אובמה חתם - ומימון נוסף למערכת "כיפת ברזל" בדרך

נשיא ארה"ב חתם אמש על הצעת חוק לתיקצוב 225 מיליון דולר למימון חירום ■ הבית הלבן: "ארה"ב גאה בכך שמערכת כיפת ברזל הצילה חיי ישראלים רבים מספור"

כיפת ברזל גראד עזה טילים  / צלם: רויטרס
כיפת ברזל גראד עזה טילים / צלם: רויטרס

נשיא ארה"ב ברק אובמה חתם אמש (ב') על הצעת חוק לתיקצוב 225 מיליון דולר למימון חירום של מיירטים נוספים של מערכת כיפת ברזל, במענה לאיומים של רקטות קצרות טווח על ישראל בשנת הכספים 2014, כך הודיע הבית הלבן. הסנאט של ארה"ב אישר את הצעת החוק פה אחד, ובית הנבחרים סמך ידו עליה ברוב של 395 צירים מול 9 מתנגדים.

מדובר בתוספת לתקציב שנת הכספים 2014. היא נוספת ל-176 מיליון דולר שביקש אובמה למימון כיפת ברזל בשנת הכספים 2015 ו-175 מיליון דולר שהוסיף הקונגרס לבקשת הנשיא לשנת הכספים הבאה. בהנחה שהסיוע לכיפת ברזל ב-2015 ייחתם ע"י אובמה בבוא העת, יסתכם הסיוע האמריקאי למערכת במרוצת השנים ביותר ממיליארד דולר.

הודעת הבית הלבן מציינת, שמימון החירום לשנת הכספים 2014 יאפשר לישראל לשמור על הרמה הנוכחית של ייצור רכיבי כיפת ברזל כדי לקיים מאגרים מספיקים של מיירטים וציוד אחר של המערכת. מטרה זו מוגדרת במסמך של שר ההגנה האמריקאי צ'אק הייגל, שמביע תמיכה בבקשת ישראל לקבל מימון נוסף לכיפת ברזל בסך 225 מיליון דולר.

"ארה"ב גאה בכך, שמערכת כיפת ברזל, שפותחה בתיאום עם ישראל ומומנה ע"י ארה"ב, הצילה חייהם של ישראל רבים מספור", נאמר בהודעת הבית הלבן. "התמיכה הדו-מפלגתית המתמשכת (של הקונגרס) במימון כיפת ברזל מבטיחה שלרשות ישראל תעמוד מערכת הגנתית חיונית נגד רקטות וארטיליריה על רקע האיומים שלא נגמרים".

"ארה"ב הבהירה כבר מתחילתו של העימות הזה, ששום מדינה לא תוכל לסבול ירי רקטות על אזרחיה", מדגישה ההודעה. "ארה"ב תומכת בזכותה של ישראל להגן על עצמה מפני התקפות כאלה. אנו גם מוסיפים לקרוא לשלטונות בישראל לנקוט כל אמצעי הזהירות האפשריים כדי למנוע אבדות בקרב אזרחים בעזה וכדי להגן על האוכלוסיה האזרחית הפלסטינית מפני תוצאות ההתקפות (הישראליות). אנו מדגישים שכל הצדדים לסכסוך חייבים לציית לחוק ההומניטרי הבינלאומי".