ממשיך לנסות: חזי בצלאל משתתף במכרז לדור 4 בסלולר

איש העסקים שהתמודד במכרז הסלולר האחרון משתתף במכרז על תדרי הסלולר לדור הרביעי ויוצא נגד ההקלות שהוט אמורה לקבל

חזי בצלאל / צילום: יוסי כהן
חזי בצלאל / צילום: יוסי כהן

איש העסקים חזי בצלאל יוצא למאבק נוסף, בניסיון להגשים את החלום - להפוך לשחקן משמעותי בשוק התקשורת הישראלי. בצלאל, למוד אכזבות ומצולק, מנסה להתמודד הפעם במכרז על תדרי סלולר לדור הרביעי. רצה הגורל ומשרד התקשורת מזמן לו צ'אנס נוסף כדי להיכנס לשוק התקשורת, ונדמה שבצלאל לא מתכוון לפספס את ההזדמנות.

בצלאל נזכיר, התמודד על רכישת חברת מירס ולא זכה, ובהמשך התמודד במכרז הסלולר האחרון שבו זכו בסופו של דבר הוט וגולן טלקום. בצלאל יצא בשן ועין מהמכרז לאחר שזכה בו אך לא הצליח להעמיד את הסכום הנדרש במכרז, כערבות לבנקים, ולכן זכייתו נשללה. בנוסף לכך, המדינה לקחה ממנו כמה מיליוני שקלים כאשר החליטה לחלט לו ערבות שהפקיד כדי להתמודד במכרז. בדרך ראה בצלאל, בעיניים כלות, איך הבעלות בפרטנר ובסלקום מתחלפת.

במסגרת חברת 018 אקספון שבבעלותו, הגיש בצלאל את תגובתו לתנאי המכרז, יחד עם מנכ"ל החברה איציק בן-אליעזר שהקים צוות ייעודי לקראת ההתמודדות. מהפרטים שהגיעו לידי "גלובס" עולה שבצלאל ובן-אליעזר מכוונים את עיקר הביקורת כלפי חברת הוט, שעומדת ליהנות מהגנה של המשרד כשחקן חדש בשוק הסלולרי. לדברי בן-אליעזר לא ראוי שחברת הוט תהיה רשאית ליהנות מהקלות המוענקות ל"זוכה זכאי להסדר" (ההגדרה במכרז לשחקן חדש).

לדבריו, "הקונספציה של תחרות בכל שוק בפני עצמו נזנחה מזמן והמשרד קבע שהתחרות תתבסס על סל מוצרים מלא ולכן בבואו לבחון את תנאי המכרז לשחקנים השונים, על המשרד להתייחס למתחרה במכרז לא על בסיס הישות המשפטית המתמודדת, אלא במבחן המעשי - האם קבוצת התקשורת המתמודדת הינה בעלת חסרונות של שחקן חדש".

לדבריו, "לא ייתכן שמונופול מוכרז בתת שוק מרכזי בשוק התקשורת, חברה שהיא אחת משתי קבוצת התקשורת החזקות ביותר בישראל ביחד עם בזק, שנהנית מרוחי עתק של מאות מיליוני שקלים בשנה, שיש לה מיליוני לקוחות משלמים, תהיה רשאית ליהנות מהקלות המוענקות ל'זוכה זכאי להסדר'.

לא די בכך שהקבוצה הזאת היא מונופול בשוק שחסם הכניסה אליו הוא הגבוה ביותר (טלוויזיה רב ערוצית)? לא די בכך שהיא היחידה שמורשה וגם משווקת חבילות תקשורת כוללות?.

"להבנתנו ההקלות המוקנות במסגרת המכרז ל'זוכה זכאי להסדר' - שבראשן האפשרות להפחתת דמי הרישיון - אינן אלא יישום של עקרון 'הגנת הינוקא', עיקרון שנועד להגן על השחקן הקטן, החלש, החדש שמנסה להיכנס לשוק. הוט אינה עונה על שום קריטריון מאלה. הוט אינה זכאית בשום אופן ועל פי שום קנה מידה ל'הגנת ינוקא' או להגנה אחרת כלשהי, והדברים מהווים חוסר סבירות קיצוני ממש".

