידות השוק ונזילות נמוכה הוא ציר האיום המשמעותי בשוק ההון".

"הפחד גורר הוראות מכירה בקרנות הנאמנות, ואלו חייבים למכור כדי להעביר מזומנים למשקיעים ההיסטריים", הוסיף אלדד תמיר, מנכ"ל ובעלים של בית ההשקעות תמיר פישמן, שתיאר את הירידות בשווקים בימים האחרונים כ"ביטוי להיסטריה קטנה ומצחיקה". לדבריו, כבעל בית השקעות הוא לקח חלק ב"אין סוף אירועים כאלו, דרמטיים פי כמה, ותמיד הבורסה חוזרת למקום שהייתה בו, כי כשהפחד עובר השווקים מתקנים, אבל אנשים עושים אותה טעות שעולה להם לא מעט. ני"ע קונים בזול ומוכרים ביוקר, ולא להיפך", הזכיר.