הספקים נגד שופרסל: מוחים על חיובים חד-צדדיים

החיובים הם בגין קופונים ששופרסל העניקה לחברי המועדון שלה וכן בגין נושאים נוספים ■ אחד הספקים: "שופרסל התחילה להכניס את הידיים לכיסים של הספקים"

סניף שופרסל שלי / צלם: תמר מצפי
סניף שופרסל שלי / צלם: תמר מצפי

המאבק בין רשת שופרסל לספקים עולה מדרגה: ל"גלובס" נודע כי שופרסל שלחה לספקים חיובים חד-צדדיים בגין קופונים שהיא העניקה לחברי מועדון הלקוחות שלה וכן חיובים כספיים נוספים.

לדברי ספקים גדולים בינוניים וקטנים, החיובים הם רטרואקטיביים מתחילת השנה הנוכחית, והם מסרבים לשלם אותם בטענה כי הדברים לא סוכמו בין הצדדים.

מחלוקת זו מגיעה בצל הצהרותיה של שופרסל כי תפעל להוזלת המחירים ברשת. לשופרסל יש מועדון לקוחות פעיל, ושיטת הקופונים היא אחת משיטות השיווק המרכזיות במועדון. שופרסל מבצעת ניתוח של קניות של חברי המועדון ושולחת לכל חבר קופונים שחלקם מותאמים לקניותיו.

הקופונים משקפים הנחה של עשרות אחוזים על כל מוצר, והם אמורים להוות טריגר לקנייה ברשת. כך למשל, שופרסל הנפיקה קופון לרכישת 6 חטיפי פיטנס במחיר של 10.90 שקל, לעומת מחיר של כ-16 שקל. דוגמה נוספת: קופון לרכישת פתית ב-10.90 שקל, לעומת מחיר רגיל של 17 שקל.

מסיבה זו, הקופונים מוגבלים בזמן המימוש, כשהרעיון הוא שכל תקופת זמן תכוסה על-ידי קופון.

טוענים להיעדר שקיפות

לדברי אחד הספקים, "שופרסל התחילה להכניס את הידיים לכיסים של הספקים. היא מוציאה כל מיני חיובים, לא רק קופונים. זה לא נעשה בעבר, ואתה צריך לריב אתם כל הזמן. כרגע הספקים הגישו מבצעים, והם רוצים את המימון בנוסף. זה לא שכספק ידעת זאת לפני כן ויכולת לתכנן. אחרי שהגשנו להם את המבצעים, הם באו בדרישה לשלם גם על הקופונים. נראה לך הגיוני שכספק אתה מוכר סחורה, ואתה לא יודע כמה אתה מקבל עליה?".

לדבריו, "שופרסל לא יכולה להחליט לי איזה קופונים יהיו על המוצרים שלי. הרי שופרסל היא 20% מהשוק, ואף ספק לא יכול להרשות לעצמו לריב איתה. באיחוד עם קלאבמרקט הגבילו אותה לא להשתמש בכוח שלה. אם הקופונים היו מסוכמים על-ידי הספקים, זה בסדר, אבל זו לא המציאות. אתה לא יכול לקבל חיוב חד-צדדי".

- הספקים יוזמים מבצעים ייחודיים לרשתות. זו לא העדפה?

"אני יוזם ולא מאולץ. יש הבדל בין ליזום לבין שמכתיבים לך דברים".

- אין כאן ויכוח על כוח? אתם רוצים להכתיב מבצעים לצרכנים, וכאן שופרסל לוקחת חלק מהכוח הזה לידיה.

"זה לא קשור לכוח. למה שהספק ייתן העדפה בכוח לשופרסל על פני לקוחות אחרים? למה לא מגה? למה לא יינות ביתן? למה לא המכולות? הרי זה הורג את המכולות".

- וכשספק עושה מבצע עם רשת ספציפית, הוא לא הורג את המכולות?

"גם המכולות מקבלות מבצעים. לספקים לא מעניין איפה קונים את הסחורה שלהם. הם רוצים להגיע לצרכן".

הספקים טוענים גם להיעדר שקיפות. לדברי אחד הספקים, "מישהו מהספקים יודע כמה קופונים הונפקו? קיבל דוח? הם עושים דברים שנראים כאילו חוקיים, כדי שלא תהיה להם בעיה עם הממונה על ההגבלים ועם התנאים שהם התחייבו ברכישה של קלאבמרקט".

משופרסל נמסר בתגובה לדברים כי הרשת איננה מתייחסת לנושאים מסחריים עם הספקים.