הנפקת VBL בוטלה לאחר שקבוצת Keffi לא העבירה את 30 מיליון הדולר להם התחייבה

באירוע חריג ביותר, מניית החברה שכבר נסחרה 4 ימים בנאסד"ק תימחק, וכל העסקאות יוסבו לאחור * בחברת הביומד מחפשים כעת פתרונות לסיטואציה

הנפקתה של חברת Vascular Biogenics (VBL), המפתחת תרפות לסרטן ומחלות דלקתיות, בוטלה בדיעבד, לאחר שהחברה כבר החלה להיסחר בבורסת נאסד"ק בתחילת השבוע, והשלימה ארבעה ימי מסחר.

חתמי ההנפקה - דויטשה בנק ו-וולס פארגו, הודיעו כי אחד המשקיעים האמריקאים המובילים בהנפקה לא העביר את הסכום עליו התחייב מראש. ל"גלובס" נודע כי מדובר ב-Keffi group - משקיע הקיים בחברה כמה שנים. הסכום עליו התחייב ואותו לא העביר עומד על כ-30 מיליון דולר, והסיבה היא קשיי נזילות אליהם נקלע המשקיע.

גורמים מקורבים לתחום ההנפקות ציינו כי מעולם לא חזו באירוע שכזה. גורמים אחרים המעורים בענף מעריכים כי VBL תוכל לתבוע את קבוצת Keffi.

החתמים הודיעו כי הסכם החיתום בינם לבין VBL מבוטל כעת. בשישי בבוקר שעון ארה"ב הודיעה הנאסד"ק על עצירת המסחר במניה, והוא לא חודש.

VBL, בניהולו של דרור חרץ, "גייסה" 65 מיליון דולר לפי שווי של כ-222 מיליון דולר אחרי הכסף. עם עצירת המסחר במניה, היא נסחרה ב-11.15 דולר, 8% פחות ממחירה בהנפקה. כך, כל הגורמים, כולל המשקיע שלא העביר את הכסף, מופסדים על השקעתם.

אף אחד לא מעוניין בביטול

כעת החברה תצטרך לבחון כמה חלופות פעולה. ברירת המחדל היא ביטול מוחלט של ההנפקה, ושל כל העסקאות שבוצעו לאחריה במשך ארבעה ימי המסחר. הדבר אפשרי מבחינה טכנית, והוא הפתרון הפשוט מבחינה חוקית.

החברה לא מעוניינת במהלך כזה, וגם לחתמים הוא אינו רצוי, שכן הם מעדיפים לרשום על שמם הנפקה מוצלחת. לכן נבחנות חלופות כגון: מציאת משקיע אחר; אפשרות כי המשקיע הנסוג יעביר חלק מן הכסף, והחתמים או החברה ישלימו את היתר; אפשרות כי נאסד"ק תיתן היתר לצמצם בדיעבד את גודל ההנפקה.

לכל אחד מהפתרונות הללו דרושה הסכמה של כל המשקיעים שהשתתפו בהנפקה, וחתימה מחודשת על התשקיף. העובדה שהמשקיעים ברובם מופסדים על ההשקעה, מפחיתה את המוטיבציה שלהם לבצע את המהלך מחדש, אם כי ברור לכולם כי החברה היא אותה חברה, ובמצבה לא חל כל שינוי.