המבקר בודק את היערכות מערכת הביטחון לאיום המנהרות

הבדיקה נעשית בידי אנשי החטיבה לביקורת מערכת הביטחון, והיא החלה לפני כמה חודשים - ובלי קשר לחשיפת המנהרות ההתקפיות הרבות מהשבועיים האחרונים

יוסף שפירא /  צלם: אוריה תדמור
יוסף שפירא / צלם: אוריה תדמור

מבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף שפירא, מקיים בדיקה מקיפה בנוגע להיערכות של מערכת הביטחון לאיום המנהרות של החמאס.

ל"גלובס" נודע כי בדיקת המבקר נעשית בידי אנשי החטיבה לביקורת מערכת הביטחון, והיא החלה לפני כמה חודשים - ובלי קשר לחשיפת המנהרות ההתקפיות הרבות מהשבועיים האחרונים, מאז תחילת המבצע "צוק איתן" ברצועת עזה.

עוד נודע היום (ד') כי הבדיקה הנרחבת שמקיים משרד מבקר המדינה בנושא מתייחסת לרצועת עזה, כמו גם לגזרות נוספות שעשויות להעסיק בעתיד את מערכת הביטחון.

במסגרת הבדיקה יצא בשבועות האחרונים המבקר שפירא ביחד עם אנשי חטיבת הביקורת שאמונים על הנושא לסיור בקרבת מנהרה שנחשפה באחרונה בגזרת הדרום.

הביקורת כוללת את היערכות צה"ל להתמודדות עם האיום המתעצם, לרבות אופן קבלת החלטות בסוגייה מסביב למהלכים שנעשו עד כה למציאת פתרון טכנולוגי לבעיית המנהרות.

גורמים ביטחוניים בכירים טענו במהלך הימים האחרונים כי מערכת הביטחון לא חסכה בשנים האחרונות מאמצים ותקציבים בניסיון להעמיד פתרון טכנולוגי יעיל לבעיית המנהרות.

לטענת הגורמים, מאמצים אלה כללו בחינה של הצעות רבות שהובאו לידי מערכת הביטחון - אך רובן לא נמצאו יעילות באופן שיש בו כדי לספק אינדיקציה איכותית על הימצאות של מנהרה התקפית שנכרית לעבר ישראל.

לטענת הגורמים, המאמצים למצוא מענה לאיום, שנחשף במלוא עוצמתו במסגרת המבצע "צוק איתן" בעזה, כוללים גם התייעצויות בין מומחים ישראליים לבין מומחים ממדינות אחרות שסובלות מאיום דומה, ובהן מקסיקו ודרום קוריאה.