הדיונים על תוכני מע"מ בשיעור אפס במבוי סתום?

מושב הכנסת הנוכחי צפוי להסתיים כבר בשבוע הבא, ולכן ועדת הכספים הייתה אמורה לערוך דיונים מרתוניים בימים הקרובים ■ אולם, לאחר דיון של מספר שעות היום החליט יו"ר הועדה להפסיק את הדיון

ניסן סלומינסקי / צילום: אוריה תדמור
ניסן סלומינסקי / צילום: אוריה תדמור

האם הדיונים בועדת הכספים על תוכני מע"מ בשיעור אפס הגיעו למבוי סתום? היום (ג') בשעות הבוקר המשיכה ועדת הכספים של הכנסת לדון בהצעת חוק מע"מ בשיעור אפס ועל פי סדר היום שנקבע מראש היו הדיונים אמורים להימשך אל תוך הלילה. מכיוון שמושב הכנסת הנוכחי צפוי להסתיים כבר בשבוע הבא, ובמשרד האוצר נחושים להעביר את החוק בקריאה שניה ושלישית עוד לפני הפגרה, הייתה אמורה ועדת הכספים בראשותו של ניסן סלומינסקי לערוך דיונים מרתוניים בימים הקרובים כדי לסיים את הקראת סעיפי החוק ולהגיע לשלב ההצבעות. אולם, לאחר דיון של מספר שעות היום במסגרתו המשיכו חברי הכנסת להגיש הסתייגויות לסעיפים השונים החליט יו"ר הועדה להפסיק את הדיון ואמר כי הוא יוצא כדי לערוך דיונים עם האוצר על הצעת החוק.

מאז, לא חודשו דיוני הועדה, ולמרות שהיא הייתה אמורה להמשיך ולהתכנס מאוחר יותר ולדון בפרטי הצעת החוק עד השעות הקטנות של הלילה, קיבלו המשתתפים והמוזמנים הודעה לפני זמן קצר כי הדיונים המתוכננים להיום בוטלו. במקביל, המוזמנים לוועדה וגורמים הבקיאים בלו"ז הצפוי לא ידעו להגיד הערב מתי יתחדשו הדיונים מחר. יש לציין שמדובר בעיכוב בלתי צפוי בדיוני הועדה בחוק וקשה להעריך כיצד עיכוב זה ישפיע על לוח הזמנים המתוכנן של האוצר.

"מדובר בחוק מסובך, עם הרבה סעיפים ובעיות חוקתיות וגם השלכות תקצביות מרחיקות לכת", כך אמר הערב יו"ר הועדה סלומינסקי ל"גלובס". "מדובר בחוק שהממשלה אישרה ואני חלק מהקואליציה לכן נקדם אותו אבל הוא יהיה חייב לכלול שינויים רציניים. יש שורה ארוכה של דברים שכבר הושגה לגביהם הסכמה אבל שני נושאים מהותיים שטרם נפתרו. האחד הוא הצורך להפוך את החוק להוראת שעה בת חמש שנים והשני הוא שינוי ההטבה כך שתינתן בצורה דיפרנציאלית בהתאם לשירות בניגוד להצעה המקורית. שני הדברים הללו חשובים גם כדי לפתור בעיות חוקתיות שההצעה הזו מייצרת וגם כדי למנוע ממנה להיות מעמסה תקציבית תמידית על קופת המדינה. הרי אם בעוד כמה שנים יגיעו למטרה המבוקשת ומחירי הדירות יתייצבו, כדאי שתהיה אפשרות לבטל את ההטבה. הוראת שעה תהיה מוגבלת לעומת חוק שאף אחד לא יבטל אותו. אני מעדיף שתהיה על הנושאים הללו הסכמה עם האוצר כדי להעביר את ההצעה בועדה אבל גם בלי הסכמתם אני מעריך שיהיה רוב בוועדה לנושאים אלו".

סלומינסקי הוסיף ואמר כי נכון לרגע זה מתוכנן להיערך דיון מחר בוועדה אולם הסכמות עוד לא הושגו.

נציין כי במהלך הדיונים וגם בשיחות סגורות ניכר כי נציגי האוצר לא יהיו מוכנים לשינויים עליהם מדבר יו"ר הועדה אולם ייתכן שלוח הזמנים הדוחק ייאלץ גם אותם לערוך שינויים. נושאים נוספים שנמצאים על הפרק וטרם הוכרעו הם שילוב צמודי קרקע בהטבה, קביעת הוראת מעבר הנוגעת למפרט מחייב לדירות המוזלות והאם חברי קבוצות רכישה יזכו גם הן להיכלל בהטבה.

נזכיר כי הצעת החוק למע"מ בשיעור אפס נידונה בוועדת הכספים כבר מספר ימים וכמעט על כל סעיף מוגשות הסתייגויות של חברי הועדה. בזמן שהדיונים מתקיימים ובמהלך ארבעת החודשים האחרונים מאז הכריז שר האוצר על התוכנית נכנס שוק הנדל"ן למגורים להאטה כאשר רוכשים רבים ממתינים להטבה ומקפיאים את רכישת הדירות.