לאומי מאיים לטרפד הצעת ההסדר של אנגל משאבים

חברת הנדל"ן הציעה לשעבד נכס בערד לטובת מחזיקי האג"ח, אולם זה כבר משועבד לטובת הבנק

עודד שמיר / צילום: תמר מצפי
עודד שמיר / צילום: תמר מצפי

אישור הסדר החוב בחברת הנדל"ן אנגל משאבים שוב מתעכב, ומי שעומד כעת מאחורי העיכוב הוא בנק לאומי, נושה מובטח, המתנגד להצעת ההסדר שגיבשה החברה - כך נודע ל"גלובס".

לקראת מועד ההצבעה של מחזיקי האג"ח על הצעות ההסדר השונות, נותרו שלושה מתמודדים עיקריים: קרן DK פרטנרס; אלי גבאי ויוסי גורדון (קבוצת גבאי); והצעה שפרסמה החברה עצמה, המנוהלת כיום בידי דב לוקסנבורג (מנכ"ל) ועודד שמיר (יו"ר).

הצעת החברה קיבלה את תמיכת עוה"ד יורי נחושתן ואיל נייגר, המשמשים ככונסי הנכסים של חברת GBES שבאמצעותה החזיקה משפחת מוריס במניות השליטה באנגל משאבים, ובמסגרתה הם צפויים להמשיך להחזיק במניות. השניים הביעו התנגדות לשתי ההצעות החיצוניות בשל השווי הנמוך לראייתם שהן משקפות לחברה - פחות מ-30 מיליון שקל לפני ההשקעה.

דירקטוריון החברה דחה את אותן הצעות, שעה שלפניו מונחת הערכת שווי של היועץ הכלכלי שי ליפמן, אשר נקבה בשווי של כ-90 מיליון שקל לנכסי החברה בישראל, ולפיה ההון העצמי הכלכלי של החברה (NAV) עומד על כ-44 מיליון שקל.

מחזיקי האג"ח מצדם, לפחות בחלקם הגדול, זיהו גם הם יתרונות בהצעת החברה, שמספקת להם ביטחונות ושעבודים לחוב אג"ח בהיקף של כ-130 מיליון שקל, והיא פשוטה למימוש באופן יחסי.

ההערכות היו, כי הצעה זו תאושר על ידי המחזיקים, אלא שכעת מתברר כאמור, כי בנק לאומי, שהוא נושה מובטח של אנגל משאבים, מתנגד לה. במסגרת הצעתה תכננה אנגל משאבים לשעבד כמה מנכסיה לטובת מחזיקי האג"ח, אולם אחד מהם - מקבץ דיור בערד (מקבץ יהושפט), ששוויו בספרים עומד על 54 מיליון שקל - משועבד כבר לטובת בנק לאומי, ולכן הבנק מתנגד להצעה.

בעקבות כך, פועלים כעת באנגל ובבנק לגבש תנאים חדשים להצעה, שיוצגו בקרוב בפני המחזיקים. מחזיקי האג"ח, שהתכנסו השבוע לדון במצב החברה, החליטו לדחות את מועד ההצבעה.

גבאי וגורדון לא מוותרים

גם המתמודדים החיצוניים טרם ויתרו על החברה, והשבוע פנו גבאי וגורדון, באמצעות עו"ד גיא גיסין, לדירקטוריון החברה, בטענה כי "עמדת דירקטוריון אנגל משאבים אינה עומדת בדרישות חוק החברות", ובדרישה לדון מחדש בהצעה.

גבאי וגורדון טוענים, כי הטענות שעל בסיסן נדחתה הצעתם, אינן ברורות, וכי הם מתכננים להשקיע באנגל משאבים סכומי כסף ניכרים, "הן באופן מיידי והן כתמיכה בשנים לבוא".

לפי גבאי וגורדון, השקעותיהם המתוכננות ישפרו משמעותית את מצבה הפיננסי של החברה ויאפשרו להשביח את נכסיה, "חלף המשך מימוש אגרסיבי של נכסי החברה, הנדרש כיום על מנת לנסות לעמוד בהתחייבויותיה השוטפות".

מניות חברת GBES, המחזיקה באנגל משאבים, עברו לפני כמה חודשים לידי כונסי נכסים, בעקבות אי-החזר חוב של 15.5 מיליון אירו לבנק שמימן את ההשקעה באנגל משאבים. משפחת מוריס השלימה את רכישת השליטה באנגל משאבים - שהייתה בעבר חלק מקבוצת אזורים - בנובמבר 2011, במסגרת הסדר חוב שבו בוצעה "תספורת" של כ-50% לחוב אג"ח של כ-260 מיליון שקל.