אריאל והיועמ"ש דוחים הדיון בשיוך הדירות בקיבוצים

אריאל: "אני מאמין שנגיע להסכמות המתבקשות שיאפשרו פתרון ראוי" ■ הקיבוצים קובלים על הפסקת הבנייה בקיבוצים לאור המגבלות שהוטלו, וטוענים כי התנאים שמציבה רמ"י נוקשים מדי ואינם מאפשרים קליטת חברים חדשים

אורי אריאל / צילום: רפי קוץ
אורי אריאל / צילום: רפי קוץ

בניגוד לסדר היום שנקבע לישיבת מועצת מקרקעי ישראל מחר (ג'), המועצה לא תדון מחר בענייני זכויות הבנייה בקיבוצים והדיון יידחה למשך חודש ימים - כך סוכם הבוקר (ב') בפגישה בין שר השיכון והבינוי אורי אריאל לבין המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד ארז קמיניץ. על הדחייה הודיע מנכ"ל משרד השיכון שלמה בן אליהו.

הקיבוצים מנהלים מאבק נגד החלטות המועצה ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י) בעניין הקניית הזכויות למגורים לאגודת הקיבוץ ובתנאי שיוך הדירות לחברי קיבוצים חדשים. הקיבוצים קובלים על הפסקת הבנייה בקיבוצים לאור המגבלות שהוטלו, וטוענים כי התנאים שמציבה רמ"י נוקשים מדי ואינם מאפשרים קליטת חברים חדשים.

ברמ"י ובמשרד המשפטים חוששים, כי בהסדרים המקובלים לאחרונה במספר קיבוצים, מנסים להסוות עסקת נדל"ן במעטה של קבלת חבר חדש לאגודת הקיבוץ. לפי ההצעה שעל הפרק, המצטרף החדש לקיבוץ לא ישלם ישירות לרמ"י את עלות הקרקע (כחצי דונם), אלא יהפוך למעין חוכר משנה (בר רשות) של הקיבוץ, בלי זיקה קניינית פורמלית לקרקע.

בפגישה סוכם, כי נציגי הקיבוצים ייפגשו עם צמרת משרד השיכון וככל הנראה גם עם קמיניץ ויציגו בפניו את השגותיהם להחלטות מועצת מקרקעי ישראל.

השר אריאל אומר, כי "לאור בקשת היועץ המשפטי והעומס הרב המוטל עליו ועל אנשיו כעת בימי לחימה, החלטתי לדחות את אישור ההחלטה על הקיבוצים במועצת רמ״י בחודש נוסף, במהלכו אני מאמין שנגיע להסכמות המתבקשות שיאפשרו פתרון ראוי לראשונה זה 13 שנה, תוך מתן חיזוק עצום להיצע הדיור במדינת ישראל״.