שעת הטי: איך מעבירים מסר על חולצה?

את העבודות של המאייר והמעצב גילי קומפורטי אפשר היה לראות בתערוכות, בעיתונים ובטלוויזיה. עכשיו הוא חוקר מדיום חדש: טקסטיל

גילי קומפורטי / צילום: שלומי יוסף
גילי קומפורטי / צילום: שלומי יוסף

כעיתונאית, השיחה עם המאייר והמעצב גילי קומפורטי מעוררת בי כל מיני שעשועים מחשבתיים על הדרכים שבהן מתווכים תוכן. קומפורטי - שאת האמנות שלו אפשר היה למצוא, בין היתר, בכתבות עיתונאיות (כולל, גילוי נאות, במגזין G), בספרים, בפוסטרים, וכן בקטעי וידיאו שיצר לטלוויזיה - מצא לאחרונה מדיום חדש: טקסטיל. תחת הכותרת Cosmic Mess, הוא מוציא כעת קולקציית טי-שירטים שלו עם 24 דגמים של הדפסים שונים, כשלכל פרינט יש גרסה של טי-שירט וגופייה, וצבע משלו.

הדימויים לא יהיו זרים למי שכבר נחשף לעבודותיו של קומפורטי. "מושגים כמו מדע בדיוני, פסיכדליה, תרבות צריכה, רוחניות, אפוקליפסה וציניות מתערבבים יחד בקלחת הקוסמית שלי", הוא מסביר במילותיו.

- מה זה בעצם Cosmic Mess, בלגן קוסמי? איזה מסר אתה מנסה להעביר?

"אני תמיד רואה את המציאות בתור משהו מסוים, ואני מעביר את זה החוצה דרך הפילטרים שלי. אפשר לומר שכל הדברים של קוסמיק-מאס הם פרשנות אישית שלי לאופן שבו העולם מתנהל, וזה מוגש במעטפת פופית. את רוב האיורים שמלווים את הקולקציה עשיתי במהלך מסע של שלושה חודשים לדרום הודו ב-2013. מצאתי את עצמי נודד בין ערים קטנות, כפרים ופיסות טבע מהממות, ומצייר. את חלקם האחר סיימתי במספר בתי קפה בתל אביב".

- למה דווקא חולצות?

"מאז שאני ילד נמשכתי לפורמט הזה. הייתי מוצא את עצמי נובר בכל מיני שווקים הזויים באירופה ובמזרח בחיפוש אחרי פריטים מיוחדים. טי-שירט בעיניי זה סטייטמנט, הצהרה, אמירה שאנשים בוחרים ללכת איתה, כי היא מחברת אותם לווייב מדויק של דברים ושל סטייל שהם שמחים להפגין החוצה. זה גם סוג של השתייכות - אנשים לוקחים חולצה עם סטייטמנט אישי שהם רוצים לנכס לעצמם".

- ואתה לא חושש מהעובדה שהדפסים על בד יישחקו, יפגעו ביצירה?

"זה הדפס מיוחד על בסיס מים, שהופך לחלק מהסיב של החולצה, חלק מהבד. זו טכניקה שהגעתי אליה דרך בירורים ותחקירים. יש רק שתי חברות כאלה בארץ - מה שכמובן מייקר את החולצות - שם גם מדפיסים וגם מייצרים. זה היה אתגר עצום למצוא את הסינרגיה המושלמת בין הגזרה הנכונה, איכות הבד וההדפס".

תוכנית ההתקרקעות

קומפורטי, 42, החל את פעילותו לפני כ-15 שנה - מאיורים למגזינים ולפרסומות, דרך עיצוב וידיאו ארט למופעים, עבור בעיצוב פתיחים ופרומואים לתוכניות טלוויזיה ולמשרדי פרסום, ועד לתערוכות יחיד.

"אבל אף פעם לא חשבתי לקחת את כל הדבר הזה לכיוון ממש מסחרי ולצאת עם זה החוצה למקום של הכרזה מאוד מדויקת", הוא אומר.