חסם כניסה

סעיף נוסף ש-018 אקספון מוחה נגדו הוא הדרישה לאחזקה בשיעור משותף בתאגיד שיחזיק ברשת המשותפת. במלים פשוטות, אם מחר בצלאל ירצה להקים רשת משותפת עם פלאפון, הוא יהיה חייב להחזיק בשיעור שווה בתאגיד. לדברי החברה יש להסיר את ההוראה לפיה הלקוחות יחזיקו באמצעי השליטה בתאגיד המשותף בשיעורים שווים. יש להשאיר לצדדים לקבוע בעצמם את שיעורי האחזקה בתאגיד המשותף לפי הסכמות עסקיות אליהן יגיעו, בהתאם לאינטרסים השונים שלהם.

בהמשך לאותו סעיף, המפעיל החדש יידרש כמובן להשקיע השקעה שווה ברשת המשותפת. "הוראה זו הינה בלתי סבירה בעליל", אומר בן-אליעזר, "היא מעמידה חסם כניסה בלתי אפשרי לכל מפעיל חדש שאין לו אנטנות ומרכיבים פסיביים אחרים, ולמעשה מרוקנת מתוכן את המכרז כולו. אם המשרד מעונין לחתור לקיום הליך תחרותי אמיתי לטובת הצרכנים בישראל עליו למחוק הוראה זו לחלוטין. אחרת כל המכרז אינו אלא מס שפתיים במקרה הטוב, או מכשיר לקיבוע שיווי משקל נטול תחרות בין השחקנים הקיימים בשוק במקרה הרע.

בן-אליעזר שואל, "מדוע קבע המשרד שמפעיל חדש יחויב להחזיק במחצית מוקדי הרדיו ובלא פחות ממחצית מהמרכיבים הפסיביים שמחזיק בעל הרישיון הגדול? מה האינטרס העומד מאחורי הוראה שמטילה על המפעיל החדש להוציא מאות מיליוני שקלים, בנוסף למאות מיליוני השקלים שהוא אמור להוציא במסגרת המכרז גם ככה? למשרד פתרונים".

אין אפקט מצנן

סעיף נוסף שהשניים יוצאים נגדו הוא סעיף 15.5 שלדעתם מפלה מפעילים חדשים לעומת מפעילים קיימים. לדבריהם כל המפעילים הקיימים נמנים על קבוצות תקשורת המחזיקות ברישיונות במגזרי פעילות שונים. מדוע למנוע ממפעיל חדש (שמטבע הדברים אינו נמנה על קבוצות התקשורת הנ"ל) לשתף פעולה עם בעל רישיון כלשהו כמו למשל בעל רישיון בתחום האינטרנט, או השיחות הבינלאומיות? הדבר לא יוצר כוח שוק מוגזם, אין בו אפקט מצנן על התחרות, או השפעה שלילית אחרת כלשהי.

להמחשה - אין שום אינטרס שמצדיק לא לאפשר לחברת 018 ורמי לוי או טריפל סי לצורך העניין, להשתתף ביחד במכרז. זאת למרות שיהיו במציע שני בעלי השפעה ניכרת המחזיקים ברישיון בתחום השיחות הבינלאומיות או האינטרנט. נתח השוק המצטבר של כל בעלי הרישיונות שאינם חלק מבזק, הוט, סלקום ופרטנר, לא יגיע אפילו ל-20% מנתח השוק של כל אחד מהאחרונים בנפרד, בכל שוק (מב"ל, אינטרנט וכו').

בסיכום הדברים מבקשים בצלאל ובן-אליעזר שהשיטה לצורך חישוב נתח השוק, שתאפשר לשחקנים חדשים לקבל הקלות, תכלול גם את המנויים של בעל רישיון סלולרי ברשת אחרת המתארח ברשתו של בעל הרישיון. זאת כדי לעודד מכירה של שירותי דור 4 למנויי המפעיל הווירטואלי הנודד על רישתו של בעל הרישיון.