שחקנית נשמה: הכירו את הסול החדשה של קיה

הרכב מציע תא נוסעים סופר-שימושי, נוחות נסיעה משופרת ובצבעים הנכונים גם מידה של אופנתיות ■ לא סביר שהיא תנשל את הג'יפונים מהפופולריות שלהם, אבל היא מהווה אלטרנטיבה ראויה לסטיישן המשפחתי

כשקונצרן יונדאי מוטורס רכש את חברת קיה המתחרה בתחילת העשור הקודם, הוא ייעד אותה להיות מותג הפרמיום של הקבוצה - האחות המוצלחת יותר של יונדאי העממית, שתציב את הקונצרן בטריטוריה של פולקסווגן ושות'. אלא שבתוך פחות מעשר שנים קיה הפכה לשכפול גנטי של יונדאי, הן ברמה המעשית והן ברמת תדמית המותג - קווי הדגמים של שתי החברות חופפים כמעט; הן עושות שימוש במכלולים מכניים זהים; ולשתיהן יש תדמית של יצרניות כלי תחבורה אמינים, יעילים מאוד ומתומחרים היטב.

בישראל, שבה הערכים המעשיים הללו מקודשים, התוצאות ניכרות היטב בשטח. כך, אם ב-2004 רכבי יונדאי בישראל נמכרו ב-140% יותר לעומת מכוניות קיה, במחצית הראשונה של השנה פער המכירות הצטמצם לפחות מ-30%.

ביונדאי מודעים היטב לבעיית התחרות הפנימית, והפתרון היה לבצע בקיה ניתוח השתלת אופי, שיעניק לה נשמה וייחוד. למטרה הזו בדיוק נועדה ה-SOUL הראשונה, שיצאה לשוק ב-2008. בישראל הניתוח הצליח רק באופן מוגבל, ולמרבה האירוניה מכונית הנשמה של קיה הפכה לבחירה פופולרית בפלח המוניות, שמתייחס למכוניות בתור "ברזלים".

נוח בתוך הקופסה

שש שנים מאוחר יותר, אחרי מתיחת פנים מקיפה ותהליך לימוד לקחים, מגיעה אלינו הסול החדשה. העיצוב הכללי עדיין קופסתי - גג שטוח ודפנות זקופות - אבל השיפורים הקוסמטיים בגריל, בזנב ובדפנות גורמים לה להיראות כעת פחות מסחרית, ויותר כמו רכב הפנאי שהיא אמורה להיות. מי שיבחר בצביעה דו-גונית - למשל גוף אדום וגג שחור - יזכה אפילו לתשומת רב ראויה ברחוב הישראלי, ולא רק לאצבע מונפת לנסיעות ספיישל. ואם מישהו לא מסתפק בכך, הוא יכול לנסות לשכנע את היבואן לייבא את החבילה הקוסמטית המכונה חבילת SUV שמוצעת באירופה, וכוללת קשתות גלגלים מודגשות, פגושים אגרסיביים יותר ועוד.

חשיבה מחוץ לקופסה אמנם נחשבת כיום לתכונה נערצת בתעשיית הרכב, אבל כשנכנסים לתא הנוסעים של הסול מגלים שלמבנה דמוי הקופסה עדיין יש יתרונות לא מבוטלים. למרות מידות חיצוניות קומפקטיות למדי של המכונית ובסיס גלגלים באורך 2.57 מ' בלבד, המרחב הפנימי משדר תחושה של שפע. הגג מיתמר אל-על ומאפשר כניסה נוחה גם לנוסעים בגובה 1.9 מ', החלונות מעניקים אור ואוויר למכביר, המושב האחורי רחב מספיק לשלושה מבוגרים ורצפת התא השטוחה משדרגת משמעותית את מרחב הרגליים הסטנדרטי מאחור. גם תא המטען רחב ונוח, וקיפול המושב האחורי הופך את המכונית למיני-מסחרית, שיכולה לבלוע מטענים חריגים.

עמדת הפיקוד שודרגה בדור החדש ומציעה את החבילה הטכנולוגית והאסתטית המקובלת: הגה בשרני עם ריפוד דמוי עור שמשובץ בשלל מתגי שליטה, מסך צבעוני בגודל סביר, מסך דיגיטלי משני, מערכת קול עתירת פונקציות וחומרי דיפון רכים ואיכותיים למגע. הצבעים עדיין כהים ברובם ואין לרכב תחושת פרמיום אמיתית, אבל אפילו הדגם הבסיסי והזול בחבורה, שהתייצב למבחן שלנו, לא הרגיש כמו רכב ציים דל ואפור. הנדסת האנוש יעילה ופשוטה, ללא ניסיונות להתחכם או לפרוץ דרך.

