מדריך אופציות

מה זה אופציות ? איזה סוגים של אופציות קיימים בשווקים ? ומה היתרונות והחסרונות שלהן ?

בורסה פקיעה / צלם: פוטו טו גו
בורסה פקיעה / צלם: פוטו טו גו

אופציה היא מכשיר פיננסי שערכו נגזר ומתואם עם מחיר נכס הבסיס. האופציה נועדה לשמש את המשקיעים בשווקים בשני אופנים - הראשון, כהגנה על השקעתם מפני עליות או ירידות במדד מסוים; והשני - כתחליף להשקעה בנכס הבסיס על מדד זה.

מול רוכש האופציה תמיד יהיה מוכר אופציה, כלומר מישהו נתן אופציה ומישהו קיבל אופציה, כשלמעשה האופציה היא חוזה בין שני צדדים מוכר האופציה (כותב אופציה) ורוכש האופציה. מוכר האופציה מעניק לרוכש האופציה זכות לרכוש את נכס הבסיס (ומיד הדגמות) תמורת סכום/ מחיר קבוע מראש ובמועד קבוע מראש (או עד מועד קבוע מראש). במילים פשוטות - האופציה היא מכשיר שמבטא תשלום בהווה של סכום ראשוני (תשלום ראשון) כשניתן בהמשך, תוך פרק זמן שקבוע מראש, לשלם סכום נוסף (תשלום שני) ולקבל את הנכס,

האופציות מסוכנות יותר מניירות הערך "הקלאסיים" - אגרות חוב ומניות, בעיקר מכיוון שהן בעצם סוג של השקעה ממונפת על נכס הבסיס, כשלרוב הן עולות יותר מנכס הבסיס ויורדות יותר מנכס הבסיס.

אופציות הן השקעות מקובלות בשווקים הפיננסים, אבל הן מכשיר ש"הגיע מהשטח" - כאשר קונים דירה, במקרים רבים חותמים על זיכרון דברים ומשלמים מקדמה שבמידה והחוזה לא מתממש, נשארת אצל מוכר הדירה - מקדמה זו בעצם אופציה שמשאירה אצל הקונה את הזכות לקנות את הדירה באם ישלם את מחירה בהסכם (בניכוי המקדמה).

 אופציה על פייסבוק

והנה הדגמה מהשווקים הפיננסים - נניח שמניית פייסבוק  נסחרת במחיר של 110 דולר למניה, ונניח שקיימת אופציה בשוק שתנאיה הם - מחיר מימוש של 100 דולר למניה והפקיעה של האופציה היא בעוד שנה. האופציה הזו תיסחר בבורסה במחיר העולה על 10 דולר - אם היא תיסחר מתחת למחיר הזה יהיו כאלו שירצו לקנות כי אז הם קונים במחיר נמוך מ-10 דולר משלמים את מחיר המימוש ובסה"כ קונים את המניה בפחות ממחירה בשוק. זה לא באמת אפשרי, השווקים הפיננסים סוגרים עיוותים כאלו, ומכאן שהמחיר יהיה לפחות 10 דולר. בפועל, הוא יהיה יותר (ואפילו משמעותית) מכיוון שיש לאופציה ערך שנובע מתקופת הפקיעה שלה.

נניח שמחיר האופציה יעמוד על 15 דולר, ונבחן את אפשרויות המשקיע - הוא יכול לקנות את המניה עצמה ב-110 דולר והוא יכול לקנות את האופציה ב-15 דולר. נניח שהמשקיע חושב שמניית פייסבוק תגיע בטווח הזמן של השנה הקרובה ל-200 דולר (עלייה של 81%). יש לו אפשרות להשקיע במניה ולהרוויח 81%, ויש לו את אפשרות להשקיע באופציה ולהרוויח פי כמה - מחיר האופציה יהיה לפחות 100 דולר שכן הוא אמור להיות לכל הפחות מחיר המניה פחות התשלום (200 דולר פחות 100 דולר), וזו תשואה של 567%, וזו המשמעות הפרקטית של אופציה - כשהמניה עולה האופציה עולה ביותר (אבל יש גם את הצד השני - בירידה האופציה יורדת יותר).

