מנכ"ל אדמה: "אנחנו בונים על סין של העתיד"

לפי הערכות, חברת אדמה המתמחה בייצור חומרי הדברה, מתכוונת לגייס 300-400 מיליון דולר בהנפקה בארה"ב, לפי שווי של כ-3.5 מיליארד דולר ■ בכסף שתגייס מתכוונת אדמה לרכוש שלוש חברות של בעלת השליטה הסינית שלה, כמצ'יינה

חן ליכטנשטיין / צילום: יונתן בלום
חן ליכטנשטיין / צילום: יונתן בלום

אחרי ההנפקה הגדולה והמוצלחת של מובילאיי, נראה כי הנפקה גדולה נוספת של חברה ישראלית עומדת לצאת לדרך. שלשום (א') הודיעה יצרנית חומרי ההדברה אדמה (לשעבר מכתשים אגן) כי בימים הקרובים היא תגיש טיוטת תשקיף לקראת הנפקתה בארה"ב.

היקף הגיוס ושווי החברה בהנפקה עדיין לא נקבעו, אך לפי הערכות מתכוונת אדמה לגייס 300-400 מיליון דולר, לפי שווי של כ-3.5 מיליארד דולר. החתמים בהנפקה יהיו גולדמן זאקס ומריל לינץ', וייתכן שהיא תושלם עוד השנה.

אדמה , יצרנית חומרי ההדברה השישית בגודלה בעולם, והגדולה ביותר בתחום הגנריקה, נמצאת כיום בשליטת כמצ'יינה (60%), וכור מקבוצת אי.די.בי (40%).

הפוטנציאל הסיני

תאגיד כמצ'יינה רכש את החברה לפני כ-3 שנים לפי שווי חברה של 2.4 מיליארד דולר. כבר בעת עסקת הרכישה של החברה דובר על הפוטנציאל לסינרגיה בין החברה לבין שאר העסקים של כמצ'יינה, ועל כך שלמעשה מכתשים אגן תרכוש מכמצ'יינה חברות שבבעלותה העוסקות בתחום חומרי ההדברה. התוכנית המקורית הייתה להשלים את הרכישות ולאחר מכן להנפיק את החברה ולהציף את הערך. בסופו של דבר, בעקבות צרכים שונים של בעלי השליטה בחברה, הוחלט לקדם תהליך הפוך - אדמה צפויה לצאת להנפקה, ולהשתמש בכסף שהיא מגייסת לצורך רכישת החברות מכמצ'יינה בעסקת בעלי עניין.

הציפייה היא שרכישת החברות הללו תיתן לאדמה דריסת רגל משמעותית בשוק הסיני. כיום אין כמעט חברות מערביות הפעילות במדינה זו, ובהנחה שאדמה תבצע בהצלחה את הסינרגיה בינה לבין החברות הנרכשות, היא עשויה להפוך לחברה המערבית הגדולה ביותר בסין הפעילה בתחום זה. כיום המכירות של אדמה בסין עומדות על מיליוני דולרים בודדים.

אדמה מתכננת לרכוש 3 חברות מכמצ'יינה: הראשונה היא סנונדה, חברה ציבורית הנסחרת בבורסת שנג'ן. כבר בשנה שעברה רכשה אדמה כ-10.6% ממניות החברה באמצעות הצעת רכש. אדמה מתכוונת לרכוש את שאר חלקה של כמצ'יינה בחברה, והיא נמצאת במשא ומתן מתקדם, שצפוי להיסגר כבר בחודשים הקרובים. שתי החברות הנוספות שאדמה מתכננת לרכוש, הנמצאות בבעלות מלאה של כמצ'יינה, הן אנפון ו-HH.

"אין לי ספק שהשנים מאז הרכישה של כמצ'יינה היו שנים חשובות לחברה. היום אנחנו קולקטיב אחד ונהנים מהפירות של זה, ועוד ניקח את זה קדימה. נהיה מובילים בענף כולו", אומר בראיון בלעדי ל"גלובס" חן ליכטנשטיין, מנכ"ל אדמה.

ליכטנשטיין (46), נשוי ואב לשניים, הצטרף לאדמה בשנת 2006. במסגרת תפקידיו היה אחראי על האינטגרציה עם סין וכיהן כנשיא ומנכ"ל סינאק. טרם הצטרפותו לחברה שימש כבנקאי השקעות בכיר בגולדמן זאקס בניו יורק ובלונדון, אותו בנק השקעות שמוביל כיום את הנפקת החברה. הוא מחזיק בתואר דוקטור משולב במינהל עסקים ומשפטים מאוניברסיטת סטנפורד בארה"ב, ובתואר ראשון בפיזיקה ובמשפטים מהאוניברסיטה העברית בירושלים.

"אדמה של היום היא לא מה שהייתה בעבר", הוא אומר, "היה פה מגדל בבל של ממש, עשרות מוצרים וחברות ברחבי העולם ללא זהות משותפת. היום, כמעט אחרי שני עשורים של עשייה ניהולית, אנחנו נמצאים בלב לבו של אחד הטרנדים החמים בעולם - מזון", הוא מוסיף.

