מבצע "צוק איתן" עלה למשק הישראלי 4.5 מיליארד שקל

מדובר בפגיעה בתוצר בעקבות המבצע בעזה ברשות המסים מעריכים כי הפגיעה בהכנסות המדינה ממסים עומדת על כמיליארד שקל, ועלות הנזקים הישירים מוערכת ב-50 מיליון שקל הנזקים העקיפים מסתכמים בכמיליארד שקל

הפגיעה הכללית בתוצר בעקבות מבצע "צוק איתן" מסתכמת ב-4.5 מיליארד שקל - כך מעריכים היום (ג') באוצר. לפי ההערכות רשות המסים, הפגיעה בהכנסות המדינה ממסים עומדת על כמיליארד שקל, ועלות הנזקים הישירים עומדת על 50 מיליון שקל. המדינה תפצה על חלק מהנזקים העקיפים באזורים שנפגעו באופן מיוחד בטווח של עד 40 ק"מ, וזאת באמצעות קרן הפיצויים של מס רכוש בעקבות התקנות של שר האוצר שאושרו בוועדת הכספים. לדברי מנהל רשות המסים, משה אשר, שגם אמון על אופרציית הפיצוי ואישוש של קופת המדינה לאחר ימי הלחימה, "האומדן של פיצויים אלה עומד על 750 מיליון שקל עד מיליארד שקלים, אך להערכתי זה יעלה על מיליארד שקל".

"נכון להיום יש לנו 2,500 תביעות במערכת בגין פיצויים על נזקים ישירים, לא כולל את המטח שהיה הבוקר", אומר אשר. לדבריו, כמות התביעות עשויה לעלות בעקבות גילוי של נזקים נוספים על ידי חקלאים שחלקותיהם קרובות לאזורי הלחימה, וכן ישראלים ששהו בתקופה האחרונה בחו"ל או מחוץ לבתיהם ועלולים לגלות נזקים כאשר ישובו בחזרה. לכן, הוא מבהיר, "גם סכום הפיצוי שהמדינה תידרש לשלם עשוי לעלות, אבל לא בערכים גבוהים".

על פי חוק מס רכוש וקרן פיצויים והתקנות הנלוות, המבנה וחפציו הביתיים של כל תושב המצויים בדירת מגוריו מבוטחים מפני נזקי מלחמה. הפיצוי על חפצי הבית מתבצע לפי מחירון של סוגי "חפצי בית" ובהתאם לגודל המשפחה. בכל מקרה, אין זכאות לפיצויים בגין אובדן כסף מזומן והמחאות, תכשיטים וחפצי אומנות שנפגעו באירוע. שווי הפיצויים בגין חפצי הבית שנפגעו ייקבע בהתאם לשווי התיקון. במקרה שלדעת מנהל מס רכוש החפץ אינו ניתן לתיקון, שווי הפיצוי יהא בהתאם לשוויו של חפץ ביתי דומה חדש במקומו. חפצי הבית מסווגים לפי קבוצות: רהיטים, ביגוד, מכשירי חשמל ואלקטרוניקה וחפצי בית אחרים, וכן לפי גודל המשפחה: פיצוי ליחיד, לזוג נשוי או להורה יחיד, פיצוי לכל ילד (עד גיל 18) או למבוגר הגר עם זוג או יחיד. כך, למשל, תקרת הפיצוי על רהיטים ליחיד עומדת על סך של 21,959 שקל, אך לזוג נשוי התקרה עולה לסך של 37,974 שקל. תקרת הפיצוי על בגדים ליחיד היא 6,870 שקל ולילד 2,062 שקל, ותקרת הפיצוי למכשירי חשמל ואלקטרוניקה עומד על 30,086 ליחיד ו-36,468 לזוג נשוי.

במקביל, ישנו מנגנון פיצוי לרכבים, ולמלאי וציוד של עסקים שניזוקו באופן ישיר.

בנוגע לנזק העקיף, בראשית השבוע אושרו תקנות מס רכוש וקרן פיצויים של שר האוצר לפיצוי עסקים בדרום על נזקים עקיפים שנגרמו להם במבצע "צוק איתן". התקנות מבוססות על המתכונת שנקבעה במבצע "עמוד ענן" לפני שנתיים, כאשר הזכאים לפיצוי הם עסקים הפועלים ורשומים ביישובים שבמרחק עד 40 ק"מ מרצועת עזה עם העדפה ליישובים הקרובים לגבול עד 7 ק"מ.

הפיצויים יינתנו ב-4 מסלולים לפי בחירת הניזוק: פיצוי על שכר ששולם לעובדים שלא הגיעו לעבודה, או לפי הפער בין מחזור העסקים בתקופת המבצע למחזור בתקופה המקבילה אשתקד, או לפי היקף ההוצאות שהיו להם. החקלאים יוכלו לבחור בפיצוי כולל לפי תחשיב שנקבע עם משרד החקלאות (מסלול ירוק), או בפיצוי לפי תביעה פרטנית (מסלול אדום) של נזקים שיחייבו בדיקה נפרדת וממושכת. התקנות טרם נכנסו לתוקף ולכן לא ניתן להגיש תביעות בשלב זה, ואולם ברשות המסים כבר העריכו כי הנזק העקיף עקב מבצע "צוק איתן" יעמוד על סך של כמיליארד שקלים.

נזכיר, כי הפיצויים שניתנו לאחר מבצע "עמוד ענן" עמדו על סך של כ-350 מיליון שקל, כך שנכון להיום הפיצויים בגין מבצע "צוק איתן" מוערכים בהיקף של פי שלוש בהשוואה למבצע הקודם. גורמים שונים במשק מעריכים כי המספר יהיה אף גבוה יותר, משום שמבצע "צוק איתן" היה ממושך יותר (נמשך כחודש לעומת כשבוע), נרחב ואינטנסיבי יותר מבחינת הפגיעה בתושבים וכמות הנפגעים ממנו רבה יותר.