נתניהו על "צוק איתן": "עשינו הכול כדי להשיג את המרב"

(עדכונים שוטפים) - הפסקת אש מהבוקר ■ כל כוחות צה"ל השוהים ברצועת עזה נפרסו מחדש בגבול הרצועה ■ בכיר בבית הלבן: "זו הזדמנות אמיתית" ■ רה"מ נתניהו: "החללים נפלו בקרב שאין צודק ממנו"

צוק איתן / צילום: רויטרס
צוק איתן / צילום: רויטרס

רה"מ בנימין נתניהו בירך היום את צה"ל והשב"כ על רקע הפסקת האש שנכנסה היום לתוקף לאחר השמדת המנהרות של חמאס שהיו ידועות לצה"ל.

"מדובר בפעולה מורכבת שעשו חיילים גיבורים בתנאי לחימה קשים", מסר נתניהו.
"אני רוצה לברך את הרמטכ"ל, א' פד"ם, המפקדים, החיילים ואנשי השב"כ, כולם חדורי רוח קרב שהביאה לתוצאה מרשימה ביותר.

"הפעולה פגעה במערך אסטרטגי שהחמאס השקיע בו מאמץ אדיר במשך שנים. היכולת שהחמאס הכין בחפירת המנהרות הללו הייתה מאפשרת לו לחטוף ולרצוח אזרחים וחיילי צה"ל רבים על ידי תקיפה בו-זמנית מהרבה מנהרות שחודרות לשטחנו.

"כפי שאמרתי בתחילת הפעולה אין ערבות ל-100% הצלחה, אבל עשינו הכול כדי להשיג את המרב. בעת הזאת אני מבקש למסור תנחומים למשפחות שאיבדו את יקיריהן בפעולה חשובה זאת להגנת אזרחי ישראל. אני משוחח עם כולן ואומר להן כי הבנים שלהן נפלו בקרב שאין צודק ממנו. העם כולו מחבק אתכן".

הפסקת אש

הפסקת אש של 72 שעות נכנסה הבוקר (ג') לתוקף בשעה 8:00. הן ישראל והן הפלגים הפלסטיניים הסכימו להפסקת האש, בתיווך מצרים. דקות אחדות לפני תחילתה נורו לפחות 25 רקטות לעבר כמה אזורים. אזעקות נשמעו במרכז ובשפלה, בין היתר בערים ראשון לציון, לוד, יבנה ונס ציונה, וכן באזור מעלה אדומים ויהודה ובדרום.

רקטה נפלה בהתנחלות בגוש עציון, אך לא התפוצצה. שתיים נוספות התפוצצו בשטחים פתוחים ביישוב. מערכת "כיפת ברזל יירטה רקטה אחת בשמי ראשון לציון, וכמה רקטות נוספות יורטו בשמי אשדוד, בקריית מלאכי ובמועצה האזורית חוף אשקלון. רקטה נפלה ביישוב בשער הנגב, ונזק נגרם למבנים. עוד כמה רקטות התפוצצו בשטחים פתוחים. בכל המקרים לא דווח על נפגעים. הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז א-דין אל-קסאם, קיבלה אחריות לירי. על פי הודעת הזרוע, היא ירתה חמש רקטות גראד לעבר אשדוד וחמש רקטות מסוג M75 לעבר גוש דן.

כוחות צה"ל השלימו את נסיגתם מעזה לפני תחילת הפסקת האש. על פי קצין בכיר בצה"ל, הסתיימה אתמול משימת המנהרות לאחר שנוטרלו 32 מנהרות בשטח רצועת עזה. בשלב הראשון, הכוחות שנסוגו נערכים סביב שטח רצועת עזה, ויהיו מוכנים לכל אפשרות של הפרת הפסקת האש. "אנחנו לא משחררים את הכוחות, צריך לראות מה יקרה בשטח ובהתאם לכך נפעל", אמר.

אמש החליטה ישראל להיענות להצעת מצרים להפסקת אש, לאחר שעוד קודם לכן אישרו את ההצעה נציגי הפלגים במשלחת הפלסטינית השוהה בקהיר. לאחר שישראל פרסמה החלטתה, הודיע גם ארגון חמאס כי הוא מקבל את ההצעה. במהלך 72 השעות של הפסקת האש אמורה להגיע לבירת מצרים משלחת ביטחונית מישראל כדי לשאת ולתת עם הצד הפלסטיני על הדרישות הנוגעות להסרת המצור ועל אחרות, כגון שחרור אסירים.

