כלכלנים בכירים: הריבית בארה"ב תעלה מוקדם מכפי שציפינו

לראשונה מתחילת ההתאוששות מהמיתון הגדול מקדימים חזאים כלכליים את הערכותיהם על עיתוי העלאת הריבית הראשונה ■ גולדמן זאקס: "בתגובה לשינוי המצטבר בשוק העבודה, באינפלציה ובתנאים הפיננסיים, אנחנו מקדימים את תחזית העלאת הריבית"

גנט  יילן  / צילום: רויטרס
גנט יילן / צילום: רויטרס

נתוני התעסוקה החזקים שפורסמו בארה"ב בסוף השבוע הובילו לרגע של מפנה בהתאוששות מהמיתון הגדול: לראשונה מתחילתו, הכלכלנים מקדימים את תחזיותיהם להעלאת ריבית ראשונה בארה"ב, במקום לדחות אותן.

זהו המטח הראשון במה שיהפוך לקדחת של ספקולציות כאשר עיתוי העלאת הריבית על ידי הפדרל ריזרב מתקרב, אבל יש גם חילוקי דעות גדולים בין החזאים.

כמה מהאנליסטים ה"יוניים" המפורסמים ביותר הקדימו את תחזיותיהם. יאן הציוס מגולדמן זאקס חושב שההעלאה תתרחש ברבעון השלישי של 2015 ולא ברבעון הראשון של 2016, בעקבות דו"ח התעסוקה של יוני.

מייקל פרולי מג'יי.פי מורגן הקדים את תחזיתו מהרבעון הרביעי של 2015 לרבעון השלישי. "באופן בסיסי, הקדמנו את תחזית עיתוי העלאת הריבית הראשונה מפני ששיעור האבטלה ירד מהר מכפי שצפינו", אמר פרולי. "שנית, נתוני האינפלציה היו קצת יותר גבוהים".

"למרות החולשה המדהימה של דוח התמ"ג ברבעון הראשון, אנחנו בטוחים שכלכלת ארה"ב מאיצה לקצב של מעל התוואי הרגיל", אמר הציוס. "בתגובה לשינוי המצטבר בשוק העבודה, באינפלציה ובתנאים הפיננסיים, אנחנו מקדימים את תחזית העלאת הריבית הראשונה".

אנליסטים אחרים אגרסיביים עוד יותר בתחזיותיהם. פול אשוורת מחברת קפיטל אקונומיקס, למשל, צופה את ההעלאה במארס 2015.

שוקי ההון, לעומת זאת, ממשיכים בינתיים לתמחר העלאת ריבית מאוחרת ואיטית יותר מן התחזיות של הפד עצמו, מה שיוצר סיכוי לתנודות חריפות בשווקים אם הנתונים הכלכליים יישארו חזקים, או שהפד יגיב אליהם באופן אגרסיבי יותר.

בעקבות דו"ח התעסוקה שפורסם ביום ו', חוזי ריבית הפד לספטמבר 2015 עברו לריבית של 0.55% מ-0.38% בסוף מאי. חוזי דצמבר 2015 כבר מניחים ריבית של 0.79%. החוזה לדצמבר 2016 מניח ריבית של 1.82%.

לעומת זאת, תחזית הממוצע של בכירי הפד היא ל-1.13% בסוף 2015 ו-2.5% לפני ש-2016 תסתיים.

פרולי מצביע על שתי סיבות לכך שהשווקים מניחים עלייה איטית יותר של הריביות בהשוואה לתחזיות של הפד. הראשונה, הוא אומר, היא ש"השווקים קצת ספקניים ביחס לתחזיות הצמיחה הכלכלית של הפד". הבנק המרכזי היה אופטימי יתר על המידה בתחזיות הצמיחה במהלך ההבראה, והיה עליו לתקן אותן פעם אחרי פעם כלפי מטה.

הסיבה השנייה, אומר פרולי, היא התפיסה בשווקים שיו"רית הפד, ג'נט ילן, מתכננת לשמור על ריביות נמוכות לאורך יותר זמן בהשוואה לחבר הממוצע בוועדת השוק הפתוח של הפד, והיא צפויה לנצח בוויכוח הזה.

נתון אחד שתומך במובהק בגישה הזהירה להעלאת הריביות הוא הקיפאון בשכר העבודה, שאינו עולה. לכן יש תקווה ששוק העבודה עדיין אינו הדוק מדי, כלומר הביקוש לעובדים נוספים יכול להתמלא, והאינפלציה אינה עומדת להאיץ.

"הרבה יכול להתרחש עדיין ברבעונים הבאים, כולל יותר נתונים על עלייה חזקה יותר בשכר ובהשקעות. שני הגורמים הללו הם מרכזיים לתיאוריית הצמיחה בת הקיימא", אמר אריק גרין, אסטרטג ב-TD סקיוריטיז, שצופה שהפד לא יעלה את הריבית לפני אוקטובר 2015.

אבל ככל שהנתונים יהיו טובים יותר, כך הפד והשווקים יהיו רגישים יותר לכל סימן של שינוי.

תיירי וייצמן, אסטרטג ריביות בבנק מקוארי, אמר: "ועדת השוק הפתוח של הפד תצטרך לפעול תחילה עם שינוי הרטוריקה שלה, כנראה במועד הכנס השנתי של הפד בג'קסון הול, ויומינג, באוגוסט או בישיבת הוועדה בספטמבר, כדי לשדר את המסר של סיכון האינפלציה או השיפור בשוק העבודה".