מכה למחקר האיידס: שישה חוקרים בכירים נספו בהפלת המטוס המלזי

בין הנספים: ג'ון לנג, נשיא לשעבר של אגודת האיידס הבינלאומית

כ-12,000 מדענים, עובדים רפואיים וקובעי מדיניות מגיעים בימים אלו לוועידת האיידס הבינלאומית ה-20 במלבורן, אוסטרליה - מגה-אירוע בתחום שלהם. אלא שעשרות מעמיתיהם, כולל חוקר בכיר, נהרגו בהפלת מטוס חברת התעופה המלזית בשמי אוקראינה ביום ה'.

האירוע צפוי להאפיל על הקונגרס, אומרים חברים בקהילת החוקרים. הם מגדירים אותו כטראגי ומזיק במידה בלתי ניתנת למדידה.

"זה כמו רכבת שירדה מהפסים", אמר טרי פורד, מנהל במכון AIDS Healthcare Foundation הבריטי שהגיע למלבורן ביום ה'. "קשה לעכל את מה שקרה".

תהליך פרסום שמות הנספים בהפלת מטוס הנוסעים היה איטי, אך שלשום יכלו משתתפי הכנס לדעת שהם איבדו את אחד מכוכבי-העל שלהם. ג'ון לנג, נשיא לשעבר של אגודת האיידס הבינלאומית ופרופסור למחלות זיהומיות באוניברסיטת אמסטרדם, שנכנס להיסטוריה של המחלה, נמנה עם הנספים.

בנוסף ללנג, עמיתה שלו מהולנד, ז'קלין ואן טונגרם מהמכון לבריאות עולמית ולפיתוח מאמסטרדם, הייתה ברשימת הקורבנות. עוד שם בולט היה גלן תומאס, 49, דובר ארגון הבריאות העולמי שגם הוא היה אמור להגיע לכנס.

אגודת האיידס הבינלאומית אישרה שלשום בלילה גם את מותם של שלושה עמיתים נוספים שהיו על סיפון המטוס המלזי: פים דה קוייר מארגון "עצרו את האיידס עכשיו", ולוסי ואן מנס ומריה אדריאנה דה שוטר, שתיהן מארגון AIDS Action Europe.

החוקרים טרם סיימו לעבור על כל רשימת 298 הנוסעים ואנשי הצוות שנספו כאשר מטוס הבואינג 777 הופל בשמי מזרח אוקראינה בדרכו מאמסטרדם למלזיה. ארה"ב מסרה שנראה שהאחראים להרג היו בדלנים אוקראינים פרו-רוסים.

"על סיפון מטוס חברת התעופה המלזית בטיסה מספר 17 היו, כך מתברר, כ-100 חוקרים ופעילים שטסו לכנס בינלאומי באוסטרליה שהוקדש למאבק באיידס ובנגיף HIV", אמר אובמה. "אלו היו גברים ונשים שהקדישו את חייהם כדי להציל חיים של אחרים, והם נלקחו מאיתנו באקט חסר היגיון של אלימות", אמר אובמה.

ג'ון לנג השתתף בעבודה שנעשתה בשנות ה-90 לגילוי השפעת קוקטייל התרופות לדיכוי נגיף HIV שהוא הגורם לאיידס. כיום נוטלים מיליוני בני אדם בעולם מגוון של קוקטיילים כאלו כדי לבלום את הנגיף הזה. מחקריו האחרונים של לנג היו בתחום שיפור הגישה לתרופות ל-HIV של אוכלוסיות מוחלשות ברחבי העולם.