עוד 1.6 מיליון בלי דירה

לחלום הציוני לגלי עלייה שיבואו לכאן יש גם משמעות נדל"נית

כמעט מחצית מיהודי העולם (יותר מ-6 מיליון איש) גרים כיום בישראל. אחרי חודש קשה פה בארץ, כדאי להפנים את העובדה שמדינת ישראל הפכה בכל זאת בשנים האחרונות - מרצון או מאונס - לברירת מחדל כמעט יחידה ליהודים שהחליטו לארוז מזוודות.

ואחרי שהתרגשנו מעוד מטוס המביא עולים ארצה, הגיע הזמן להתכונן מעט יותר ברצינות גם למשמעות הנדל"נית של העניין.

כתבת השער של המגזין ניוזוויק תיארה בשבוע שעבר את שנאת היהודים באירופה. "אקסודוס - למה היהודים באירופה שוב נמלטים" זעקה הכותרת, שהציבה בשער את תמונתה של מוריה, עולה חדשה לישראל מבלגיה, שצוטטה כאומרת ש"להישאר בבלגיה כבר לא באמת הייתה אופציה".

לפי המגזין האמריקאי, פריז 2014 מזכירה את גרמניה בשנות ה-30 של המאה הקודמת ואת רוסיה במאה שלפניה. פיגועים, אלימות, ניצחונות של פוליטיקאים קיצוניים ואווירת עוינות כללית דוחפים יהודים החוצה. סקר שערך האיחוד האירופי ב-2013 מצא כי 29% מהיהודים שקלו להגר בגלל תחושת חוסר ביטחון. לפי הסקר, יהודים באירופה מתמודדים עם "עלבונות, אפליה ואלימות פיזית".

1.6 מיליון יהודים חיים היום באירופה. כ-480 אלף בצרפת, 290 אלף באנגליה, 190 אלף ברוסיה, 40 אלף בבלגיה. לפי האיחוד האירופי, כמעט שליש שוקלים להגר רק בגלל חוסר ביטחון. המגזין האמריקאי קרא להם "נמלטים".

האם מישהו יכול לדמיין מה אם יתגשמו משאלותינו הציוניות (בלי ציניות כמובן) ורבים מאותם "נמלטים" יגיעו בפרק זמן קצר לישראל? מה יקרה לשוק המגורים, הסובל, ע"פ רשויות הממשלה עצמן, ממחסור של כמאה אלף דירות, אם רק מחצית מתושבי פריז או לונדון היהודים יחליטו לעלות לארץ אבותיהם?

צריך להתרגל לכך שצרפתים, אנגלים ובלגים הם כבר לא בהכרח כמה מיליונרים שרוכשים דירות רפאים יוקרתיות לקיץ או לחגים. מי שמתכנן את יעדי צמיחה והביקוש לדירות בישראל, כדאי שיוסיף עוד כמה עשרות אלפי דירות "רגילות" לעולים.

מותר כמובן לקוות ולהאמין שמהלך היסטורי כזה ישמש מנוף אדיר לישראל - כלכלי, חברתי וכו'. יחד עם זאת, מותר וצריך לחשוש שמכל המהלך הזה (ששוב יתפוס אותנו לא מוכנים) נישאר בעיקר עם עוד עליית מחירים.