רוסיה אוסרת על יבוא מוצרי מזון וחלב מהמערב

צעדים אלה יפגעו בצרכנים ברוסיה, שסומכים על יבוא זול, וכן בחקלאי מדינות המערב שבעבורם רוסיה היא שוק גדול

ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס
ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס

רוסיה תאסור על יבוא פירות, ירקות, בשר, דגים, חלב ומוצרי חלב מארה"ב, האיחוד האירופי, אוסטרליה, קנדה ונורבגיה - כך אמר היום (ה') ראש הממשלה הרוסי, דמיטרי מדבדב. האיסור נכנס לתוקפו היום ויימשך שנה. הדבר נעשה במסגרת תגובתה הגורפת של מוסקבה לסנקציות שהטיל עליה המערב בתגובה לתמיכתה במורדים באוקראינה.

צעדים אלה יפגעו בצרכנים ברוסיה, שסומכים על יבוא זול, וכן בחקלאי מדינות המערב שבעבורם רוסיה היא שוק גדול. מוסקבה היא הקונה הגדולה ביותר של פירות וירקות אירופיים, והיבואנית השנייה בגודלה של עופות מארה"ב. סוכנות הידיעות הממלכתית RIA ציטטה את אלכסיי אלכסיינקו, דובר גוף הפיקוח על בטיחות המזון ברוסיה, VPSS, כאומר שכל הפירות והירקות האירופיים וכל התוצרת מארה"ב ייכללו באיסור שגובש על בסיס הוראותיו של הנשיא, ולדימיר פוטין, כדי להעניש מדינות שהטילו סנקציות על רוסיה.

מוקדם יותר אמר אלכסיינקו לרויטרס כי האיסורים על יבוא סחורות מהאיחוד האירופי ומארה"ב יהיו "משמעותיים מאוד", ויכללו גם עופות מארה"ב. מלחמת הסנקציות הכלכליות החריפה בד בבד עם התעצמות הלחימה במזרח אוקראינה בשלושת השבועות שחלפו לאחר הפלת המטוס המלזי מעל אזור בשליטת המורדים.

אתמול (ד') הודיעה נאט"ו כי רוסיה הציבה על גבול אוקראינה 20 אלף חיילים ערוכים לקרב, וכי רוסיה עלולה להשתמש באמתלה של משימה הומניטרית כדי לפלוש לאוקראינה. זו האזהרה החריפה ביותר שפרסמה עד כה נאט"ו באשר לאפשרות שמוסקבה תפתח במתקפה קרקעית על שכנתה.

אתמול הורה פוטין לממשלתו לערוך רשימה של מוצרים חקלאיים ממדינות שהטילו סנקציות על רוסיה, במטרה לאסור על יבואם. הוא אמר לממשלה להימנע מצעדים שיפגעו בצרכנים הרוסים, אך האיסורים הגורפים שעליהם דיווחה RIA לא יכלו להיות מקיפים יותר. אשתקד ייבאה רוסיה מזון בשווי כולל של 43 מיליארד דולר. לדברי האיחוד האירופי, ב-2011 קנתה רוסיה 28% מייצוא הפרי של האיחוד האירופי, ו-21.5% מהירקות.

כלכלנים מבנק פיקטט אמרו מוקדם יותר: "סנקציות אגרסיביות על מגזרי השירותים הפיננסיים, ההגנה והאנרגיה מצד מנהיגי ארה"ב ואירופה עלולות לפגוע בכלכלת אירופה המפותחת".