אקזיט ישראלי: סימביוניקס נמכרת תמורת 120 מיליון דולר

הרוכשת היא 3d Systems האמריקנית ■ סימביוניקס מגלגלת עשרות מיליוני דולרים והיא רווחית

חברת סימביוניקס, אשר שפיתחה מערכות סימולציה להכשרת רופאים לביצוע ניתוחים וטיפולים מורכבים וכן לתכנון ממוחשב של הטיפולים הללו, הודיעה היום (ה') על מכירתה לחברת ההדפסה התלת ממדית 3D Systems (3DS), בסכום של 120 מיליון דולר.

סימביוניקס מפתחת מכשירים שמאפשרים לרופאים לבצע "ניתוחי דמה" תוך שהם עוברים חוויה שדומה ככל האפשר לניתוח האמיתי. כך, הרופאים מתאמנים בניתוחים חדשניים עוד לפני שהם מבצעים אותם בחולים אמיתיים. תחום נוסף אליו היא נכנסה בשנים האחרונות, הוא התחום של תכנון ניתוחים על בסיס תמונות הדמיה של מבנה גופו של חולה ספציפי.

חברת 3DS, שנסחרת ב-NYSE לפי שווי של 6.16 מיליארד דולר, היא חברה מובילה בתחום ההדפסות תלת ממדיות, בין היתר לתחום הרפואי. לאחרונה רכשה 3DS חברה שעוסקת בתכנון של ניתוחים באזור הראש והלסת, תחום בו סימביוניקס אינה עוסקת, כך שהחברות הן סינרגטיות.

על פי מאגר IVC, בחברת סימביוניקס הושקעו עד היום 20.6 מיליון דולר בלבד, כך שמדובר באחד האקזיטים עם התשואה הגבוהה ביותר למשקיעים בשנים האחרונות בתחום הביומד.

סימביוניקס בגרה מחממת רד ביומד ובין בעלי המניות הראשונים שלה נמצאים האחים זיסאפל ופרופ' נאוה זיסאפל המפעילים את החממה. השקיעה בה קרן הון סיכון ישראלית אחת - הקרן התאגידית של קונצרן כור, וכן הקרנות הזרות Early Stage Partners, Shestra ו-River cities ותאגיד Astro Manufacturing.

ליזמים יש מניות

החברה נתמכה על ידי המדען הראשי בהיקף של 23 מיליון שקל במגוון מסלולי מדען (והחזירה עוד לפני האקזיט 20 מיליון שקל על בסיס הכנסותיה), וכן על ידי הקרנות BIRD לשת"פ עם ארה"ב ו-CIIIRD לשת"פ עם קנדה.

מאז 2008 החברה אינה מגייסת הון אלא מתממנת מהכנסותיה. על פי ההודעה שפרסמה 3DS, סימביוניקס תתרום כבר מהיום הראשון לאחר המיזוג לרווח הנקי ולתזרים המזומנים שלה, כלומר - סימביוניקס היא היום חברה רווחית. הכנסותיה מגיעות ככל הנראה להיקף של מספר עשרות מיליוני דולרים, והיא מעסיקה מעל 100 עובדים, שני שליש מהם בישראל והיתר בארה"ב. לאור הסינרגיה המוצלחת בין החברות והחפיפה המעטה ביניהן, אין כרגע סיבה נראית לעין לצמצם את מספר העובדים בחברה בישראל.

סימביוניקס הוקמה ב-1997, על ידי היזמים רן ברונשטיין, עדנה חוזק ודוד ברקאי. ד"ר אבשלום חורן משמש כיו"ר החברה מיומה הראשון. חוזק וברקאי הגיעו מחברת אפליקט שפיתחה מערכות להקרנה של וידאו מתוך מכשירי הדמיה לפרוסקופיים. ברונשטיין הגיע מתחום של תוכנת התלת ממד, והוא משמש היום כנשיא וסמנכ"ל התפעול של החברה. חוזק וברקאי עזבו אותה, אולם כל היזמים הם עדיין בעלי מניות בחברה.

מנכ"ל החברה בשנים האחרונות הוא גארי זמלר, לשעבר בכיר במערך השיווק של גיוון אימג'ינג.

לדברי סמנכ"ל הכספים בועז טל: "החברה צומחת מאוד בשנים האחרונות, הן בתחום ההכשרה לניתוחים, במגוון רחב מאוד של תחומים כמו ניתוחי לב וכלי דם, מוח, לפרוסקופיה, גניקולוגיה וניתוחים אורתופדיים, והן בתחום החדש שלנו של תכנון ניתוחים וטיפולים פולשניים על בסיס תמונות ההדמיה של המנותח". לדבריו: "כל סימולטור שלנו הוא מוביל בתחומו. יש לנו מתחרים, אך רובם עוסקים בתחומים ספציפיים ולא מתחרים בנו לרוחב כל הפעילות שלנו. רק מתחרה אחד, CAE, הוא מתחרה גדול בכל התחומים. זו חברה שמגיעה מתחום הסימולטורים לטיסה, והתחום הרפואי מהווה חלק קטן מפעילותה".

- החברה רווחית וצומחת, מדוע בכל זאת למכור?

"התחום כאמור מאופיין בחברת קטנות רבות, ואנחנו מעריכים כי בשנים הבאות יהיו בו הרבה מיזוגים ורכישות, והמתחרים שלנו יתחזקו. ב-3DS מצאנו צוות הנהלה נהדר ואנשים מיוחדים, עם תרבות יזמית מאוד דומה לשלנו".

זה כנראה לא במקרה, כי גם את 3d Systems מנהל ישראלי לשעבר, אבי רייכנטל. החברה הפכה בשנים האחרונות לחביבת המשקיעים הישראלים, בשל הזיקה הישראלית הזו ובזכות היכרותם עם שוק הדפוס, בו פועלות חברות ישראליות רבות.