מיני מבחן: פורד EDGE אקו בוסט - פסים וכוכבים

הפורד EDGE הוותיק מקבל מנוע אירופאי, וב-245 אלף שקל הוא מציע תמורה מרשימה לכסף

השוק של כלי הרכב האמריקניים בישראל עמד בשנה שעברה על שיעור מביש של כ-2.5% בלבד מכלל השוק. די קשה למצוא לכך הסבר. אנחנו מושפעים עמוקות מהתרבות האמריקנית, שער החליפין של הדולר הוא הנמוך ביותר בעשורים האחרונים, תקינת הרכב האמריקנית מוכרת בישראל ולמותגים האמריקניים יש כאן תדמית פרימיום.

כשהתירוצים מתחילים להיגמר טוענים השחקנים בשוק הרכב המקומי כי "המכוניות האמריקניות גדולות וצמאות מדי עבור השוק הישראלי". אבל האמת היא, שגם זה כבר לא תקף. תעשיית הרכב האמריקנית עוברת בשנים האחרונות ניעור רציני בכל הנוגע להפחתת צריכת דלק ופליטה ומאמצת מנועים קטנים והגיוניים יותר. דוגמה אחת מספקת הגרסה האחרונה של הפורד EDGE , שנחתה השנה בישראל. הכלי הותיק שווק בשנותיו הראשונות רק עם מנוע שישה צילינדרים בנפח 3.5 ליטר, שצימאונו נודע לשמצה. הדור האחרון מוצע כעת עם מנוע טורבו-בנזין ארבעה צילינדרים בנפח צנוע של 2 ליטר בלבד מסדרת ECO BOOST, כמו המונדיאו האירופאית.

מי שמצפה לביצועים של עגלת משא יופתע בלחיצה הראשונה. המנוע מייצר 240 כ"ס ומומנט של 37 קג"מ והוא משודך לתיבה אוטומטית בת 6 מהירויות, שמאפשרת לו למצות היטב את יכולתו. בשיוט עירוני ובין עירוני נינוח זרימת הכוח מתונה אבל דחיפה קלה של דוושת התאוצה פותחת מבערים ומעיפה את הרכב קדימה.

אמנם ה-2 ליטר לא נהנה מהתחושה הלינארית של ה-3.5 ליטר המסורתי וגם לא מפיק את אותו צליל מאצ'ואיסטי, אבל בהתחשב במשקל עצמי של 1.84 טון לפני נוסעים ומטען, המנוע לא יבייש גם בעליות תלולות. צריכת הדלק משתנה: נהג רגוע, שיקפיד לשמור על הטורבו בטווח הרדום שלו, יגיע לסביבות 11 קילומטרים לליטר. מי שישחרר את הרסן יגלה שה-BOOST משאיר רחוק מאחור את ה-ECO.

פרט לכך ה-EDEG הוא עדיין כלי אטרקטיבי למי שעדרי הג'יפונים היפניים והקוריאניים נראים לו כחגבים. העיצוב אמנם מתחיל להזדקן - דור מחודש עם עיצוב חד ומלוטש יופיע בשנה הבאה - אבל הוא עדיין מרשים את הסביבה עם ממדים רציניים, גריל ענק נוצץ בחרטום ותא נוסעים שניצב גבוה מעל הכביש כראוי ל-SUV אמריקני אמיתי.

התא מציע יותר פינוק מכל מה שניתן למצוא בפלח המחיר הזה: החל במרחב ענק לראש, לכתפיים ולרגליים, עבור דרך אבזור תקני, שלא משאיר פינה בלתי סגורה (גג פנורמי, חשמל בכל פינה, מערכת קול פרימיום, מסך מולטימדיה ענק ומה לא) ועד איכות ייצור וגימור מרשימה, שלא הייתה מביישת רכב שעולה 150 אלף שקל יותר. בכל הנוגע לדינמיקה זה עדיין SUV אמריקני קלאסי לטוב ולרע. המתלים הרכים סופגים ביעילות את המהמורות ומבודדים את הנוסעים גם בנסיעה על דרכי עפר משובשות.

השתלת המנוע האירופאי מסייעת ל-EDGE הוותיק לשמור על השפיץ, וב-245 אלף שקל - כמחיר של ג'יפון יפני/קוריאני מאובזר - הוא מציע תמורה מרשימה לכסף.