הושגה הסכמה לפיצוי החקלאים עבור נזקי "צוק איתן"

על-פי ההסכמות, חקלאי שחלקתו בין אפס ל-7 ק"מ מגבול עזה - מקדם הפיצוי יהיה 80% ממחזור יולי אוגוסט, מנוכה בהוצאות נחסכות ■ באשר לנזק לחקלאות שבין 7 ל-20 ק"מ מגבול עזה, מקדם הפיצוי יעמוד על 50%

נחלה חקלאית מושב חקלאות קריירה עבודה תעסוקה טרקטור תעשייה / צלם:  איל יצהר
נחלה חקלאית מושב חקלאות קריירה עבודה תעסוקה טרקטור תעשייה / צלם: איל יצהר

הושגה הסכמה לפיצויי חקלאים עבור נזקי "צוק איתן": ח"כ זבולון כלפה, יו"ר הלובי החקלאי בכנסת שעמד בראש הצוות המיוחד לענייני פיצויים לחקלאים בצוק איתן הגיע להסכמות עם רשות המסים לטובת תשלום פיצויים לחקלאים שניזוקו במהלך הלחימה.
על פי ההסכמות, חקלאי שחלקתו בין אפס ל-7 ק"מ מגבול עזה - מקדם הפיצוי יהיה 80% ממחזור יולי אוגוסט, מנוכה בהוצאות נחסכות (כיום: אריזה ומיון).

באשר לנזק לחקלאות שבין 7 ל-20 ק"מ מגבול עזה מקדם הפיצוי יעמוד על 50% לעומת 40% כפי שהוצע בתחילה. החקלאים יצטרכו להוכיח ירידה של 20% ביולי 2014 ביחס למחזור ביולי 2013 או לגבי הממוצע בשנים 2010-2013.
לגבי נזק בחקלאות, החל מ-20 ק"מ ועד 40 ק"מ- נשאר מקדם הפיצוי לחקלאים 20%.

עוד סוכם כי חמישה יישובים שנמצאים על קו ה-7 ק"מ מגבול הרצועה ומשום מה אינם נכללים ברשימת היישובים הזכאים לפיצוי, יזכו גם לפיצויים במסלול הירוק כמו כל תושבי עוטף עזה. היישובים הם תלמי אליהו, אוהד, שדה ניצן, ברור חייל ודורות.

ח"כ כלפה אמר כי "השינויים שהכנסתי לתקנות יחד עם אנשי רשות המסים, יטיבו עם חקלאים ויסייעו בידם לחזור לפעילות ולצמצם את הנזקים שנגרמו להם. לצד זה, חובה עלינו לפעול יחד כדי לדאוג למנופי צמיחה באזור ולשקם את החקלאות בעוטף עזה בפרט ובדרום בכלל".

ועדת הכספים התכנסה הבוקר מחדש כדי לאשר את מתווה הפיצוי לעסקים בדרום, לאחר שבשבוע שעבר הופסקה הישיבה. המתווה שהציעה רשות המיסים מאמץ את מנגנון הפיצויים שניתנו בעקבות מבצע עמוד ענן, על פיו יחולו שלושה מסלולי פיצוי, כך שבעלי עסקים ביישובים בטווח עד 40 קילומטרים מגבול רצועת עזה יוכלו לבחור באיזה מהם הם יפוצו.

במהלך הדיון היום סיפרה ח"כ סתיו שפיר (עבודה) שבסיורים שקיימה בדרום גילתה שעסקים רבים קיבלו פחות מ-20% מהפיצויים שדרשו על מבצע "עמוד ענן", ואחרים נתקעו עוד בשלב הבירוקרטיה. "יש תחושה שהמדינה מתייחסת לעובדים ולבעלי העסקים שפונים בבקשות לפיצוי כאל רמאים פוטנציאליים, שמנסים לסחוט כספים מהמדינה. האם זה היחס הראוי למי שהכנסתם נפגעת כבר 14 שנה כתוצאה ממצב בטחוני מעורער?״, אמרה שפיר.

