ספקים: "ההאטה בצריכה תימשך לפחות עד סוף 2015"

למרות פגיעה בתחומי צריכה רבים, מבצע "צוק איתן" לא גרם לירידה במכירות שוק המזון והמשקאות, שרשמו ביולי האחרון סטגנציה לעומת יולי אשתקד והסתכמו ב-2.89 מיליארד שקל ■ "הצרכן אוכל אותו דבר - אבל זורק פחות"

מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי
מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי

ספקים בשוק אינם אופטימיים ביחס לסיכויי התאוששות בצריכה, לאור ההאטה הניכרת כבר כמה חודשים.

בשיחה עם "גלובס" מעריך ספק גדול כי "ההאטה בצריכה תימשך לפחות עד סוף 2015". לדבריו, "כשההאטה בצריכה החלה ברבעון האחרון של 2013, לא הבנו מה זה. עשינו המון סקרים וניתוחים על העניין הזה. אנחנו רואים שסל הקניות נשאר באותו גודל, אבל הצרכנים נכנסים פחות פעמים לחנות. ההבנה היא שהצרכן אוכל אותו דבר אבל זורק פחות. הקנייה יותר מדויקת. אני מעריך שרק לקראת סוף 2015 נחזור לצמיחה של 1.5% בשנה".

לפי נתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס", בין ינואר ליולי 2014 כולל, רשם שוק המזון והמשקאות ירידה כספית של 0.7% והסתכם ב-19.53 מיליארד שקל.

3 החברות המובילות את השוק - תנובה, שטראוס ואסם - רשמו ירידה כספית במכירות, אם כי בשטראוס מדובר בירידה הנמוכה מירידת השוק.

לעומתן, החברה המרכזית למשקאות (קוקה-קולה ישראל) וקבוצת נטו רשמו עלייה במכירות. העלייה במכירות של חברת קוקה-קולה ישראל מיוחסת לעלייה במכירות החברה-הבת טרה.

בין החברות שרשמו ירידה במכירות ניתן למנות גם את יוניליוור, יפאורה-תבורי וזוגלובק, ואילו עם החברות שרשמו עלייה במכירות ניתן למצוא את טמפו ודיפלומט.

מבצע "צוק איתן" לא גרם לירידה במכירות המזון והמשקאות, שרשמו ביולי סטגנציה והסתכמו ב-2.89 מיליארד שקל.

לפי נתוני סטורנקסט, גם שוק החלב לא אופיין בשוני מהותי הנובע מ"צוק איתן", והשוק בכללותו רשם ירידה כספית של 0.3%, שנבעה מהכנסת הגבינה והשמנת המתוקה לפיקוח מחירים, וכן מירידת מחירי מוצרי המזון המפוקחים בשיעור של כ-1.1%.

עם זאת, מכירות השוקו צנחו ביולי האחרון בצורה חדה - צניחה כספית של 8.9% במקביל לצניחה כמותית של 12.3%.

הצניחה מיוחסת לפעילות מוגברת שביצעו החברות ביולי אשתקד בקטגוריית השוקו, וזאת לאחר השקת שוקו תנובה אז.

הכנסת הגבינה הלבנה לפיקוח מחירים הביאה לירידה של 8.4% במכירות הקטגוריה, בעוד שהצריכה הכמותית עלתה בחודש זה ב-2.8%.

המספרים של שוק החלב בצוק איתן
 המספרים של שוק החלב בצוק איתן

שוק המזון והמשקאות - נתח שוק כספי 8-2014
 שוק המזון והמשקאות - נתח שוק כספי 8-2014