מורי ארקין מנהל מו"מ מתקדם לרכישת סול ג'ל הישראלית

ארקין ישלם 10-17 מיליון דולר עבור החברה שמפתחת, בין השאר, טיפול לאקנה ■ סול ג'ל גייסה 26 מיליון דולר

מורי ארקין / צילום: תמר מצפי
מורי ארקין / צילום: תמר מצפי

איש העסקים מורי ארקין מנהל משא ומתן מתקדם לרכישת חברת סול ג'ל, אשר מפתחת מוצרים לטיפול בעור בשיטות של ננוטכנולוגיה. כך נודע ל"גלובס". אם העסקה תושלם, ארקין ישלם 10 מיליון דולר, כאשר הסכום עשוי לצמוח בהמשך הדרך, בכפוף לעמידה באבני דרך. החברה אישרה את הידיעה.

סול ג'ל, אשר מנוהלת על ידי ד"ר אלון סרי לוי, פיתחה שיטה לעיטוף של מולקולות במעטפת של חלקיקים ננומטריים, כדי לעזור לחומרים שבתוך המעטפת להגיע לעומק העור. בעוד שהחומרים הפעילים במוצרים של סול ג'ל הם ברובם חומרים גנריים, הרי שהמעטפת היא טכנולוגיה ייחודית שאמורה לשפר את ביצועי התרופה.

המוצרים המובילים של החברה הם מוצר למחלת העור רוזציאה, אשר סיים את שלב II של הניסויים הקליניים (שלב היעילות) ומוצר לטיפול באקנה, שעומד להיכנס לשלב II.

סולג'ל היא חברה ותיקה, אשר הוקמה בשנת 1997. מאז הקמתה הושקעו בחברה כ-26 מיליון דולר על ידי קרנות הון סיכון ישראליות וזרות מובילות, לרבות ארגונאוט, אתגר ו-JVP. ב-2008 הגיעה החברה ל"מיני אקזיט" כאשר מכרה חלק מהטכנולוגיה שלה, בתחום של הגנה מפני השמש, לתאגיד מרק העולמי, אשר שילם לחברה 10 מיליון דולר.

המשקיעים לא משכו את הכסף מהחברה אלא השקיעו אותו בפורטפוליו המוצרים, בניסיון להגיע לאקזיט בנפח גדול יותר. עם זאת, הקרנות שהשקיעו בסול ג'ל הגיעו לסוף תקופת ההשקעה שלהן ולכן הן שוקלות כעת לקבל את ההצעה של ארקין.

נציין כי המוצר לרוזציאה כבר סיים את שלב II של הניסויים הקליניים ב-2012, אולם החברה לא מצאה את השותף המתאים שאיתו תוכל להתקדם לשלב III של הניסויים או את המימון שיאפשר לה להוביל את המהלך לבד. המוצר הוא חומר בשם בנזוקאיל פרוקסיד, שמשמש היום בשוק לטיפול באקנה ולא ברוזציאה, משום שהתרופה עצמה גורמת לגירוי עור אצל הסובלים מן המחלה. הגרסה העטופה של סול ג'ל, שמאפשרת שחרור מושהה, אמורה להפוך את החומר למתאים גם לחולים אלה.

פיתוחים דומים

סולג'ל ערכה בשנים האחרונות מו"מ לרישוי מוצריה לכמה חברות מובילות, כולל עסקה שהייתה אמורה להניב לה סכומים של עד 150 מיליון דולר במקרה של הצלחת המוצר המדובר, אולם התאגיד מולו נרקחה העסקה, החליט כי המוצר נמצא בשלב פיתוח מוקדם מדי. אם המוצר יבשיל והעסקה מול התאגיד תיחתם, סולג'ל תקבל מארקין עוד 7 מיליון דולר.

מורי ארקין הוא אחד מבני המשפחה שהקימו וניהלו את חברת אגיס שעסקה גם היא בין היתר בתחום הדרמטולוגיה. ארקין הוביל את החברה למכירתה לפריגו בכ-900 מיליון דולר במזומן ובמניות, ומאז מבצע השקעות בתחום הביומד, אך גם בתחומים נוספים, לרבות השקעה בבזק.

בארקין אחזקות מצטברות כעת טכנולוגיות שונות בתחום המו"פ הדרמטולוגי, ובין היתר ביצעה ארקין אחזקות השקעה בפואמיקס, שמפתחת גם היא תרופות לאקנה ולרוזיצאה, וזאת בשיטת הולכה אחרת - על בסיס קצף. בתשובה לשאלה מדוע בחר להשקיע בשתי חברות עם פיתוחים דומים, אמר ארקין: "יש מספיק חצ'קונים לכולם".