כך נסדקה התדמית הפטריוטית של אל-על בציבור הישראלי

באל-על לא מבינים את כל העליהום הציבורי עליהם ■ ישראלים רבים זעמו על "החוצפה", על "הניצול הציני" ועל "עשיית הקופה" בשעתה הקשה של המדינה

בחברת התעופה אל-על לא מבינים את כל העליהום הציבורי עליהם בזמן שהחברה מחלצת ישראלים תקועים בחו"ל. "מטבע הדברים, כשיש ביקושים אדירים, כרטיסי הטיסה הזולים יותר נחטפים, ומה שנשאר הם הכרטיסים היקרים יותר, וזה מה שקרה. תמיד המחיר האחרון הוא הכי יקר. לא שינינו את מערך המחירים שלנו, שנקבע לפני כחצי שנה. כדי לשנות את מערך המחירים כלפי מעלה או מטה אני צריך לפחות שבועיים מראש, זה בלתי אפשרי", אמר ל"גלובס" מנכ"ל אל-על, דוד מימון.

מימון ועד אחרון העובדים באל-על, כולל יו"ר ועד העובדים אשר אדרי, שבימים כתיקונם מתנגח בהנהלה, והטייסים שטרם האירועים "הבריזו" פה ושם מטיסות במחאה על העומס המוטל על כתפיהם - כולם היו בטוחים ש"צוק איתן" היא שעתם היפה. שבזכותם השמיים הסגורים פתוחים, ושהישראלים יוקירו להם על כך תודה ויצביעו ברגליים ובכיסים אחרי שהכול ייגמר.

אלא שהתעריפים הגבוהים והמקוממים שאל-על דרשה מהישראלים שביקשו לטוס עימה החוצה-פנימה הפכו את הקערה על פיה. התדמית הפטריוטית של המוביל הלאומי - נסדקה. ישראלים רבים זעמו על "החוצפה", על "הניצול הציני" ועל "עשיית הקופה" בשעתה הקשה של המדינה.

תלונות רבות על מחירים מטורפים זרמו גם למערכת "גלובס". אחד מהם הוא אשל שילוני, שניסה "לחלץ" את אביו, אמנון שילוני, שנתקע בשדה התעופה בוינה אחרי שאוסטריאן איירליינס דוממה מנועים. "צלצלתי למוקד המכירות של אל-על כדי לקנות לאבא שלי כרטיס טיסה. במוקד אמרו שלא נשארו מושבים פנויים בטיסות מוינה לישראל, ומאחר שאבא הוא לקוח במועדון המתמיד של אל-על - יבדקו וישובו עם תשובה.

"כעבור זמן מה חזר אליי המוקדן עם הצעה של 1,100 דולר לכיוון אחד. הייתי המום מהסכום. זה יותר מכפול מהמחיר לכרטיס הלוך ושוב בימים רגילים. כמובן שסירבתי לשוד הזה. אני חושב שעבור החברה שחורטת על מטוסיה את דגל ישראל זאת בושה וחרפה, שלא לומר בהגזמה. אני לא מאלה שנוטים ללכלך על אל-על רק כי זה נשמע טוב, אבל כאן הם חצו את הגבול מבחינתי".

אגב, שילוני האב חזר בסופו של דבר עם חברת תעופה רומנית דרך בוקרשט, שאוסטריאן סידרה לו בסופו של דבר.

בבדיקה שערכנו ב"גלובס" שלשום ואתמול אכן התבררו פערים אדירים של מאות דולרים בין מחירי כרטיסי הטיסה שלשום - טרם גל הביטולים, לבין המחירים אתמול בבוקר - בעיצומו של גל הביטולים. כך למשל, כרטיס טיסה לניו-יורק, באל-על שעלה שלשום 1,450 דולר, זינק למחרת בבוקר ל-2,220 דולר לאדם - פער של 770 דולר.

פער גדול יותר של 784 דולר מצאנו גם בכרטיס טיסה לפריז, שזינק מ-740 דולר לפני גל הביטולים ל-1,524 דולר שעות ספורות לאחר שנודע כי אייר פראנס, למשל, מבטלת את טיסותיה לישראל וממנה. גם מי שביקש לטוס מ/אל אמסטרדם נדרש לשלם 1,244 דולר, שהם 495 דולר יותר ממחיר הכרטיס טרם הביטולים.

ההסברים של מימון לא הניחו את דעתה של יו"ר הוועדה לפניות הציבור בכנסת, ח"כ עדי קול (יש עתיד), שהודיעה כי תזמן אותו לתת הסברים בדיון מיוחד ביום שני הקרוב.

"ציבור הלקוחות איננו מטומטם, ואם יתברר כי החברה ניצלה את מצוקת תושבי ישראל בימים אלה, אני משוכנעת כי הציבור ידע להחזיר לחברת התעופה הלאומית לשעבר רעה תחת רעה", אמרה ח"כ קול.

המחירים הגבוהים של אל-על הרגיזו גם את יו"ר סיעת מרצ, אילן גילאון, ששיגר אתמול (ד') מכתב לשר התחבורה, ישראל כ"ץ, ובו הוא קורא לו לפעול בעניין.

"לאחר הודעת חברות התעופה הזרות על ביטול הטיסות לישראל, נראה כי חברת אל-על מפקיעה מחירים ומנצלת את המצב הביטחוני כדי לגרוף רווחים. כך בתקופת משבר התעופה, ובמסווה של חילוץ נוסעים שנתקעו ללא פתרון תחבורתי בטורקיה, לא שכחה אל-על לגבות מחירים מופקעים עבור כרטיסים".

עוד כתב גילאון לשר כ"ץ: "אני תמה האם מותר לחברה שמתיימרת להיות החברה הלאומית להיות חברה כה חמדנית".