המלצה: לא לאשר הקמת תחנת הכוח של איי.אי.אס בפלמחים

תחנת הכוח תוכננה לקום בהשקעת ענק של 1.9 מיליארד שקל ■ במינהל מציינים כי "משק החשמל אינו נדרש בעת הזאת לקידום תחנת הכוח המוצעת בבקשה"‏

מכה לחברת איי.אי.אס (‏IES‏), שבשליטת חיים גייר - המלצה של מנהל מינהל החשמל במשרד התשתיות, ד"ר יהודה ניב, שלא לאשר את מתן הרישיון המותנה לתחנת הכוח שמתכננת החברה להקים בסמוך לחוף פלמחים.

‏אמש עדכנה איי.אי.אס כי קיבלה את המכתב מניב בו הוא מציין כי מתן הרישיון נעשה בניגוד לעמדתו, וכי מינהל החשמל סבור כי "לא נדרש לתת רישיון למתקן יצור קונבנציונלי כגון זה המבוקש".

‏במינהל מציינים כי "משק החשמל אינו נדרש בעת הזאת לקידום תחנת הכוח המוצעת בבקשה", וזאת בשל עודף יכולת ייצור חשמל הצפוי בשנים 2017-2018, שבהן מתוכננת התחנה להתחיל לפעול.

‏תחנת הכוח תוכננה לקום בהשקעת ענק של 1.9 מיליארד שקל בפארק התעשיות פלמחים, שם מחזיקה איי.אי.אס שטח של כ-300 דונמים, ולייצר חשמל בהיקף של כ-400 מגוואט.

‏עמדתו של ניב מבוססת בין היתר על עבודות שנעשו במשרד התשתיות, לפיהן אין צורך בהקמת תחנות כוח פרטיות נוספות מעבר למיזמים שכבר אושרו. יצוין כי גם מבקר המדינה טען לאחרונה כי בתקופת שר התשתיות הקודם, ד"ר עוזי לנדאו, אושרו מספר מופרז של תחנות כוח פרטיות.

‏עוד טוען ניב במכתבו כי החברה הבת באמצעותה מקדמת איי.אי.אס את הקמת התחנה "לא עמדה במועד קבלת הרישיון המותנה בדרישה טכנית מסוימת הקשורה לבקשה למתן הרישיון המותנה", ואילו באיי.אי.אס מוסיפים כי דרישה זו מולאה מאוחר יותר על ידי חברת הבת. באיי.אי.אס מציינים כי נימוקיו של ניב "אינם מקובלים על החברה ונמסרו לה לדעתה בשיהוי רב ביותר", וכן כי נבחנים כעת השלכות המכתב ודרכי פעולתה.

‏בחודש אפריל 2013 קיבלה איי.אי.אס רישיון מותנה להקמת התחנה, שכניסתו לתוקף דרשה את אישור שר התשתיות, סילבן שלום. בחברה מציינים כי לאחר שאישור זה לא התקבל במשך תקופה ארוכה, נעשו אליו ולמנכ"לית משרדו מספר פניות בנושא.

‏איי.אי.אס היא חברת השקעות ומלבד אנרגיה, פועלת בתחומי הנדל"ן בעיקר באמצעות השטח שלה בפלמחים, התעשייה, באמצעות מפעל ספנקריט לבנייה מתועשת והתעופה, שם היא יוזמת את הקמת מתחם איירפארק לשימור, טיפול והשבחת מטוסים, בסמוך לשדה התעופה עבדה שבנגב. שווי החברה עומד על כ-560 מיליון שקל, אחרי קפיצה של כ-40% בערכה בשנה האחרונה. ‏