לאחר ששוחרר מהמעצר: עו"ד רונאל פישר שב לייצג לקוחות

מתום מעצר-הבית, על פישר, החשוד בתיווך לשוחד, לא מוטלת מגבלה חוקית לעבוד כעו"ד ■ גורמים המקורבים למשרדו: רוב העובדים מעריכים כי לא יוגש נגדו כתב אישום ■ טוען כי על המסמכים שהוחרמו ממשרדו חל חיסיון עו"ד-לקוח

רונאל פישר / צילום: יונתן בלום
רונאל פישר / צילום: יונתן בלום

עו"ד רונאל פישר, החשוד בתיווך לשוחד ובעבירות נוספות, חזר לעבודה במשרד עורכי הדין שבבעלותו ושב לייצג את לקוחות המשרד. ל"גלובס" נודע כי כ-3 שבועות אחרי ששוחרר מהמעצר בו ישב במשך כשבוע וחצי, חזר בימים האחרונים פישר לעבודה במשרדו, הממוקם בקומה החמישית במגדל בסר בבני-ברק.

עבודתו של פישר כוללת גם ייצוג לקוחות בבית המשפט, אך לאור העובדה שבתי המשפט מצויים בפגרת קיץ, כמות ההופעות פחתה באופן משמעותי.

מיד לאחר שחרורו מהמעצר שהה פישר מספר ימים במעצר-בית תחת תנאים מגבילים, ואסור היה לו לעבוד. ואולם, כעת אין עליו אין שום מגבלה חוקית, והוא רשאי לעבוד כעורך דין. פישר גם לא זומן לחקירה נוספת מאז ששוחרר מהמעצר.

פישר חזר לעבודה, אך מטבע הדברים, האווירה במשרד עורכי הדין רונאל פישר-בלום-דוד ושות' אינה קלה. עובדת היותו של ראש המשרד חשוד בפלילים היא קשה עבור עורכי הדין, המתמחים ושאר עובדי הפירמה.

עם זאת, לפי גורמים המקורבים לעבודת המשרד, רוב העובדים, גם הבכירים שבהם, מאמינים כי פישר יצליח להוכיח את חפותו, וכי לא יוגש נגדו כתב אישום בפרשה.

בתוך כך דחו היום (ב') גורמים המקורבים לעבודת המשרד את הפרסומים כי שותפו הבכיר לשעבר של פישר, עו"ד יואב נרי, עזב את המשרד עקב החקירה נגד פישר. לדבריהם, נרי עזב את המשרד כבר לפני כשנה וללא קשר לפרשה.

בעיה נוספת שבה נתקל המשרד היא מול הלקוחות הוותיקים שלו. בעת מעצרו של פישר לקחו חוקרי המחלקה לחקירות שוטרים ממשרדו וכן מרכבו מסמכים רבים, ובין היתר גם תיקים של לקוחות. אותם לקוחות, שחלקם חשודים או נאשמים בפלילים, כמו גם פישר ואנשי משרדו, חוששים כי המידע שמסרו הלקוחות לפישר, במסגרת חיסיון עורך דין-לקוח, הפך לחשוף לעיני הרשויות.

בקרוב עתיד להיערך דיון בבית משפט השלום בירושלים, שבו תיקבע הפרוצדורה לבירור השאלה האם חומרי החקירה שנתפסו במשרדו של פישר חוסים תחת חיסיון עורך דין-לקוח.

ל"גלובס" נודע כי לאחרונה פנה משרדו של פישר, שטוען כי כל המסמכים חסויים, ללשכת עורכי הדין, בבקשה כי תתמוך בעמדתו בבית המשפט.

עם לקוחותיו של פישר נמנים אנשי עסקים מוכרים רבים, בהם קבלנים בעלי היקף פעילות נרחב בארץ ובחו"ל, אנשי עסקים מתחום הטקסטיל, הביטוח והנדל"ן, חברות ביטוח, חברות בינלאומיות, רואי חשבון, אישי ועובדי ציבור וכן ראשי ערים, בהן פתח-תקווה, הוד-השרון וראשון-לציון.

שוחד לשוטרים

פישר, שנעצר לראשונה ב-3 ביולי, חשוד בביצוע עבירות של תיווך לשוחד, בכך שביקש לכאורה מיו"ר ועד עובדי נמל אשדוד המושעה, אלון חסן, שוחד עבור רכזי מודיעין של המשטרה, בתמורה לסגירת תיקים נגדו. פישר אף נתפס כשהוא מעביר תיק ובו 150 אלף דולר לחסן, לכאורה עבור גומרים במשטרה.

החקירה נגד פישר החלה לאחר שחסן עצמו, שאותו ייצג פישר בעבר, הביא את המידע המפליל לכאורה למשטרה. פישר, מצדו, טוען כי הכספים שקיבל מחסן הם כספי שכר-טרחה, שחסן נותר חייב לו.

פישר חשוד בנוסף במעורבות בפרשת הלבנת ההון לכאורה של חברת ב. יאיר הציבורית עבור ארגון הפשיעה של יצחק אברג'יל. פישר מייצג את החברה מזה שנים, והוא גם שותף עסקי של בעליה. כמו כן, הוא חשוד בתיווך בשוחד בין עו"ד רועי בר, החשוד במתן שוחד ליזמי נדל"ן בראשון-לציון וברחובות, לבין אנשי משטרה.

