סקר: הונם של עשירי צרפת גדל ב-15% בשנת 2013

מספר המיליארדרים הוכפל מאז שנת 2008 ■ מי ברשימה?

כלכלה, דולרים מטבע חוץ מטח / צלם: רויטרס
כלכלה, דולרים מטבע חוץ מטח / צלם: רויטרס

הסקר השנתי של 500 עשירי צרפת שפורסם בסוף השבוע הראה שהונם גדל ב-15% בשנת 2013 - נתון שמוסיף כמדומה תוקף לקריאתו של הכלכלן הצרפתי תומאס פיקטי למס עושר עולמי כדי להיאבק בפערי ההכנסה.

הצלחה תאגידית - רוב החברות המובילות בצרפת רושמות את רווחיהן מחוץ לכלכלה המקומית הקפואה - היא הסיבה העיקרית לעלייה הזו, שבאה אחרי עלייה של 25% בהונם של הצרפתים העשירים ביותר ב-2012, לפי המגזין Challenges, שפרסם את הרשימה.

עשרת השמות הראשונים ברשימה הם שמות משפחה דומיננטיים, שמשקפים בעיקר את מעמדה המוביל של צרפת בעסקי המותרות והאופנה.

ברנר ארנו, מייסד ומנכ"ל קבוצת LVMH, שמר על מעמדו בצמרת עם הון אישי של 27 מיליארד אירו, עלייה של 10% מהשנה שעברה. אחריו ניצבו בדירוג ליליאן בטנקור ומשפחתה, הבעלים העיקריים של אימפריית הקוסמטיקה ל'וריאל, עם 26 מיליארד אירו.

המטפסים העיקריים לצמרת היו אלן וג'ראר ורטהיימר, הבעלים של שאנל, שעלו מן המקום השמיני לחמישי בדירוג עם הון משותף של 14.5 מיליארד אירו, לפי אומדני המגזין.

ה-500, כולם אזרחי צרפת, היו שווים ביחד 390 מיליארד אירו, נתון שהוכפל מאז השפל במשבר הפיננסי של 2008. גם מספר המיליארדרים הוכפל בתקופה זו, ל-67 בשנת 2013.

צרפת נשארה אחת המדינות המפותחות השוויוניות ביותר במונחי חלוקת הכנסה, במידה רבה בגלל מערכת הרווחה הגדולה שלה. מדד ג'יני אחרי מסים והעברות, שמשקף את פערי ההכנסות בחברה, שבו אפס מציין שוויון מוחלט ו-1 מציין אי שוויון מוחלט, הוא 0.29 בצרפת מול 0.34 בבריטניה ו-0.38 בארה"ב, לפי נתוני OECD האחרונים.

תומאס פיקטי כתב בספרו "הון במאה ה-21" שחלקו של ההון הלאומי שמרוכז בידי המאון (1%) העליון של האוכלוסייה עלה בצרפת כמו גם במדינות נוספות בעשורים האחרונים, ל--25% מ-23% בשנות ה-70.

עם ממשל סוציאליסטי מכהן בצרפת, האם היא תהיה הראשונה שתאמץ את קריאת פיקטי למיסוי כבד יותר על העשירים? הנשיא פרנסואה הולנד הטיל מס של 75% על הכנסה שמעל מיליון אירו בשנה והעלה את מיסי ההון והעושר מאז כניסתו לתפקיד לפני שנתיים.

אבל נוכח זעם ציבורי בנושאי המסים, הוא העביר להילוך אחורי, וכעת הוא מבטיח קיצוצי מס לעסקים למשקי בית מהשנה הבאה.

מדרגת המס של 75% תישאר כנראה בתוקף לשנתיים בלבד. שר האוצר הצרפתי, מישל ספן, שנשאל באחרונה אם הוא קרא את ספרו של פיקטי (770 עמודים) השיב שלא. "זה כבד מדי בשבילי, גדול מדי".