פרויקט גרפיטי בחיפה: מציירים על הקירות בעיר התחתית

פרויקט גרפיטי בינלאומי, בשילוב מוזיקה ואמנויות רחוב, נפתח בחיפה

אחרי שציירו על קירות ברחובות טוקיו, ברלין, ניו-יורק, והציגו בתערוכות בתל-אביב, אמסטרדם, קרקוב ולונדון, תיפתח ביום חמישי "תערוכת יחיד" ראשונה בארץ לחבורת אמני הגרפיטי ברוקן פינגאז בעיר התחתית בחיפה. זוהי השיבה הביתה של קבוצת הגרפיטי המציירת בחיפה כבר 13 שנה, וזוכה להצלחה מסחררת בזירה הבינלאומית. אולם לא מדובר בתערוכה במוזיאון או בגלריה מוכרת, אלא ב"השתלטות ברשות" על מבנה ברחוב הנמל, שיש לו מעמד מיתולוגי-משהו בחיי העיר חיפה.

התערוכה "סקס פיקניק", פותחת סדרה של פעילויות ותערוכות ברוח אורבנית עכשווית, ומשלבת יוזמה מלמטה, של אמנים ויוצרים פעילים, עם היענות ותמיכה של העירייה, העושה מאמצי-על להשבת חיים ולתמיכה בהתעוררות העיר התחתית.

הפרויקט, שזכה לכותרת "קרטל", מציג לא רק אמנות-רחוב, אלא מדובר בפרויקט אורבני של התרחשות רב-תחומית, שמתרכזת במבנה הענק של מועדון "החורבה" לשעבר, וצפויה להפוך אותו למוקד פעיל. המטרה היא בסופו של דבר ליצור פעילות המשכית אורגנית יותר, שתתחולל מעצמה בשטח.

אמנות רחוב צוברת פופולריות אדירה בשנים האחרונות ונחשבת לז'אנר משפיע ביותר כיום על עולם האמנות ועל זרמים בתרבות המיינסטרים. גלריות ומוזיאונים ברחבי העולם מציגים יותר ויותר אמנים שהגיעו מרקע של אמנות רחוב וגרפיטי. מותגי אופנה וכוכבי מוזיקה מאמצים סממנים ואופי של אמנות רחוב ועולם הספורט מאמץ בחום את "גולשי המדרכות", אומני הפארקור והסקייטבורד, כחלק מתרבות פנאי אורבנית משוחררת.

לא רק ערך אסתטי

בדילמה בין מותר לאסור במרחב הציבורי מנצחת רוח הזמן, ומוקדש כעת שטח קירות נרחב לשימושם הלגיטימי של אמני הרחוב. כך גם בפרויקט בחיפה, העירייה נותנת לגיטימציה לפעילות שבמקור הייתה מחתרתית ואף בלתי חוקית. הקושי העיקרי שמציבה הקבלה הרחבה של הממסד את ז'אנר אמנות הרחוב, הוא בהפיכתה מאמנות מחאה לאמנות קישוט העיר. אולם כל זמן שנשמר החופש האמנותי של היוצרים, יש לקוות שהאופי של הציורים ימשיך להיות בועט ועצמאי, בין המטריד לפסיכדלי, ולא אסתטי בלבד.

בפרויקט הקרטל - הבניין יכוסה בגרפיטי, שיצטבר וישתנה בחודשים הקרובים, על-ידי אמני רחוב מקומיים ובינלאומיים, שיוזמנו במיוחד, בחסות מנהלת עיר תחתית בעיריית חיפה. גלריה חדשה תציג תערוכות פופ אפ בסופי שבוע משולבות במסיבות עם די.ג'ייז ומופעי מוזיקה חיה.

האירוע בחיפה יפתח מחרתיים (ה') ויתפרס על פני מספר סופי שבוע בחודשים הקרובים, והוא תוצר של שיתוף פעולה בין הגורמים בעירייה ובעלי הבניין, האדריכלים דרור אבירם ומיכל קוצ'יק, שתרמו אותו לשימוש זמני לאמנים, לבין קבוצות פעילות בעיר - מוזיקאים, אמנים ואנשי חיי לילה שמניעים את התרבות העצמאית בחיפה.

התערוכה הראשונה, "סקס פיקניק", של קבוצת ברוקן פינגאז, כוללת השקת מגזין מחתרתי (פאנזין) ועבודות מיוחדות למקום, על קירות הבניין מבחוץ ומבפנים.

רחוב הנמל 10, חיפה. 14-16 באוגוסט. הכניסה חינם