טרם שחרורו מהמעצר, ציינה שופטת בית משפט השלום בירושלים, חגית מאק-קלמנוביץ', כי פישר חשוד במספר אירועים שכל אחד מהם עומד בפני עצמו. "לפחות לגבי חלק מהאירועים הוצג חומר הכולל חשדות מוצקים, שמאחוריהם עומדים אנשים קונקרטיים וגרסאות ברורות", ציינה.

האם חיסיון עורך דין-לקוח חל על המסמכים שהוחרמו במשרדו של פישר?

ב-21 ביולי פנו עורכות הדין נטלי שטרול ורות בלום-דוד, בשמו של עו"ד רונאל פישר, אל יו"ר מחוז תל-אביב בלשכת עורכי הדין, עו"ד אפי נווה, ואל יו"ר הוועדה לעניינים פליליים בלשכה, עו"ד אבי עמירם. זאת, בבקשה כי הלשכה תצטרף לדיון בבית המשפט, שבו ייקבע אם חומרי החקירה שתפסה מח"ש במשרדו של פישר חוסים תחת חיסיון עורך דין-לקוח או לא. המכתב הגיע לידי "גלובס".

"ביום 3 ביולי 2014 נעצר עו"ד פישר על-ידי המחלקה לחקירת שוטרים", כתבו עורכות הדין שטרול ובלום-דוד, בשם פישר, ללשכה. לדבריהן, בו ביום התקיים חיפוש במשרד עורכי הדין רונאל פישר-בלום-דוד ושות', שבמסגרתו נתפסו מכשירי פלאפון, חומרי מחשב ומסמכים שונים. "בעת החיפוש, נטען על-ידי פישר כי כל שנתפס חוסה תחת חיסיון עורך דין-לקוח, ועל כן כל החומרים הוכנסו למעטפות ונאטמו", ציינו.

עורכות הדין מציינות כי כעבור 3 ימים, בעת שפישר היה נתון כבר במעצר, נערך במשרד חיפוש שני על-ידי מח"ש. לדבריהן, החיפוש השני נערך בעיקרו בחדרה של מנהלת המשרד, עו"ד ליאת דר, ונתפסו בו מסמכים רבים.

"בחיפוש השני נתפסו, בין השאר, רשימת כל הלקוחות של המשרד, כל הסכמי שכר-הטרחה בין המשרד לבין לקוחותיו, כל החשבוניות שהונפקו על-ידי המשרד ב-3 השנים האחרונות, פרטי כל חשבונות הבנק של המשרד ושל חברת רונאל פישר ושות', לרבות פרטי כל חשבונות הנאמנות המנוהלים עבור לקוחות המשרד ומסמכים נוספים שונים".

לפי המכתב, בדומה לפישר, גם מנהלת המשרד טענה בפני חוקרי מח"ש כי כל החומרים שנתפסו חוסים תחת חיסיון עורך דין-לקוח, ולכן הם הוכנסו למעטפות שנאטמו.

"חשיבות רבה לכלל עורכי הדין"

עוד מתברר כי ב-9 ביולי, במסגרת חקירתו של פישר, פתחו חוקרי מח"ש את המעטפות שנתפסו ביום החיפושים הראשון בפניו, וכל החומרים שפישר טען שהם חוסים תחת חיסיון עורך דין-לקוח נאטמו שוב עד להכרעה של בית המשפט בשאלה.

לטענת באות-כוחו של פישר, "בחקירתו של פישר וגם בדיוני מעצרו עלה באופן ברור כי המעטפות שנאטמו ביום החיפוש השני נפתחו ללא ידיעת פישר או באות-כוחו, וללא כל צו שיפוטי; וחוקרי מח"ש - על אף העובדה שידעו שנטען לגבי חומרים אלה שהם חוסים תחת חיסיון עורך דין-לקוח - פתחו את המעטפות ועיינו בחומרים שנאספו בהם".

ב14 ביולי הגישה מח"ש לבית משפט השלום בירושלים בקשה לקבוע דיון שבו תוגדר הפרוצדורה לבירור השאלה אם המסמכים חוסים תחת חיסיון.

לדברי באות-כוחו של פישר, "להחלטות שיתקבלו בדיון יש חשיבות רבה לכלל עורכי הדין, שכן מח"ש בהתנהלותה אל מול החומרים שתפסה במשרד עורכי הדין, נוגסת בגזרות החיסיון שחייבים בהם עורכי דין ללקוחותיהם. על כן, לעמדות שתובענה בדיון, כמו גם להחלטות שיתקבלו על-ידי בתי המשפט, יש כדי להגדיר, ואולי מחדש, את גדרו של החיסיון".

לאור כל האמור, עורכות הדין בלום-דוד ושטרול מבקשות מלשכת עורכי הדין להצטרף לדיונים בשאלת החיסיון.

ל"גלובס" נודע כי הלשכה נוטה שלא להצטרף מיוזמתה להליך, והיא תצטרף רק אם בית המשפט יבקש לשמוע את עמדתה.