- מהו פוטנציאל ההשבחה של אדמה לאחר הרכישות הללו?

"אנחנו לא בונים על סין של העבר אלא על סין של העתיד. בסין יש יותר חברות אגרוכימיה מאשר בכל העולם כולו יחד. יש למדינה הזו שוק מקומי צרכני הגדל בקצב צמיחה משמעותי, והוא עשוי להפוך לאחד משלושת השווקים הגדולים בעולם. פעם אדם בסין היה לוקח שיבולת שועל ושם עליה מים רותחים וזו הייתה הדייסה שלו, היום הוא רוצה קורנפלקס עם חלב ובשביל חלב צריך גרעינים לפרה. זה בתמצית השיפור בתזונה, ואת זה אי אפשר לעצור. לקנות אוכל בא לפני קניית טלוויזיה או בגדים. מדובר על שוק מבוזר שאין בו ניידות ברורה לשום קבוצה כרגע. יש לנו פוטנציאל להפוך לאחת החברות הגדולות בתחום האגרוכימייה בסין".

- כיצד תתבטא הסינרגיה של חברות אלו לתוך אדמה?

"בסין, כאמור, יש המון יצרנים בתחום מאשר בעולם כולו, וזה אומר המון יכולות, ידע, ניסיון ומחקר ופיתוח שנצבר בחברות כאלה. התחלנו להקים מרכז מו"פ בסין, זה ישפר את קצב ההשקעה והעלויות שלנו. כיום מתבצעות המכירות דרך צדדים שלישיים, כי לחברות בסין אין יכולת הפצה מחוץ למדינה. אנחנו נוכל לחבר את החברות למערך ההפצה שלנו, ולמעשה לתפוס את כל המערך השיווקי שכיום מבוזבז ולא מנוצל. הכניסה לשוק הסיני, לקיחת פוזיציה משמעותית בו, היכולת לפתח ולשלוח מוצרים לעולם ולנצל את מרווח ההפצה, כל אלה הם הכיוונים המשמעותיים לסינרגיה.

"במקביל, נוכל לצמצם באופן משמעותי את דרישות ההון החוזר של הקבוצה. היום אנחנו קונים הרבה חומרי גלם מסין ועושים בקרה בישראל. לקחת חומרים מסין, לשנע אותם לישראל, לפרוק, לארוז מחדש - כל השרשרת הזאת יוצרת עיכובים משמעותיים ושרשרת הפצה לא גמישה. למעשה עם הרכישות בסין נוכל למקד את הפעילות העסקית הזאת בסין עצמה. זה יקצר את התהליך ויוריד מהעלויות".

- אתה לא חושש מהתנגדות עובדים, הרי אתה מתכוון להוציא פעילות מהארץ לחו"ל?

"לא. בשנים האחרונות השקענו סכומים חסרי תקדים במפעלים בישראל. אנחנו בהליך מואץ לבניית מרכז מו"פ בנאות חובב. שיפצנו מעבדות, קלטנו עובדים חדשים, והעסקים בישראל פורחים ואין שום כוונה להפסיק את זה. המו"פ בסין יהיה כפוף למו"פ בארץ".

המהפך של אדמה

אדמה, שפרסמה אתמול דוחות טובים לרבעון השני וציינה שהגידול בהכנסותיה ב-20 השנים האחרונות עמד על שיעור שנתי ממוצע של כ-12%, פי שלושה משיעור הצמיחה הכללי בענף שבו היא פועלת, לא תמיד הייתה חברה מצליחה כזאת. אנליסטים שעמם דיברנו היום ציינו כי "העסק שעמד לפני כעשור על כרעי תרנגולת עבר שיפוץ רציני כאשר הגיע לידיים של ארז ויגדומן. ליכטנשטיין, מהבחינה הזו, ממשיך את דרכו".

רק לפני כמה שנים מכתשים אגן הייתה חברה בצומת דרכים. נוחי דנקנר, שהיה אז בעל השליטה באי.די.בי, בחן מה לעשות עם החברה: ענף חומרי ההדברה נמצא בתהליך של קונסולידציה בעולם. מכתשים אגן, הפעילה בעיקר בתחום הגנרי, סבלה משחיקה ברווחיות. לכך יש להוסיף תנאי מזג אוויר בעייתיים באזורים שונים בעולם ואת המשבר הפיננסי של 2008, שהשפיעו לרעה על הביקושים, וקיבלתם חברה בנסיגה.

אי.די.בי בחנה אפשרויות שונות למכירת מכתשים אגן או לרכישת חברות אחרות (כגון חברת אלבאו האמריקאית). בסופו של דבר הוחלט למכור את השליטה בחברה לכמצ'יינה, לפי שווי של 2.4 מיליארד דולר.

עסקת המכירה, שהושלמה לפני קרוב ל-3 שנים, נעשתה במבנה מורכב: מכירה מיידית של חלק מהמניות של כור ומחיקת מכתשים אגן מהמסחר. כיום מחזיקה כור 40% ממניות החברה, המשועבדות אל מול הלוואה בסך 960 מיליון דולר שנטלה מכמצ'יינה. ההלוואה הזאת היא למעשה הרצפה לשוויין של אותן מניות.

