למרות מחיר הדמים

תכלית המלחמה הנוכחית בעזה הוא להשיב לישראל את ריבונותה

צוק איתן / צילום: רויטרס
צוק איתן / צילום: רויטרס

רובנו הישראלים מעוניינים בסיום הלוחמה בעזה, ושואפים להפסקת-אש ממושכת. וזה מובן: המלחמה גובה מאיתנו מחיר דמים כבד, טילים ממשיכים לנחות על ישראל 20 יום לאחר תחילת המבצע. מתי כל זה ייגמר, הם שואלים.

אולם נתאר תרחיש אימים: בשחר של יום אחד חודרות, בו-זמנית, מספר חוליות טרור של החמאס מצוידות בנשק קטלני, אל לבם של מספר יישובים בעוטף עזה, מבצעות טבח המוני ושובות תחת איום ברצח עשרות ואולי מאות תושבים. בעקבות אירוע מחריד כזה, תימצא ישראל במשבר החמור ביותר מאז מלחמת לבנון השנייה, כאשר האופציות שלה מצטמצמות בשל חטיפת והחזקת עשרות ואולי מאות ישראלים בידי החמאס. והרי כבר חווינו וראינו מה קרה במדינה כשהיה בידיהם רק שבוי אחד.

תרחיש אימים זה היה בגדר אפשרות אמיתית, אלמלא מבצע 'צוק איתן' והמלחמה בדרום ובעזה המתרחשת עתה. נראה, כי איש לא שיער מהי העוצמה האמיתית של החמאס, כושר ההתמדה שלו ויכולות ההפתעה והתקיפה הרצחנית באמצעות רשת המנהרות החודרות במספר אתרים אל תוך ישראל, אלמלא נתגלו במהלך הלחימה הנוכחית.

מבצע 'צוק איתן' הציב בפנינו את התרחיש האפשרי של אסון חמור ביותר אשר היה עלול להתממש - פיגוע טרור בישראל ושביית חטופים, והוכיח כי איננו יכולים להתעלם עוד מהמצב הביטחוני המסוכן שבו נתונה ישראל. אלפי הטילים והרקטות שהחמאס יכול לשגר לרחבי ישראל יחד עם רשת המנהרות האימתנית, הופכים את הריבונות הישראלית לפגיעה, צולעת ופצועה.

זו כבר איננה ריבונות של מדינה השולטת בשטחה הגיאוגרפי. ישראל מצויה כיום תחת איום מתמיד של שיגור טילים ורקטות לעבר אוכלוסייה אזרחית, כל אימת שהחמאס סבור שזהו יועיל למטרותיו. במצב זה, המדינה כבר אינה ריבונית באמת.

הלוחמה נועדה להשיב את הריבונות של ישראל. ולכן היא חייבת להימשך, על אף מחיר הדמים הכבד. אין לנו ברירה אלא להמשיך את המערכה בעזה עד לנקודה שבה ניצור שינוי מצב אמיתי והריסת תשתיות מערכות הטילים והמנהרות. אנשים לא ירצו לחיות באזור שבו עלולים בכל רגע להגיח רוצחים מהקרקע שתחתם, ולהרוג אותם.

ב-1961 כיהן ג'ון פ. קנדי כנשיא ארה"ב. הוא לא היה גנרל בצבא ארה"ב ולא צבר ניסיון צבאי עשיר, אך נחשב לגיבור מלחמה בתפקידו כקצין צעיר בחיל הים. קנדי הצעיר הוביל את ארה"ב לכישלון נלעג במפרץ-החזירים בקובה, לאחר ניסיון אווילי לכבוש את קובה מחדש באמצעות קובנים גולים. למרות הכישלון בקובה, כאשר חרושצ'וב החליט ב-1962 להציב טילים גרעיניים בשליטת בריה"מ בקובה, הבין קנדי מיידית שאין הוא יכול להרשות תחילת היווצרותו של איום על ריבונות ארה"ב, כאשר בחצר האחורית שלה שוכנים טילים המכוונים אליה, שניתן לחמשם בראשי-נפץ גרעיניים. קנדי אישר מיידית פעולות של הסגר ימי ואווירי על קובה, כדי לחסל מצב שאיים על מצבה האסטרטגי של ארצו בעימות מול בריה"מ. הוא אף הסתכן בתחילת מלחמת עולם, שקשה היה לצפות את תוצאותיה. אולם בשל שקנדי פעל מיידית ובנחישות, הוא זכה בהבנת ובתמיכת העולם, כולל אירופה ההססנית.

תבונה פשוטה זו של מנהיג שלא היה לו ניסיון צבאי ומדיני עשיר לא הייתה נחלתם של מנהיגי מדינת ישראל שהיו אמונים על ביטחונה ב-20 השנה האחרונות. וכך, אנו משלמים היום מחיר כבד על הכשל במנהיגות ועל הכשל בתבונה המדינית, שכן מי שאחראי על המצב שנוצר היום ועל הלוחמה הקשה בעזה, הוא מי שעמד בראשות הממשלה כאשר נורתה הרקטה הראשונה מעזה לכיוון אוכלוסייה אזרחית בישראל.

באותה נקודת זמן ישראל היתה חייבת להגיב בכל העוצמה כדי להבהיר לתושבי עזה, לחמאס ולעולם - כי היא לא תרשה מצב של פגיעה בריבונותה באמצעות שיגור קסאמים, פצמ"רים, טילים ורקטות על אוכלוסייתה. תגובה מיידית הולמת ובעוצמה ראויה עם תחילת היווצרותו של האיום, הייתה זוכה להבנת העולם.

חוסר תגובתנו בכל התקיפות ומיד עם תחילת האיום, הוביל את ישראל אל מצב המשנה אסטרטגית את ריבונות המדינה, והמאבק להשבתה של ריבונות זו היום תובע מחיר דמים כבד. כיום אין לנו את המותרות להגיע להסכם הפסקת-אש עם החמאס שאינו כולל ביטול וחיסול היכולות שלו לשיגור טילים נוספים לישראל והרס מנהרות האימה. המערכה היום בדרום היא לא עוד מערכה נגד הטרור החמאסי. זוהי מערכה על השבת הריבונות למדינה. ואם צריך עוד איתות לכך שהמאבק הוא על ריבונותנו, הרי שהוא כבר הגיע אלינו בצורת הטלת מצור חלקי על ישראל על-ידי חברות התעופה בעולם.

רובן אמנם חידשו את הטיסות לארץ, אבל יעד אסטרטגי נוסף של החמאס כבר הוגדר - וזו עוד סיבה לכך שעלינו לחסל את איומי הרקטות והמנהרות.