שפיר הפנתה את תשומת לב הוועדה לענפים שאינם מיוצגים ולציבור הסטודנטים: "ענף התיירות שנפגע קשות, מורי הדרך שאיבדו את עבודתם בחודשי השיא שלהם, תנועות הנוער שאיבדו מיליונים שהחזירו להורים בשל ביטול מפעלי הקיץ, ספקי סחורות שבוטלו להם כל ההזמנות מהדרום בתקופה זו, ועוד. קבוצה נוספת היא הסטודנטים שחיים בישובי וערי הדרום, והרבה מהם עובדים בעבודות מזדמנות על מנת לממן את לימודיהם - ומתבססים על טיפים ועמלות. רבים מהם כלל לא הוזמנו לעבודה בחודש האחרון ונאלצים להתמודד עם תשלומי שכ״ד ולימודים לשנה הבאה שאינם יכולים לעמוד בהם. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו בריחה המונית מדרום הארץ - מוכרחים לטפל בזה עכשיו".

ח"כ אראל מרגלית (עבודה) אמר כי יש להתייחס ל"צוק איתן" כאל מלחמה ולא מבצע ולכן מנגנון הפיצוי צריך להיות בהתאם. "זה הרבה יותר דומה למלחמת לבנון השנייה בהיקפה שהייתה 34 ימים, מאשר למבצע עמוד ענן שהיה 8 ימים. צריך לשלם פיצויים לעסקים בטווח רחב יותר וכאלה שנפגעו מבנית, תיירות, מסעדות וכו'. ממשלת ישראל קבעה את מתווה הפיצויים לצוק איתן בדיוק כמו המתווה שנקבע לעמוד ענן. אבל, עמוד ענן היה מבצע של 8 ימים ללא כניסה קרקעית. המתווה צריך ללכת לפי מידרג - 7 ק"מ פיצויים גבוהים מאוד, 40 ק"מ פיצויים גבוהים ועד 70 ק"מ במינון נמוך יותר".

מרגלית הסביר כי "יש קרן של 5.5 מיליארד שקל שאזרחי ישראל חסכו, וזה שלהם. אזרחים לא צריכים להתחנן על כספם. צריך מתווה שדומה למלחמת לבנון השנייה שבה הוגשו 162,000 תביעות בסך 3.63 מיליארד ₪. צריך וחשוב לשלם מקדמות כי אין אוויר ואנשים משלמים משכורות. צריך לשלם מקדמות גם לפני שמסכימים על המתווה. למלחמה יש חוקים משלה לגבי פיצויים ולכן צריך לכלול בהם גם עסקים, מפעלים, חקלאות ותיירות גם מעבר ל 40 קילומטר. גם בנס ציונה נפגעו בתי קפה. גם ברחובות נסגרו חנויות. גם בתל אביב המסעדות התרוקנו. גם התיירות נפגעה קשות כשסגרו את שדה התעופה. במלחמה הזאת אין טווחים ואין גבולות".

ח"כ מיכל בירן (העבודה) הציעה שעסקי הענק ברחבי הארץ יוותרו על הפיצויים. "הפגיעה בעקבות המבצע היא רק שריטה עבורם, פגיעה קטנה בכנף שלא מסכנת את קיומם. זאת בניגוד לעסקים קטנים ובינוניים בדרום שלא רואים כיצד ישרדו את השנה הקרובה. אלו העסקים שעל המדינה להציל. אם בנק לאומי למשל, מוציא מאות אלפי שקלים על שלטי חוצות, ופרסומות טלוויזיה כדי להראות עד כמה הוא מחבק את הדרום, הנה ההזדמנות. ותרו על החיבוקים היח"צניים, ועל הפיצויים שהם טיפה בים עבורכם, עבור הגדלת טווח הפיצויים ומספר העסקים שבאמת זקוקים להן, ויתמוטטו בלעדיהם."

מנכ"ל רשת פוקס הראל ויזל התלהם בתגובה לדבריה של בירן, והיא השיבה לו: "אין לכם בושה. הציבור הישראלי יעניש את חברות הענק על גרגרנות וחזירות בעת משבר לאומי. טווח הטילים הוא טווח הפיצוי. החמאס וטווח הרקטות קובעים את טווח הפיצוי. קביעת טווח הפיצוי, עד 40 קילומטרים, שמציגה רשות המיסים היא בעייתית, במלחמת לבנון השנייה טווח הטילים - 80 ק"מ - קבע את טווח הפיצוי. אם בראשון לציון, היה נזק, אי אפשר להשאיר אותם ללא כלום, רק בגלל שהם מחוץ לקו המדומיין של 40 הקילומטרים".