שנה להשקת האופציות השבועיות על המעו"ף; מה השתנה?

הבורסה מציינת בימים אלו שנה להשקת האופציות השבועיות על ת"א 25, ולאור הגידול המרשים במחזורי המסחר בהן - זו בהחלט סיבה למסיבה ■ מדריך אופציות

הבורסה לנירות ערך בתל אביב אחד העם / צלם: בלומברג
הבורסה לנירות ערך בתל אביב אחד העם / צלם: בלומברג

תום סוסנוף פנה בשנת 2005 לבורסת הנגזרים של שיקגו (CBOE) עם רעיון מעניין למוצר חדש בתחום הנגזרים: להשיק אופציות "קצרות", עם טווח זמן של שבוע לפקיעה, בשם "Quickies". מנהלי הבורסה אהבו את המוצר, אבל פחות את השם הפרובוקטיבי והעדיפו לקרוא לו בפשטות "Weeklys".

CBOE השיקה תחילה אופציות שבועיות על מדדי המניות S&P 500 ו-S&P 100. מחזורי המסחר בשנים הראשונות היו נמוכים, אך החל משנת 2010, על רקע השקת אופציות שבועיות נוספות על מניות ותעודות סל, חל בהם זינוק מטאורי של מאות אחוזים.

הסבר נוסף ומעניין לגידול במחזורי המסחר, הוא שיפור בנגישות למשקיעים. בשנת 2010 שינתה בלומברג, יחד עם ה-CBOE, את אופן איתור האופציות במערכות השונות. האופציות השבועיות הפכו לנגישות בהרבה במערכת בלומברג, וכתוצאה מזה חל גידול במחזורי המסחר.

מחזורי המסחר ב-S&P 500 Weeklys מהווים כ-25% מהמחזור הכולל ב-CBOE, והמוצר הפך לאחת ההצלחות הגדולות שלה. בורסות נוספות ברחבי העולם הלכו בשנים האחרונות בעקבות ה-CBOE והשיקו גם הן אופציות לטווח קצר.

Weeklys על קצה המזלג

אופציות שבועיות דומות במאפייניהן לאופציות סטנדרטיות בעלות טווח ארוך יותר לפקיעה (כמו חודש או רבעון), פרט למשך החיים שלהן, שהוא כמובן שבוע אחד. לכאורה, זהו הבדל מינורי, אך בפועל דווקא פשטות המוצר היא זו שמושכת אליו משקיעים כה רבים.

פופולריות המוצר נעוצה בשני גורמים שדורשים הבנה בתמחור אופציות.

ראשית, באופן מסורתי אופציות בעלות זמן קצר עד למועד הפקיעה הן הסחירות ביותר, משום שהן מעניקות יתרון, הן לקונים והן לכותבים.

מנקודת ראותם של הקונים, אופציות קצרות זולות באופן משמעותי מאופציות ארוכות יותר (היות שמתאפשר מסחר ממונף יותר); ואילו מנקודת ראותם של הכותבים, מחיר האופציה נשחק בצורה משמעותית יותר ככל שמתקרבים למועד הפקיעה.

שנית, אופציות אלו מאפשרות למשקיעים לגדר את תיק ההשקעות שלהם מול אירועים ספציפיים של הטווח הקצר. אם מדובר באופציות שבועיות על מניה, הרי ניתן להגיב לאירועי מיקרו מתוזמנים מראש, כגון הודעות על רכישות ומיזוגים, רווחים, חלוקת דיבידנד וכדומה. ברמת המקרו ניתן להגיב על אירועים כגון החלטת בנק מרכזי, פרסום מדד מחירים לצרכן או אירוע גיאופוליטי קצר-טווח.

מצטרפים להצלחה העולמית

הבורסה בת"א צפתה מהצד על הטרנד העולמי, ובפרט על הצלחת המוצר ב-CBOE, עד שהחליטה להצטרף אליו ביולי 2013, עם השקת אופציות שבועיות על מדד ת"א 25. כבר בימי המסחר הראשונים נרשמו מחזורי מסחר של אלפי אופציות. בתוך שנה גדלו מחזורי המסחר בשבועיות בכ-100%, וכיום הם מהווים כ-15% מהמחזור הכולל באופציות על מדד ת"א 25 (ראו גרף).

מתוך מחיר האופציות בשוק ניתן לחלץ את רמת התנודתיות שהמשקיעים צופים שתשרור בעתיד במדד ת"א 25. תנודתיות גלומה זו מכונה בז'רגון המקצועי "Implied Volatility". כך למשל, מתוך מחיר אופציה אשר פוקעת בעוד שבוע, ניתן להסיק מהן ציפיות הסוחרים למידת התנודתיות של מדד ת"א 25 במהלך אותה התקופה.

פעיל מקומי בשוק הנגזרים ציין, כי השקת האופציות השבועיות הביאה לראשונה את המסחר בתל אביב, למודל של Surface Volatility. הכוונה היא לכך שמתאפשר כיום מסחר בשלושה מועדי פקיעה סחירים (לעומת שני מועדי פקיעה בעבר), ובכך מתאפשרת תצפית טובה יותר על ציפיות הסוחרים לתנודתיות לאורך ציר הזמן.

בשירות שוק ההון

אחת הטענות, שעלו כנגד האופציות השבועיות, היא שמדובר במוצר שמשמש בעיקר ספקולנטים לטווח קצר והוא אינו מוצר השקעה לטווח ארוך. אך נייר עבודה, שהוצג במאי 2014 באוניברסיטה העברית, מוכיח אחרת.

פרופ' רוברט גסק מאוניברסיטת UCLA הציג את נייר העבודה שכתב, המבוסס על מחקר אמפירי שבחן את השפעת השקת אופציות שבועיות על מניות ב-CBOE על נכס הבסיס. הוא מצא שאופציות אלו משכללות את שוק ההון במספר אספקטים: הגדלת מחזורי המסחר במניות, אשר מהוות נכס בסיס של האופציות השבועיות.

הקטנת מרווחי הציטוט בנכס הבסיס: המרווחים בין מחיר הקנייה למחיר המכירה של המניה הצטמצמו בעקבות השקת האופציות. פרמטר זה מהווה את אחד המדדים לנזילות המניה, וככל שהוא קטן יותר הנזילות גבוהה יותר.

שיפור בחיזוי התנודתיות: מתוך מחירי האופציות ניתן כאמור לחלץ את התנודתיות הצפויה בנכס הבסיס. נמצא, כי התנודתיות הגלומה במחירי האופציות השבועיות חוזה באופן טוב יותר את התנודתיות שתשרור בפועל, לעומת התנודתיות הגלומה באופציות לטווחים ארוכים יותר.

בשקט בשקט, ובלי הרבה יחסי ציבור, הפכו האופציות השבועיות על מדד ת"א 25 למוצר המצליח ביותר מבין הנגזרים, שהושקו בה בשנים האחרונות. הצלחת המוצר מהווה תעודת כבוד למשקיעים המקומיים, שזיהו את הפוטנציאל הטמון במוצר החדש.

*** הכותב הוא מנהל מדור בכיר, פיתוח מוצרים, בבורסה לני"ע בתל אביב וחבר בצוות העבודה שתכנן והשיק את האופציות השבועיות. אין לראות בכתבה המלצה לרכישה/מכירה של ניירות ערך ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם

אופציות
 אופציות