בין עבודותיו אפשר לראות השפעה של אנשים כמו טרי גיליאם מחבורת מונטי פייתון, שעיצב את קטעי האנימציה המצחיקים-מפחידים ששובצו בין המערכונים, כמו גם את הסגנון של הבמאי-אנימטור הפרוע טים ברטון, וכן השפעות של אמנים כמו ז'אן מישל בסקיאט, סטורם טורגרסון (שעיצב את עטיפות התקליטים של פינק פלויד), רוג'ר דין (שעיצב את עטיפות התקליטים ללהקת הרוק הפרוגרסיבי yes), וכן הסגנון התוכני של המוזיקאי פרנק זאפה ושל הסופרים דאגלס אדאמס, אתגר קרת, ריימונד קארבר ואלן גינסברג.

באוגוסט הקרוב יופיעו איוריו בספר "200 המאיירים הטובים בעולם 2014-2013" של הוצאת Archive (זו הפעם השנייה שאיוריו נבחרים, לאחר הופעתו במהדורת 2010-2009).

בתחום הטי-שירטים זכה קומפורטי להכרה באפריל האחרון, כשחולצה שעיצב זכתה בתחרות המותג Aperol Spritz והודפסה על טי-שירטים של החברה. את הקולקציה הראשונה שלו השיק בטי-מרקט האחרון בפסח, סוג של סגירת מעגל למקום שממנו צמח הרעיון.

"תמיד נמשכתי לטי-מרקט, שמעתי עליו כבר לפני שבע-שמונה שנים, ובסוכות האחרון קפצתי לטי-מרקט ופגשתי שם בחור שאני מכיר והיה לו שם דוכן לחולצות", הוא משחזר. "הראיתי לו כמה דברים שאני עושה כפוסטרים וכפרינטים, והוא אמר שזו תהיה הצלחה גדולה. נדלקתי על כל הקטע, ובמשך שלושה-ארבעה חודשים זה הדבר היחיד שעשיתי, מינואר עד אפריל, והשקתי את זה בטי-מרקט בפסח האחרון".

- למה דווקא עכשיו החלטת לצאת עם מותג מסחרי משלך?

"בטבע שלי אני אישיות די מפוזרת מבחינת רצף הדברים שמושכים אותי. הרבה פעמים אני מוצא את עצמי נדלק על רעיון, מתחיל לממש אותו, ולפני שמיציתי את מלוא הפוטנציאל שלו אני כבר שם את העין על רעיון אחר שעלה לי, ואז חושב איך לייצר סינרגיה בין השניים. אני בקלות הולך לאיבוד בתוך כל הדברים שאני אוהב. יש בזה משהו מאוד ממלא, אבל גם מתסכל, והמסגרת של קוסמיק-מאס אפשרה לי משהו שהיה חסר לי: התקרקעות.

"שנים אני מפנטז על פרויקט ארוך טווח, של שנה לפחות, שאשאב אליו בעשייה עם המון תנופה. גם בפרויקטים הארוכים יחסית שיצא לי לעבוד עליהם, כמו עיצוב הווידיאו ארט למופע ONE של ריטה ועיצוב קירות הבית של האח הגדול, לא מצאתי שאני יכול להביא בצורה אבסולוטית את מה שאני רוצה להביא. הרגשתי מבפנים שאני חייב ליצור לעצמי את מסגרת הפעולה ולא לסמוך על פרויקטים שיצוצו ויתאימו לי במאה אחוז, כי פשוט המציאות לא פועלת ככה.

"קוסמיק-מאס נותנת לי את הפתח לבטא את האמירה הוויזואלית שלי בתוך גבולות די ברורים שאני מכתיב לעצמי, המתבטאים במוצרים; כעת, כאמור, מדובר בקולקציה שהיא לימיטד אדישן של 300 פריטים".

