דיווחים: ישראל הסכימה להפסקת אש של 72 שעות החל ממחר ב-08:00 - ותסיג את כוחותיה מהרצועה

(עדכון) - לקראת סיום מבצע "צוק איתן"? צה"ל סיים טיפולו במנהרות ברצועה ■ הרוג ופצוע קשה בשני פיגועים היום בירושלים ■ חמאס ממשיך לירות רקטות ופצמ"רים לעבר ישובי עוטף עזה ■ הוסרה הכוננות בתל-אביב

פיגוע  טרקטור בירושלים / צילום: אוריה תדמור

הפלגים הפלסטיניים מסכימים להפסקת אש, ועל פי דיווח ש הערוץ הלבנוני "אל-מיאדין" החל ממחר בשעה 08:00 בבוקר היא תכנס לתוקפה, ותימשך 72 שעות. גם סוכנות הידיעות הרשמית של מצרים ציינה שקהיר מובילה מאמץ להשיג הפסקת אש ל-72 שעות החל ממחר ב-08:00.

כלי תקשורת בערבית דיווחו כמו כן כי ישראל התנגדה תחילה להפסקת האש, אולם לאחר שיחות טלפון עם גורמים בקהיר נענתה לה, והסכימה לפעול במהלכה לגיבוש הסכם להפסקת אש קבועה. בנוסף, ברשת "אל-ערבייה" דווח כי ישראל עדכנה את שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי על נכונותה לסגת מעזה אם תתקיים הפסקת אש.

סגן מזכ"ל הג'האד האסלאמי, זיאד נח'אלה, אמר הערב לכלי תקשורת פלסטינים כי בתוך שעות ספורות תיערך מסיבת עיתונאים שבה תוכרז הפסקת האש בין ישראל לפלגים הפלסטינים.

גורם מדיני במצרים אמר היום לערוץ הלבנוני "אל-מיאדין" כי הלילה תוכרז הפסקת אש בין ישראל לבין הפלגים הפלסטיניים ברצועת עזה. עוד דווח כי מצרים רואה בחיוב את מסמך הדרישות שהציגה המשלחת הפלסטינית והודיעה על נכונות לאמצו. המצרים ביקשו מהפלסטינים להסכים להפסקת אש לשלושה ימים, ולא להפוגה הומניטרית.

גורם מדיני ישראלי התייחס הערב לדיווחים בנושא: "מתקיים קשר רציף בין ישראל למצרים בנושא המגעים להפסקת אש", אמר. לדברי הגורם, "ישראל תסכים לשקול הצעה להפסקת אש שאינה כוללת תנאים מוקדמים". הוא ציין כי "המתווה המצרי שישראל קיבלה לפני שלושה שבועות עדיין מקובל עלינו". אם ישראל תקבל את ההצעה להפסקת האש שעונה על צרכיה, משלחת ישראלית מצומצמת צפויה לצאת לקהיר לשיחות עם המצרים.

יעד המנהרות הושג

הפסקת האש החד צדדית של ישראל הסתיימה בשעה 17:00, והירי שנמשך לאורך כל היום לעבר ישובי עוטף עזה נמשך. בתוך כך, שורה של ארועים ביטחוניים התרחשו היום, כאשר בשעות הצהריים נהרג אדם אחד מפיגוע טרקטור בירושלים וזמן קצר לאחר מכן נפצע חייל מירי, גם כן בירושלים. באזור השעה 18:00 הודיעה המשטרה כי היא עורכת סריקות אחר חשוד בכוונה לבצע פיגוע בתל אביב.

בתוך כך, אחד מיעדיו המרכזיים של מבצע "צוק איתן" הושג: צה"ל השלים היום את פעילות פיצוץ המנהרות ברצועת עזה ונערך בקו הגנה בשטח הפלסטיני לכל אורך רצועת עזה. קצין בפיקוד הדרום מסר: "צה"ל השלים את עבודת נטרול המנהרות ונערך בקו הגנה חזק בתוך השטח הפלסטיני עם עתודה משמעותית מאוד ועם דריכות להמשך".

שני פיגועים בירושלים

כאמור, חמאס ממשיך לירות לעבר עוטף עזה והדרום, גם בשעות בהן ישראל נצרה את האש באופן חד צדדי, וכ-90 רקטות נורו היום. במקביל, תושב מזרח ירושלים ביצע פיגוע בבירה ונורה למוות ע"י לוחם "נחשון" שהיה באזור, וחייל נפצע קשה בביטנו באירוע ירי בכניסה למנהרת הר הצופים.

ברחוב הנביאים בבירה הפך טרקטור אוטובוס בשעות הצהריים. הנהג, תושב מזרח ירושלים, נורה למוות ע"י לוחם יחידת "נחשון" שהיה באזור. אדם אחד, אברהם ולס, נהרג בפיגוע ועוד 6 נפצעו קל.

זמן לא רב לאחר מכך התרחש אירוע ירי בכניסה למנהרת הר הצופים. מתנהל מרדף אחר רוכב אופנוע שירה בחייל בן 20 שנפצע קשה בבטנו.

בשעות הערב הועלתה הכוננות במחוז תל אביב בשל שיחת טלפון למוקד 100 של אדם שטען כי הוא הגיע מחברון ותכנן לבצע פיגוע בתל אביב, אולם התחרט. מאוחר יותר הוסרה הכוננות.

דוברת משטרת תל אביב, סגן-ניצב לילך חמו, פנתה הערב אל הציבור ואמרה: "אנחנו קוראים לציבור לגלות ערנות ולדווח לנו מיידית על כל אדם או אירוע חשוד".

בשל כך, מפקד מחוז תל אביב ניצב בנצי סאו הורה להזרים יחידות מיוחדת של המשטרה למרכז העיר לסריקות ובמקביל לבדוק את כל האוטובוסים באזור. כמו כן, הוצבו מחסומים באזורים שונים. גורם במשטרה אמר כי הם מתייחסים להתראה ברצינות רבה "נוכח האירועים בימים האחרונים והפיגוע היום בירושלים. אנחנו לא לוקחים שום סיכון ומבצעים את כל הבדיקות בשטח".

המשטרה בודקת כעת קריאות פרטניות, והחסימות הוסרו.

שר החוץ של צרפת: לכפות פתרון

שר החוץ של צרפת לורנס פביוס קרא היום לקהילה הבינלאומית להתערב ולכפות פתרון על ישראל וחמאס, שלא מסוגלות לנהל מו"מ. הוא תקף את ישראל ואמר שהזכות להגנה עצמית "אינה כוללת הרג ילדים וטבח אזרחים".

מדובר בביקורת נדירה מצד אחד מידידי ישראל בעולם. פביוס טען כי יש לכפות הפסקת אש על שני הצדדים ולפעול לאחר מכן לקידום פתרון 2 מדינות לשני עמים כיוון ש"למרות ניסיונות חוזרים ונשנים, שני הצדדים לא מסוגלים לקיים משא ומתן".