"המבצע מעורר גל של הערצה לטכנולוגיה הישראלית"

אביבית מנה קליל, מנכ"לית משותפת באופנהיימר ישראל, מספרת על האינטרקציה עם המשקיעים הזרים בימים אלה: "האמריקאים לא מאמינים שבתנאים האלה אנחנו ממשיכים כרגיל"

מנה קליל / צילום: תמר מצפי
מנה קליל / צילום: תמר מצפי

"הקולגות האמריקאים שלנו בשוק: אנחנו שולחים להם תמונות מחדרי המדרגות באזעקה, והם לא מצליחים להאמין שבתנאים האלה ממשיכים לייצר ולסחור בישראל כרגיל. הגמישות והשרידות הישראלית יוצאות החוצה ובולטות מאוד", כך מספרת היום אביבית מנה קליל, מנכ"לית משותפת באופנהיימר ישראל, בנק השקעות המתמחה בחברות טכנולוגיה וביומד.

לדבריה, למרות מבצע "צוק איתן" בעזה, המשקיעים הזרים במניות ישראליות שנסחרות בחו"ל לא משנים את התייחסותם לחברות הללו: "כמו שאנחנו רואים שאין השפעה על הדולר-שקל - שזו באמת חידת החידות - אני חושבת שזה משקף גם את המצב כאן, ולא תהיה השפעה על מסחר במניות ישראליות בחו"ל", היא אומרת.

"אנחנו רואים היום שמניות של חברות ישראליות מגיבות יותר לתוצאות רבעוניות מאשר לענייני המבצע. אפילו בשיחות ועידה עם אנליסטים יש מעט מאוד שאלות על הנושא. זה ממש מפתיע".

לדברי מנה קליל, "אפילו השבוע, בשיא המחנק והחשש, יוצאות לפועל שש הנפקות של חברות ישראליות בוול סטריט - חלקן הנפקות ראשוניות וחלקן משניות. יש המון דברים שקורים ברקע.

"בפרונט האמריקאי הדברים ממשיכים כרגיל, ויש הזמנות של משקיעים זרים מהנפקות של ישראליות שייסחרו בנאסד"ק. יש פה רצף שלא הופסק ולא דוכא".

"תהיה השפעה לחיוב על גיוסים"

מנה קליל מוצאת גם נקודת אור עתידית שקשורה להשפעות המצב הנוכחי. "אם קרנות הון סיכון ייצאו לגיוס קרנות חדשות, אני מעריכה שהן ייתקלו בהרבה רצון ובכספים שמחפשים את דרכם לגאונות הישראלית", היא אומרת.

הסיבה, לדבריה - כיפת ברזל. "מערכות כיפת ברזל ומעיל רוח חשפו את היכולות הטכנולוגיות המדהימות שיש בישראל. אנשים רואים מדינה שמופצצת בעשרות טילים מדי יום, ומצליחה לנהל התגוננות. זה מעורר גל של הערצה לטכנולוגיה הישראלית, ובעיניי זה ישפיע באופן חיובי על גיוסי הון להון סיכון ולסטארט אפים טכנולוגיים".

זה יקרה להערתך עם סיום המצב הנוכחי?

"מטבע הדברים אלה תהליכים ארוכי-טווח. אם היום לקרנות הון סיכון יש קושי לגייס הון, החשיפה של הטכנולוגיה תעורר את העניין מחדש".

מה את שומעת היום ממשקיעים זרים ומאנליסטים זרים שעובדים איתך?

"בסך הכול אנחנו מקבלים הרבה מאוד טלפונים של אנשים אמפתיים, שמביעים דאגה כלפינו. אבל זה הרבה מעבר לזה - ואני לא רוצה שזה יישמע מלאכותי, אבל יש פה מעין הערצה: איך מדינה בכזאת מתקפה ממשיכה לשמור על עסקים כרגיל.

"היה מי ששאל, לדוגמה, על המבנה של חברת אורבוטק, והאם הוא בטווח הטילים. הסברתי לו שיש נהלים מסודרים וממשיכים לעבוד מסודר, גם בחברות אחרות. ברור שאיש לא מצפה שביישובי הדרום יוכלו לשמור על שגרה, אבל האמריקאים נדהמים כשהם רואים שמיבנה וצפונה העסקים בישראל כרגיל".