- טוב, עברנו על האתגרים ועל הלבטים. מה החלק שהכי אהבת בעבודה על הקולקציה?

"כל התהליך העיצובי: מהסקיצה הראשונית עד להדפסה על הבדים שאוטוטו נתפרים ואפשר יהיה ללבוש אותם".

כל מה שאפשר להדפיס עליו

בקרוב צפוי שיתוף פעולה מיוחד בין קוסמיק-מאס לבר הפיקוק התל-אביבי, כשדמות ה-Micky Mess שעיצב קומפורטי תונצח על טי-שירטים במהדורה מוגבלת. עבור קומפורטי מדובר בהתכתבות עם פופ אייקון מהעבר ואת החולצות ניתן יהיה לרכוש בבר עצמו. "אני רואה את עצמי כאמן פופ", הוא אומר. "כל הדברים האלה זה פופ. יש פה תקשורת עם פופ מהעבר עם הפרשנות האישית שלי לפופ. חצי מהעבודה שלי אינטואיטיבית וחצי מושכלת".

- מה הדבר הבא של קוסמיק-מאס?

"כרגע אני מרגיש כמו צ'רלי בממלכת השוקולד. אני רוצה חנויות של קוסמיק-מאס שיהיו בהן הכול מהכול, החלפה ויזואלית ברשתית של העין. אני לא עובד כקופירייטר מתוחכם, אלא כמשהו שהוא יותר חידתי ברמה של העברת מסרים. טי-שירטים הם עוד אחת מהפלטפורמות. בהמשך זה יהיה גם על עיצובי חרסינה, פרינטים, גלויות - כל דבר שניתן להדפיס עליו".

הפרטים הקטנים

מחיר חולצה: 119 שקלים. מחירי ההדפסים על כרזות: 39-29 שקלים

איפה משיגים: פלטפורם 2014 - יריד עיצוב, אמנות, מוזיקה וידיאו ופרפורמנס. יתקיים ברחבת רוטשילד 1 בתל אביב, בימי חמישי בין 17.7 ל-21.8, בין השעות 23:00-18:00

One Stop Shop- אירוע אופנה ותרבות ברחוב בן-ציון 1 תל אביב, יום שישי 11.7, 11:00-18:00

במהלך חודש אוגוסט יושק האתר של קוסמיק-מאס, וניתן יהיה לרכוש את החולצות גם דרכו www.cosmicmess.com

השאלון

- מהי העצה המקצועית הטובה ביותר שקיבלת?

"הבנתי עם השנים שאני צריך לזנוח את רוב התשוקות שלי, שמפזרות אותי לכיוונים רבים מדי, כדי להתמקד בדבר שאני הכי חזק בו, ושם למצוא אותן מחדש" (הוא מצטט מדברים שאמר דיוויד בואי במהלך ראיון בגלי צה"ל ב-1997)

- מהי העצה האישית הכי טובה שקיבלת?

"'הדבר הכי טוב שאתה יכול לעשות למען עצמך הוא להיות אותנטי עם העשייה שלך' - אחד המורים שלימדו אותי תקשורת חזותית".

- היית שמח לקרוא את המחשבות של...?

"דאגלס אדאמס בזמן שהרעיון של 'מדריך הטרמפיסט לגלקסיה' קפץ לו לראש".

- איך ייראה העולם ב-2050?

"אוכלוסיות שלמות יעברו לטבע ויהפכו לטבעונים, וסיפורים אל תוך הלילה סביב מדורה יהיו דבר של מה בכך. הממותות יחזרו!".

- אילו לא היית עוסק במדיה ויזואלית, במה היית עוסק?

"הייתי בטח מוזיקאי, כנראה מתופף".

- אייקון הסטייל המועדף עליך?

"דיוויד בואי, כמובן. תמיד היה ותמיד יהיה".

חולצות של גילי קומפורטי / צילום: שלומי יוסף
 חולצות של גילי קומפורטי / צילום: שלומי יוסף