בעלות של 5 דולר למשחק, פיפ"א שינתה לנצח את הכדורגל

נתונים של חברת SportsMatrix מוכיחים: הספריי של השופטים במונדיאל 2014 הצליח להפוך את המצבים הנייחים להרבה יותר מסוכנים

ספריי השופטים, מונדיאל 2014 / צלם: רויטרס
ספריי השופטים, מונדיאל 2014 / צלם: רויטרס

השמרנות וחוסר הרצון של הכדורגל להכניס חידושים למשחק הם דבר שמטריד במשך שנים ארוכות את אוהדי הענף ברחבי העולם, אך לזכותה של ההתאחדות העולמית פיפ"א ניתן לזקוף הצלחה אחת גדולה במשחקי מונדיאל 2014, שיסתיימו הערב (א') לאחר הגמר בין נבחרות ארגנטינה לגרמניה: ה"ספריי הנעלם", שמסמן בבעיטות חופשיות לחומה את המרחק בו היא צריכה לעמוד.

הסימון של הספריי, שעלותו נאמדת ב-5 דולר לפחית, והוא נעלם זמן קצר לאחר שמרססים אותו - הפך את ההתמודדות עם מצבים נייחים לקשים הרבה יותר עבור ההגנות. חומת שחקני ההגנה כבר לא "גונבת" מטר אחד או שניים קדימה, והתוצאות בהתאם.

על כך יעידו נתונים שמפרסמת בבלוג שלה חברת הסטטיסטיקה SportsMatrix. החברה ערכה השוואה בין יעילות והצלחת הבעיטות החופשיות ב-60 משחקי מונדיאל 2014 (לא כולל חצאי הגמר, המשחק על המקום השלישי והגמר), לבין 31 המשחקים שנערכו בטורניר הנבחרות הגדול הקודם - יורו 2012 באוקראינה ופולין. התוצאות חד-משמעיות: בעוד החומה הצליחה לבלום באליפות אירופה 34.8% מהבעיטות הנייחות, בגביע העולם בברזיל הנתון ירד ל-29.1%.

יש עוד נתונים דרמטיים שמעידים על יעילותו של הספריי: רק 39.8% מהבעיטות החופשיות במונדיאל הנוכחי עפו מחוץ למסגרת, לעומת 54.3% ביורו; 30.1% מהבעיטות הגיעו למסגרת ב-2014 לעומת 10.8% בלבד ב-2012; בעיטות חופשיות שמוגדרות על-ידי האנליסטים של SportsMatrix כ"מסוכנות" היוו 33% מהסך הכולל במונדיאל, לעומת 19.6% ביורו.

מי שתעשה שימוש ב"טכנולוגיה" לראשונה כבר בעונה הקרובה היא אופ"א - שתצייד את השופטים במשחקי ליגת האלופות בספריי.

יש להזכיר כי שינוי נוסף שהחדירה פיפ"א במונדיאל 2014 ועובד בהצלחה, אם כי הוא הרבה פחות נפוץ - זו טכנולוגיית קו השער.