ולמה בעצם האופציה לא תיסחר מתחת ל-100 דולר? אם מחיר האופציה יהיה פחות מ-100 יהיה המצב שתיארנו קודם ונדגים - נניח שהאופציה ב-80 דולר. במצב כזה כולם יקנו את האופציה ישלמו תוספת מימוש של 100 דולר ובעצם יקנו את המניה בסכום כולל של 180 דולר, בעוד שבשוק המניה נסחרת ב-200 דולר. אלא שאין כאמור ארוחות חינם - העיוות הזה לא אפשרי.

CALL לעומת PUT

בבורסות נסחרות אופציות על מניות (כמו בדוגמאות למעלה, וגם בבורסה המקומית קיימות אופציות על מניות מובילות), ולצדן אופציות על מדדים. בבורסה בת"א קיימות אופציות על מדד המעו"ף (מדד ת"א 25 שעשוי להפוך בקרוב למדד ת"א 35) (מעו"ף - מכשירים עתידיים ופיננסים).

קיימים שני סוגים של אופציות - אופציות רכש (CALL) ואופציות מכר (PUT). האופציות האלו הן מכשירים שהבורסות עצמן (בורסה בת"א, בורסה בניו-יורק, הבורסה בשיקגו ועוד) מייצרות ומשיקות, והם יכולים להיות על מניות ועל מדדים. האופציות על מדדי המניות מאוד פופולריות ומהוות חלק גדול מהמסחר השוטף בבורסות, לפני שנתעמק בהן, נבין את סוגי האופציות הקיימים.

אופציות CALL הן אופציות שתוארו למעלה (אופציה שמחירה עולה כאשר מחיר המניה עולה), ויש גם אופציות "הפוכות" - אופציות PUT . רוכש אופציה כזו סבור שהמניה תרד (או המדד יירד) והוא ירוויח אם המניה תרד. באופציות כאלו רוכש האופציה מקבל זכות למכור את המניה במחיר ידוע מראש (ותקופה ידועה מראש). והנה הדגמה על אופציות PUT של גוגל - נניח שקיימת אופציה PUT על גוגל במחיר מימוש של 800, כשמחיר המניה 810 והפקיעה עוד חצי שנה. האופציה הזו נסחרת ב-20 דולר והמשמעות שלה - המשקיע שילם 20 דולר כדי לקבל את הזכות למכור את המניה ב-810 דולר. נניח שהמניה תרד ל-700 דולר, במצב כזה בעל האופציה מרוויח סה"כ 80 דולר - פי 4 מההשקעה (השקיע 20 דולר, מכר ב-800 דולר וקנה ב-700 דולר). המנגנון פשוט הפוך לאופציה "רגילה", כאשר הרעיון המרכזי שמרוויחים כשהמניה יורדת.

 אופציות מעו"ף

המסחר בשוק הנגזרים הוא הפעיל ביותר בהשוואה למסחר במניות ובאג"ח. בבורסה נסחרים אופציות וחוזים עתידיים על מדד ת"א-25. נגזרים אלה מקנים לציבור המשקיעים הגנה מפני תנודות במדד ת"א-25, וגם יכולת להיחשף למדד הבורסה, אם כי החשיפה הזו עלולה להיות מסוכנת.

והנה הדגמה - נניח שמדד ת"א 25 נסחר ב-1,600 נקודות, ושיש אופציה במחיר מימוש של 1,550 נקודות למשך חודש. האופציה נסחרת ב-150 נקודות, והמשמעות שכאשר אתם קונים אופציה אתם משלמים 100 שקל. אם מדד ת"א 25 יעלה בתאריך הפקיעה של האופציות ל-1,800 שקל, אזי האופציה תהיה שווה 250 שקל (מדד של 1,800 פחות מחיר מימוש של 1,550 נקודות). אם מנגד, המדד יירד ל-1,500 נקודות, אז האופציה פוקעת באפס.

למדריכים נוספים באתר מהון להון, מדריכים פיננסים:

אופציות בינאריות - האם אפשר להיות בצד המנצח ?

פורקס - מדריך למסחר בשוק המט"ח

אלגו-טריידינג - כל מה שצריך לדעת 

* המדריך נכתב על ידי מערכת אתר מהון להון מדריכים פיננסים . המידע והנתונים במאמר אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור מניות, קרנות נאמנות וניירות ערך אחרים; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.