אסי עזר ודפנה לוסטיג: "החלטנו לא לדבר על פוליטיקה בשידור"

אסי עזר ודפנה לוסטיג, המנחים של תוכנית הבוקר החדשה ברדיו תל-אביב, מסבירים בראיון ל"גלובס" איך מגישים תוכנית בוקר בלי לדבר על פוליטיקה ■ עזר: "יש לי קריירה שכרגע מושתתת בהמון מובנים על העובדה שאני חמוד"

אסי עזר ודפנה לוסטיג / צילום: מיכאל פלצ'וק
אסי עזר ודפנה לוסטיג / צילום: מיכאל פלצ'וק

אסי עזר התאפק במשך תוכנית רדיו שלמה - שעתיים תמימות - שלא לדבר על קריאות הנקמה המסיתות ברשתות החברתיות. בשבוע שעבר, חודש אחרי שעלתה לאוויר תוכניתו המשותפת עם דפנה לוסטיג, "אסי ודפנה" ב"רדיו תל-אביב" FM102, קיבלו השניים החלטה מודעת - לא מדברים על פוליטיקה בשידור.

- אפשר באמת להשתחרר מהפוליטיקה?

"בישראל זה מאוד קשה, אבל אחרי חודש של שידורים פה, זה האתגר שלפחות אני הצבתי לעצמי", אומר עזר ל"גלובס". "באתי לפה כדי לעשות כיף, באתי בעיקר לשעשע ולגרום לאנשים שנוסעים באוטו לחייך, ומאוד קל, כשקורים דברים מאוד לא משעשעים בישראל, לחשוב שאם אתה לא תגיד את המשפט שאתה רוצה להגיד, המדינה תתמוטט. אתה יכול להציל את המדינה בזה שתגיד שמירי רגב היא כך וכך. אבל בכל פעם שיצאנו משידור אחרי שהיינו נורא פוליטיים, יצאתי עם תחושה לא נעימה.

"גם מי אנחנו באמת? איזה מנדט קיבלנו - אני כמנחה 'האח הגדול' וכותב 'להיות איתה', ודפנה שהיא כוהנת אופנה, שנדבר על פוליטיקה? יש לי את הדעות שלי, אני לא משוכנע שהן רלוונטיות לרדיו, אני מעדיף לשתף אותן בטוויטר".

אך ככל שמדברים עם עזר, מבינים שההחלטה להוריד פרופיל, לא קשורה רק ל"כיף". אמנם בצל האירועים הביטחוניים העניין נשכח כמעט לחלוטין, אבל פוסט שפרסם באחרונה בו קרא דווקא להבין את שר החינוך שי פירון, לאור התבטאותו שלפיה אי-אפשר להגדיר משפחות חד מיניות כ"משפחות". פייסבוק געש, ועזר, שכבר הסתבך באמירות שונות בעבר, ספג מהלומות מילוליות - במיוחד מהקהילה הגאה, שהוא אחד מחבריה הבולטים בציבוריות הישראלית.

"במקצוע שלנו", הוא מסביר, "אנחנו נוטים להתבלבל ולחשוב שאם אנחנו מצליחים, אז אנחנו כנראה נורא חשובים", הוא אומר בתום השידור, באולפני הרדיו ברמת החייל בתל-אביב. "המון פעמים אני נופל במקום הזה וחושב: 'או.קיי, עכשיו הגיע הזמן שאני אגיד מה דעתי בעניין הזה, כי כולם היום מחכים לשמוע מה אני חושב', ואני לפעמים שמח שקהילת הפייסבוק, שהיא מאוד אלימה, מאוד אגרסיבית ומאוד לא סובלנית, אומרת לי 'סתום את הפה אידיוט'".

- זה מה שקרה עכשיו?

"במקרה של פירון ספציפית כן, למרות שאני שמח שאמרתי מה שאמרתי, כי אם יש דבר שאני יותר מתעב מהדברים שהוא אמר, זה את האלימות והלינצ'ים הפייסבוקיים האלה, שבדרך-כלל נכתבים על-ידי אנשים נאורים, שרוצים סובלנות ואהבה - עד שמישהו מעליב אותם. אז הרגשתי צורך להגיד את זה, ואני מודה שאחרי עניין פירון, וגם אחרי כמה טקסטים חריפים שאמרנו ברדיו, בא לי עכשיו, 3 חודשים של שקט מוחלט".

