נדב איל: "לעולם נמאס מאיתנו, אנחנו כבר לא באופנה"

נדב איל, עורך חדשות החוץ של ערוץ 10, מסביר למה אמצעי התקשורת בעולם לא הופכים את מבצע "צוק איתן" לכותרת ראשית ■ "יש עייפות חומר מהסכסוך הישראלי-פלסטיני; העולם יחזור להתעניין אם יהיו פה הרבה הרוגים"

התקשורת העולמית אינה מתעניינת במבצע "צוק איתן". לדברי עורך החוץ של חדשות ערוץ 10, נדב איל, "העניין של העולם מוגבל מאוד במבצע הזה. זה פשוט לא מצליח להגיע לראש הליין-אפים במהדורות החדשות ובעיתונים סביב העולם".

לדבריו, כפי שדווח אמש (ג') ב"גלובס", החלו להגיע כתבים בודדים לישראל לטובת הסיקור, אבל העיתונים הבוקר, כמו גם מהדורות החדשות המרכזיות בעולם - במיוחד בגופי שידור שאינם חדשותיים - מתעלמים מהעובדה שמיליוני ישראלים יושבים במרחבים המוגנים ומההפצצות החוזרות של ישראל בעזה.

"באתרים אמריקאים מרכזיים, אפילו של רשת FOX אוהדת ישראל, הייתי צריך לעשות חיפוש מעמיק ולא מצאתי את הידיעות החדשותיות הללו בעמוד הבית שלהן. הייתי צריך למצוא את העניין תחת הסגמנט 'חדשות מהעולם'. היה אפשר לצפות, שבזמן מלחמת טילים יהיה סיקור דרמטי, אבל זה לא קורה בכלל".

- מדוע?

"לעולם נמאס. אנחנו לא באופנה יותר, יש עייפות חומר מהסכסוך הישראלי-פלסטיני. היה ריח של תקווה באוויר כשהיו שיחות בין הצדדים, וכעת, במיוחד אחרי הכישלון האמריקאי, זה פחות מעניין. בעיני העולם אלה שני שבטים שלוחמים האחד בשני ולא יותר. בברודקאסט ובעיתונים זה הרבה פחות מסוקר, ומוצג כעוד סיבוב".

- וכשיש סיקור, האם הוא אוהד יותר כלפי אחד הצדדים?

"כמובן ש'החשודים המידיים' ממשיכים במגמות שלהם - ה-BBC פחות נעים אלינו מסקיי ניוז. אבל צריך לשים לב שלא רק התקשורת, אלא גם מנהיגי העולם אינם מדברים. לא ראית את קמרון, את הולנד או את אובמה מדברים. יש פה תהליך הסלמה שנמשך שבועות וכל הזמן שתיקה.

"ויש לכך סיבה - הם נותנים לצדדים להקיז דם. הצדדים נכשלו בעיניהם במשא-ומתן, היו סרבנים, והם אומרים: 'כשתרצו לצאת ממעגל ההסלמה, תתקשרו אלינו'. זה לא מקרי שעד לפני כמה שבועות היינו במשא-ומתן, וג'ון קרי הגיע עשרות פעמים לאזור, ועכשיו הוא אפילו לא משחרר הצהרה".

- ומתי העולם כן יתעניין?

"מצער להגיד, אבל העולם יתעניין אם יהיו פה הרבה הרבה הרוגים", מסכם איל.