"ממשל אובמה אינו לוחץ על ישראל להימנע מפלישה בעזה"

המסר של קרי לנתניהו: ארה"ב תנסה לעזור לישראל להפסיק את אש החמאס בלי פעולה יבשתית" ■ הערכות בוושינגטון: נתניהו אינו שש להורות על פלישה

ג'ון קרי / צילום: רויטרס
ג'ון קרי / צילום: רויטרס

ממשל אובמה אינו לוחץ על ישראל להימנע מפעולה יבשתית בעזה, אך מציע את עזרתו בייזום מגעים דיפלומטיים להפסקת מעשי האיבה בין ישראל לחמאס. ברקע: הערכות בוושינגטון שראש הממשלה, בנימין נתניהו, כלל אינו שש להורות על פלישת כוחות יבשה לרצועת עזה. כך מדווח היום (ה') "ניו-יורק טיימס".

שר החוץ של ארה"ב, ג'ון קרי, טילפן אתמול לנתניהו מסין. זו היתה השיחה השלישית בין השניים בארבעת הימים שחלפו. לדברי פקידים אמריקאיים שמצוטטים בעיתון, קרי לא ביקש ישירות מנתניהו להוציא מכלל אפשרות התקפה יבשתית בעזה, במקרה שההפצצות הישראליות לא יבלמו את ירי הרקטות לעבר ישראל.

במקום זאת, העדיף קרי להשמיע לנתניהו את המסר הבא, לדברי הפקידים האמריקאיים: ארה"ב תנסה לסייע לישראל לשים קץ לשיגורי הרקטות בלי להזדקק לפעולה יבשתית.

במילים אחרות: הבית הלבן לא יתנגד בשלב זה לפלישה ישראלית לרצועה, אך הוא היה מעדיף שפעילות דיפלומטית תשים קץ ללוחמה. עמדת הממשל היא, שישראל, כמדינה ריבונית, רשאית להגן על עצמה מפני תוקפנות שהיא לא יזמה. עמדה זו באה לידי ביטוי במשך השבוע בהצהרות חוזרות ונשנות של דוברת הסטייט דיפרטמנט, ג'ן סאקי, בתדרוכים היומיים לכתבים: "שום מדינה אינה מצופה לשבת בחיבוק ידיים בעת שמשוגרות לעברה רקטות ע"י ארגון טרור".

"בה בעת, בשיחות של השר (קרי), בשיחות שכל פקידי הממשל הבכירים מקיימים (עם ישראל והפלסטינים) הם מעודדים את הצדדים לפוגג את המתיחות", אמרה הדוברת. "בוודאי, איננו רוצים לראות קרבנות בקרב אזרחים".

המשבר המתעצם הוא אתגר קשה לממשל אובמה, והוא מתרחש חודשיים לאחר קריסת מאמציו לקדם שיחות שלום בין ישראל לפלסטינים. חמאס דורש שישראל תשחרר את אנשיו שנעצרו באחרונה, לאחר ששוחררו קודם לכן כמחווה של ישראל לקראת חידוש השיחות עם הפלסטינים. ארגון הטרור אף תובע לפתוח את מעבר הגבול בין הרצועה למצרים, כדי להקל על מצבה הכלכלי הקשה של הרצועה. אך הממשל האמריקאי תקוע: אין לו שום מגעים עם חמאס והוא נאלץ לפנות למדינות ערביות שישכנעו את הארגון להפסיק את קמפיין הטרור.

מכל מקום, ההערכות בוושינגטון הן, שנתניהו כלל אינו שש להורות לצה"ל לכבוש מחדש את עזה, למרות שכוחות צה"ל פרושים לאורך הגבול. "על פי כל הדיווחים, נתניהו נוהג באיפוק והוא נוקט מדיניות של הסלמה הדרגתית", אמר ל"טיימס" רוברט דנין, עמית מחקר בכיר במועצה ליחסי חוץ ולשעבר פקיד בכיר בסטייט דיפרטמנט. "רה"מ מסתייג ממשלוח כוחות יבשה, אך הוא נתון ללחצים של גורמים מסוימים בישראל, שמאמינים שהוא אינו חזק דיו. הם היו רוצים לראות את צה"ל נכנס לרצועה ומטהר אותה מחמאס".

פרשנים בוושינגטון מזכירים, שהיה זה קרי שחזה את מה שמתרחש עתה במידה מדהימה של דיוק. הנה כמה מנבואות הזעם שלו שליקט בעל הטור דייוויד איגניישס ב"וושינגטון פוסט":

  • "מה החלופה לשלום? סכסוך מתמשך ומתארך. המשמעות האמיתית של העדר שלום היא עימות על גחלים קטנות". (נובמבר 2013, מסיבת עיתונאים בירדן).
  • "הייתי רוצה שתשבו מה יקרה אם ייכשלו השיחות (בין ישראל לפלסטינים)... כישלון רק יחזק ידיהם של הקיצונים ויעצים את אלה שאינם מוכנים להתפשר על חשבונם של מתונים שהתחייבו לדבוק בגישה בלתי אלימה במאמץ למצוא שלום".

"מה שמטריד, בעיקר את השראלים והפלסטינים החושבים, היא העובדה שהמשבר הזה התפתח בסלו מושן", אומר בעל הטור. "הוא לא התנפל עלינו במפתיע. הכל היה צפוי, פעם אחר פעם".