קיה מתהדרת בשלדה חדשה, אם כי קרוב לוודאי שההגדרה הנכונה היא מחודשת. בכל הנוגע לנוחות הנסיעה עברה הסול 2014 שדרוג מוחשי. המכונית לא נכנעת לשיבושים עירוניים טיפוסיים, ורק פסי הרעדה גבוהים יכולים לגרום למתלים לסגור מהלך בחבטה. גם נוחות הנסיעה על הכביש המהיר מצוינת, ולמרות המבנה הגבוה היציבות הכיוונית נשמרת במהירויות גבוהות תחת רוחות צד לא מבוטלות.

ההיגוי מקבל את הציון סביר בלבד, ואינו חורג מהמקובל בעדות הקוריאניות, כלומר מינימום הכרחי של היזון חוזר ותחושה קלה. מנגד, הבקרה על תנודות הגוף בפניות סבירה בהחלט, והמכונית לא מאבדת שיווי משקל בעת שינויי כיוון חדים ומהירים על כבישים מתפתלים. בשורה התחתונה זו לא מכונית לנהג האנין, אבל קרוב לוודאי ש-90% מהנהגים לא ירגישו בחיסרון.

באגף ההנעה מצוידת הסול במנוע 1.6 ליטר בנזין עם הזרקת דלק ישירה והספק של 132 כ"ס, שמשודך לתיבה אוטומטית בת 6 מהירויות. זו לא יחידת הכוח המעודנת ביותר שפגשנו, ובעידן שבו התחלנו להתרגל למנוע טורבו שמספק שפע של מומנט בסל"ד נמוך, התחושה היא מעט של רטרו. עיקר ההספק והמומנט מגיעים בסל"ד גבוה יחסית, וזה אומר לא מעט רעש בהאצות ועקיפות וצורך להוריד שניים-שלושה הילוכים - ידנית או באמצעות "קיק דאון" - כדי לשמור על מומנטום ראוי בעליות ארוכות. נהיגה רגועה בסביבה מישורית מתבצעת ביעילות חרישית, אבל נהגים בעלי מוטיבציה יצטרכו להתרגל לחספוס.

צריכת הדלק תלויה בסגנון הנהיגה. הממוצע המוצהר של 13 קילומטר, או משהו קרוב לכך, עשוי להיות בר השגה לנהגים עם רגל קלילה, אבל שוחרי ביצועים יצטרכו להסתפק ב-8-9 קילומטרים לליטר בתנאים ריאליים.

הדגם המאובזר והמקושט ביותר של הקיה סול האוטומטית מגיע לארץ עם תג מחיר של כ-129 אלף שקל. עם זאת, סביר שעיקר הביקוש יופנה לדגם הבסיס, שנושא מחיר של כ-119 אלף שקל (לפני הנחות סקטוריאליות). המחיר הזה מיועד להתחרות בעיקר בסוזוקי קרוס אובר, שדורס כיום את השוק, אך לנו קשה לראות את המחיר הזה גוזל את עמדת ההובלה משלל המיני-ג'יפים האופנתיים. הסול בהחלט יכולה להוות אופציה מעניינת, צעירה ומוזלת לנהגים במשפחות פעילות, שמחפשים אלטרנטיבה למכוניות הסטיישן המשמימות ששולטות בשוק הליסינג.

חלק מהמתחרות

רנו קפטור

ב-127 אלף שקל לפני מבצעים מציעה רנו ג'יפון עם כל סממני האופנה, כולל אופציה לצבע דו-גוני וחישוקים מיוחדים. תא הנוסעים מרווח, המנוע 1.2 ליטר טורבו שמסתפק ב-120 כ"ס, אבל בשל מומנט שופע ותיבה כפולת מצמדים זריזה מייצר ביצועים מכובדים

סקודה ייטי

139 אלף שקל לפני הנחות עולה הייטי הוותיק והאופנתי של סקודה, שעבר עדכון ושיפור. הוא נדיב בגודלו, מעוצב כרכב פנאי צעיר ויש לו מנוע 1.2 ליטר טורבו בהספק 105 כ"ס, שמשודך לתיבה כפולת מצמדים. במחיר הזה מקבלים הנעה קדמית בלבד

אופל מריבה

המצטרפת חדשה לפלח רכבי הפנאי קומפקטית מבחוץ ומרווחת מבפנים. יש לה בסיס גלגלים מכובד של 2.64 מ', דלתות אחוריות שנפתחות הפוך, סידור מושבים מודולרי ומנוע 1.4 ליטר טורבו בהספק 120 כ"ס עם ביצועים זריזים

קיה סול
 קיה סול