שרי הקבינט המדיני-ביטחוני עודכנו בהתפתחויות. מקורות ישראליים אמרו כי אמנם לא הייתה הצבעה בקבינט בנוגע להצעה המצרית, אך כל הפסקת אש ארוכת טווח שתכלול "ויתורים" ישראליים תהיה חייבת בהצבעה.

גורם מדיני בכיר הציג הלילה את הפסקת האש כהישג ישראלי. "התעקשנו על המתווה המצרי כבר מהשבוע הראשון ללחימה", הוא אמר. לדבריו, "צה"ל ערוך לאפשרות שחמאס ינסה להגיע להישגים ולתקוף לפני שהפסקת האש תיכנס לתוקף". הוא אף הזהיר כי אם הפסקת האש תופר, "צה"ל יגיב בהתאם".

דוברת משרד החוץ של ארצות הברית ג'ין סאקי התייחסה אמש להפוגה הקצרה היום ולדיווח על הפסקת אש שתחל היום. "דעתנו היא שצריכה להיות הפסקת אש ארוכת טווח", אמרה סאקי לכתבים בוושינגטון. "אם כל הצדדים מסכימים להפסקת אש, אנו בהחלט נתמוך בזה", הוסיפה.

למחרת הגינוי החריף עקב התקיפה בבית הספר של אונר"א ברצועה, הסבירה סאקי: "עוצמת היחסים מתבטאת לפעמים ביכולת להבהיר את מה שמדאיג אותנו. הבענו דאגה כי מדובר במקרה שביעי, ואנו מאמינים שישראל יכולה לעשות יותר כדי להגן על חיי אזרחים חפים מפשע". היא ציינה כי אין בכוונת וושינגטון להפסיק לספק נשק לישראל בעקבות התקריות. "ישראל היא עדיין שותפה ביטחונית אסטרטגית. חמאס זה ארגון טרור, וזו עדיין הדאגה המרכזית שלנו".

בתום דיון ביטחוני בפיקוד הדרום אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "פגענו קשה בחמאס ובארגוני הטרור". ראש הממשלה הבהיר כי אין לישראל "שום כוונה לפגוע בתושבי עזה, ומי שפוגע בהם הלכה למעשה זה החמאס, שגם מונע מהם סיוע הומניטרי". בסיום הדיון, שבו השתתפו גם שר הביטחון משה יעלון, הרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ ומפקד פיקוד דרום אלוף סמי תורג'מן, הוסיף נתניהו: "אני חושב שהקהילה הבינלאומית צריכה לגנות את חמאס בכל פה וגם לתבוע, כפי שאנחנו תובעים, ששיקומה של עזה יהיה קשור לפירוזה".

נתניהו הביע הערכה לכוחות הביטחון: "אני רוצה לבטא הערכה מיוחדת לשר הביטחון, לרמטכ"ל, למפקד פיקוד הדרום, למפקדים ולחיילים הגיבורים שלנו וגם לשב"כ שמסייע להם. יש פה עבודת צוות חזקה מאוד שמטרתה להביא את הביטחון לאזרחי ישראל ולמדינת ישראל".

גם אמש נמשך הירי מרצועת עזה לדרום הארץ. אזעקות "צבע אדום" רבות נשמעו במועצות האזוריות הסמוכות לרצועה. בסביבות השעה 19:00 יירטה מערכת "כיפת ברזל" ארבע רקטות בשמי נתיבות. מעט אחר כך יורטו שתי רקטות בשמי המועצה האזורית חוף אשקלון. רקטה נוספת התפוצצה בשטח פתוח בתחומי המועצה. שתי רקטות נוספות התפוצצו בשטחים פתוחים במועצות האזוריות אשכול ושדות נגב מבלי לגרום לנפגעים או לנזק.

קודם לכן נשמעו אזעקות רבות במועצה האזורית חוף אשקלון. כמו כן, שלוש רקטות התפוצצו אחר הצהריים בשטחים פתוחים במועצה האזורית שער הנגב. מתחילת ההפוגה ההומניטרית ב-10:00 בבוקר ועד 18:00 בערב, שעה אחרי פקיעתה, נורו 42 רקטות מרצועת עזה. הן התווספו ל-21 רקטות שנורו עוד לפני כניסתה לתוקף. כ-50 התפוצצו בשטח ישראל.