מאז המכירה אירעו בחברה כמה דברים שהביאו לכך שהיא מכוונת להנפקה לפי שווי של 3.5 מיליארד דולר, שווי הגבוה ביותר מ-30% מהשווי שבו רכשה אותה כמצ'יינה. ראשית, ויגודמן, שהיום מכהן כמנכ"ל טבע, הוביל בחברה תהליך עמוק של התייעלות, ששיפר את הרווחיות שלה. ההתייעלות כללה בין היתר התייעלות מאסיבית של פעילות החברה בברזיל, שהייתה נקודת חולשה בקבוצה.

דבר נוסף, המצב בענף חומרי ההדברה השתפר, במיוחד בכל הקשור לשווקים המתעוררים. גם בארה"ב ובאירופה, שסבלו מהאטה כלכלית בעקבות המשבר הפיננסי, החלה להירשם התאוששות. ההחלטה לבצע את ההנפקה בתקופה זו נובעת בין היתר מכך שכעת השוק הוא חיובי ויציב.

פוטנציאל ההשבחה המהותי צפוי להגיע דווקא אחרי ההנפקה ולאחר שתושלם רכישת החברות הסיניות. אם הכול יילך באופן חלק, בהחלט ייתכן שמכתשים אגן תוכל להגדיל את מכירותיה במאות מיליוני דולרים, רק מתוך השוק הסיני.

אבל לצד הפוטנציאל, צריך לזכור שהצפת הערך אינה ודאית. השוק הסיני אינו פשוט ולחברות שאדמה צפויה לרכוש יש מפעלים הפזורים במקומות שונים במדינה. התרבות העסקית שונה, הנהלים הרגולטוריים, הרישוי והתקנים של איכות הסביבה אינם תואמים תמיד את הסטנדרטים של אדמה, והשילוב בין שתי המערכות צפוי להיות לא פשוט.

ובכל זאת, לאור העובדה שאין כמעט חברות מערביות בתחום הפעילות בסין, לכניסה חלקה ומוצלחת של החברה בסין יכולות להיות השלכות כבירות על ההכנסות ועל השווי של החברה.

באי.די.בי המדשדשת בונים על אדמה

על פניו, המרוויחה המרכזית מההנפקה הצפויה של אדמה היא קבוצת אי.די.בי, הנמצאת כיום בשליטת אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה. הקבוצה מחזיקה במניות אדמה, בשרשור, באמצעות כור, ואין ספק שהצפת הערך באדמה עשויה להשפיע לטובה על השווי של כור ושאר החברות במעלה הפירמידה. עם זאת, מבחינה חשבונאית, ככל הנראה לא צפוי בשלב זה רווח הון משמעותי.

ראשית, נזכיר שכור נטלה מכמצ'יינה הלוואה של 960 מיליון דולר אל מול אותן מניות. על ההלוואה הזאת יש ריבית, כך שכיום שווייה עומד על 1.1 מיליארד דולר (ההלוואה אמורה להיפרע בעוד כארבע שנים). בהנחה שאדמה תונפק לפי שווי של 3.5 מיליארד דולר, שווי המניות של כור יעמוד על 1.4 מיליארד דולר, כלומר רווח של 300 מיליון דולר לכור.

ההחזקות הללו שמולן עומדת ההלוואה מוגדרות למעשה אופציה, שגם אותה יש לתמחר (האופציה מתומחרת בכל רבעון על בסיס תוצאות אדמה). שווי האופציה עומד על כ-180 מיליון דולר, כך שהרווח יירד ל-120 מיליון דולר.

בנוסף לכך, כור נותרת בעלת מניות מהותית, מה שמתבטא בין היתר במינוי דירקטורים, ולכן היא ככל הנראה לא תבצע בשלב הקרוב שערוך של ההחזקות, אלא רק כאשר תתחיל בפועל למכור את המניות. נציין שמכירה של מניות תלווה גם בפירעון של חלק מההלוואה לכמצ'יינה.

מצד אחד, אי.די.בי זקוקה למזומנים ממימוש אדמה, שכן כל המבנה הפיננסי שלה עדיין לא יציב והיא זקוקה להון כדי לעמוד בחובותיה, אבל מצד אחר, אם באי.די.בי אכן מאמינים בפוטנציאל הסינרגיה עם החברות הסיניות, עדיף לה להמתין ולממש את המניות בשלב מאוחר יותר, מתוך ציפייה ששווי החברה יהיה גבוה יותר.

בשורה התחתונה, עדיין מוקדם לאי.די.בי לחגוג את הרווחים מההנפקה של אדמה, גם אם בפורטופליו של הקבוצה היום, הכולל בעיקר את סלקום, שופרסל וכלל ביטוח המדשדשות, היא החברה שטומנת בחובה את פוטנציאל ההשבחה המרכזי, אותה חברה שרק לפני כמה שנים הייתה דווקא החוליה החלשה של הקבוצה.

תוצאות אדמה בשנים האחרונות
 תוצאות אדמה בשנים האחרונות

תוצאות אדמה בשנים האחרונות
 תוצאות אדמה בשנים האחרונות