על כך מוסיפה לוסטיג הסבר משלה: "גם נפלנו על חודש קשה מבחינה חדשותית". ועזר משיב: "זה יותר מזה. יש לי קריירה שכרגע מושתתת בהמון מובנים על העובדה שאני 'חמוד'. זה הטיקט שאני מוכר ב'האח הגדול', אני חמוד, אני לא צריך לעצבן אף אחד, ואני עובד בזה. אני משתדל להיות מישהו שכיף להסתכל עליו בטלוויזיה".

- באמת? זה ויתור עצום.

"אני מתבטא בטוויטר. בוא נגיד שמכל האמנים והטאלנטים שאני מכיר, אני זה שעדיין מתבטא".

- אבל ה"חמוד" הזה שאתה מדבר עליו, זה באמת אתה?

עזר: "לא, אבל יש בי גם את הצד הזה. כשמפורסמים אחרים מביעים את דעתם הפוליטית, בחלק ניכר מהמקרים אני אומר, 'למה? למה היא צריכה להגיד את זה? בשביל מה?'. מצד שני, אני גם מעריך המון אנשים שכן נוקטים דעה ועושים משהו. אם המקצוע שלנו חשוב לנו, במדינה הזאת אתה צריך מאוד מאוד להיזהר בלשונך. זה נורא".

- למה, כי אתה עשוי לשלם?

"כי כאחד שאומר את דעתו המון פעמים, אני מרגיש שאני יכול להגיד שמדי פעם מותר לי לסתום. אם הייתי רוצה להגיד את דעתי כל הזמן לא הייתה לי היום קריירה".

לוסטיג מציגה את הדברים במבט שונה: "הוא (עזר) ואני, ברירת המחדל שלנו, היא לפתוח מיקרופון, לקחת כל כותרת ולתקוף".

עזר מוסיף: "אבל מקצועית, לא נכון לנהוג כך, כי זה מעורר אנטגוניזם. הנה, היום בשידור התאפקתי. אני עייף מעצמי. עייף אותי לכתוב את הסטטוס, ואז לקרוא את התגובות של התגובות עליו, ואז לראות שזה הפך לכותרת בוואלה. אין לי כוח, אני רוצה ללכת הביתה עכשיו, להוריד את הכלב שלי".

- אתה נפגע מזה?

"לא. כי אם הייתי נפגע מזה הייתי מפסיק לעשות את זה. אני מוטרד מזה. אני נמצא במקום מאוד גבוה בקריירה שלי. לשבת מלמעלה ולהגיד 'אני חושב שזה וזה לא בסדר', זה מעצבן. אני הייתי מוריד לעצמי סטירה אם באמת הייתי מתעצבן מעצמי".

- זה גם נובע מהרצון להיות אהוב?

"כן, אבל לפעמים כותבים לי בטוקבקים: 'תתעסק רק בהנחיית 'האח הגדול', אל תתערב בפוליטיקה - זה העם 'שלנו'. אני לא מוכן, זו גם המדינה שלי, היא חשובה לי באותה מידה, יש לי מה להגיד".

- כלומר, אין לך זכות דיבור כי אתה "מדינת תל-אביב"?

לוסטיג: "מעצם זה שאתה גר בתל-אביב, אין לך זכות בדיבור הקולקטיבי, החד-ממדי, בעל הקול האחד, והטון האחד, של מה שמכונה 'העם'. מה שקורה פה, זה שקול אחד אומר: 'לדעה שלכם אין בכלל זכות קיום, כי היא לא פריפריאלית'".

עזר קוטע את דבריה של לוסטיג, ומחדד את מה שהוא אולי השורה התחתונה - והראשונה - של כל העניין, "בואו לא נשכח גם את העובדה, שתוכנית הרדיו הזאת היא העוגן של הרדיו - הדבר הזה אמור להכניס פרסומות, הדבר הזה אמור להכניס מפרסמים, וככל שאנחנו נקטלג את עצמנו בקבוצה, תת-קבוצה, אנחנו פוגעים בפרנסה שלנו, ובפרנסה של הרדיו".

- לפני שעליתם לשידור, הקשבתם למתחרים שלכם, עשיתם הכנות?

עזר: "כל בוקר אנחנו שומעים אותם. אנחנו שומעים בדרך את טל ואביעד. כשהם מתחילים לדבר עם מאזינים זה קצת משעמם אותנו, אז אנחנו מעבירים לשרון גל. בוא נודה על האמת, עד תוכנית הרדיו שלי, התעוררתי כל יום ב-9:00. לא שמעתי רדיו בשעות האלה. עכשיו אני קצת שומע, ומתוקף העובדה שאני איש מאוד תחרותי, שנהנה מאוד מתחרות ומקרבות, אז אני מאלץ את עצמי לבנות פה איזה קרב. יש להם כימיה מדהימה ואני נהנה גם לנסות לנצח אותם. אף אחד פה לא לוקח את זה באופן אישי. כשהם עלו עם התוכנית הזאת, עם איתן אורבך (עזר מתכוון לתוכנית הריאליטי של ערוץ 10 '24/7 הדור הבא', ל"א), שהייתה העתק מושלם של 'האח הגדול', לא שמעו אותי אומר: 'חלאות, אני אראה להם מה זה'!.

"יכול להיות שהם מרגישים מאוימים, כי אנחנו כאילו חדשים ואנחנו מפוזרים עכשיו בכל העיר עם שלטי חוצות, ולקוחות גדולים מפרסמים אצלנו. אני גם הייתי מרגיש בלחץ במקומם. כשהם עלו עם '24/7' גם אנחנו קצת רעדנו מפחד, כשראינו שזה פחות עובד, נרגענו. אבל אנחנו עובדים".

- מה השאיפות שלכם לגבי התוכנית הזו?

לוסטיג: "לנצח את טל ואביעד בכנס הרדיו הבא, בקטגוריות תוכנית הבוקר הטובה ביותר".

עזר: "עשית טעות עכשיו, אל תכווני, אנחנו נפסיד, אנחנו האנדרדוג. אבל המטרה היא לגנוב להם את כל המפרסמים".

לוסטיג: "מפרסמים ומאזינים...".

עזר: "רק מפרסמים אני מודיע לך, את כל המפרסמים נגנוב להם!".

זירת תוכניות הבוקר: הקרב על המפרסמים

לוסטיג ועזר חתמו רק בשבוע שעבר על חוזה ל-4 שנים ב"רדיו תל-אביב". המטרה של התחנה היא לקחת את השניים למסע להבאת מפרסמים, ובעיקר לנסות לגזול אותם מהמתחרים המוצלחים והמצליחים "טל ואביעד" של רדיו "אקו 99" ו"שי ודרור" ב"רדיו ללא פסקה". "אנחנו מאמינים שאנחנו יכולים להציע תוכנית אחרת, חדשה, מגניבה, צעירה, כייפית, קלילה", אומרת לוסטיג. "רציתי לעשות את זה המון שנים, עכשיו אני עושה את זה. מצאתי פרטנר נהדר, אז אם יש משהו טוב, הוא יהיה מתמודד מכובד בזירה קשה. זה בסדר".

- אם אנחנו מדברים כבר על מפרסמים, התוכנית שלכם בוטה יחסית לאחרות. די מינית.

לוסטיג: "אנחנו מגיבים למאזינים שלנו, שהם הורים ומסיעים ילדים לגנים ולבתי ספר בשעה 8:00 בבוקר. החלטנו שבין 8:00 ל-9:00 התכנים משפחתיים, ורק אחר-כך, מ-9:00 ל-10:00 - זו תוכנית אחרת".

עזר צוחק: "אנחנו מתחרטים על זה. אני מתחרט על הדיבורים על המין. זו היא שגוררת אותי".

לוסטיג: "אתה רוצה להגיד לי שדיבורים על מין מרחיקים מפרסמים?"

- אגב, לא רק מפרסמים - הם גם עשויים להרחיק מאזינים. אצל טל ואביעד למשל לא נשמע שיחות על מין.

לוסטיג: "הם לא מדברים על מין?"

עזר: "לא".

לוסטיג: "אולי הם לא עושים מין...".

עזר: "מצד שני, היית רוצה לשמוע את טל ואביעד מדברים על מין?".

- האם אני רוצה לשמוע אתכם מדברים על מין?

עזר: "אנחנו בעולמנו חושבים שכן".

לוסטיג: "יש משהו בשפה שלנו, שהיא יותר מעודכנת. זה חלק מהיומיום שלנו, למה אנחנו צריכים להסתיר את זה, להתבייש בזה?".