בנק הפועלים: גידול של 19.5% ברווח לכ-783 מ' ש' ברבעון

בהשגת התוצאות סייע ריקברי של חוב בהיקף של 385 מיליון שקל ■ האשראי העסקי ממשיך לרדת, בעוד הבנק צומח במשקי בית ובעסקים קטנים ובינוניים

ציון קינן, ועידת ישראל לעסקים 2013 / צילום: תמר מצפי
ציון קינן, ועידת ישראל לעסקים 2013 / צילום: תמר מצפי

ריקברי של חוב בעייתי בהיקף של 385 מיליון שקל סייע לבנק הפועלים להציג דוח חזק לרבעון השני של השנה. הבנק, שבניהולו של ציון קינן, הרוויח ברבעון השני 783 מיליון שקל - עלייה של 19.5% מהרבעון המקביל אשתקד. בסיכום המחצית הרוויח הבנק 1.54 מיליארד שקל - עלייה של 20% מהתקופה המקבילה. רווחי הבנק משקפים תשואה על ההון דו-ספרתית של 10.8%.

הרווח המימוני של הבנק מפעילות שוטפת עמד ברבעון השני על כמעט 2 מיליארד שקל - עלייה של 7% לעומת הרבעון המקביל. עלייה זו אינה טריוויאלית, לאור העובדה שהריבית במשק דווקא ירדה בתקופה זו והדבר אמור לשחוק את רווחיות הבנק.

אלא שבבנק הפועלים ישנה מגמה של שינוי בתמהיל האשראי: מצד אחד קיטון באשראי העסקי; ומנגד, עלייה באשראי למשקי בית ועסקים קטנים, שם בממוצע הריביות הנגבות הן גבוהות לעומת המגזר העסקי.

האשראי העסקי בבנק ממשיך השנה במגמת הקיטון - הוא ירד מתחילת השנה ב-6.4%, שהם כ-5.5 מיליארד שקל. לעומת זאת, האשראי למשקי בית צמח ב-5.4% (ללא משכנתאות), ובמגזר המסחרי (עסקים בינוניים) ב-4.1%. שינוי התמהיל מאפשר לבנק לשפר את הרווחיות, למרות הירידה בריבית במשק.

אלא שכאמור, לא רק העלייה בהכנסות הביאה לתוצאות הטובות של הבנק. בנק הפועלים רשם ריקברי של 385 מיליון שקל, הנובע ממספר הלוואות שבגינן הבנק כבר הפריש בעבר להפסדי אשראי. חלק מההלוואות נפרעו בסופו של דבר, והדבר אפשר לבנק להכיר בהכנסה מחדש. בשורה התחתונה, בנטרול שאר הפרשות שביצע הבנק, הוא רשם בסעיף הפרשות להפסדי אשראי הכנסה של 3 מיליון שקל, בעוד ברבעון המקביל נרשם הפסד של 301 מיליון שקל.

בבנק נרשמה עלייה קלה של 1.2% בהכנסות מעמלות לעומת הרבעון המקביל, ואלו הסתכמו בקרוב ל-1.3 מיליארד שקל. בין סוגי העמלות בולטת ירידה בדמי ניהול חשבון, של 5.7% לעומת הרבעון הקודם, ל-233 מיליון שקל. הירידה נובעת מכניסת מסלולי העו"ש לתוקף ומהפחתת עמלת המינימום בחצי, כפי שקבע בנק ישראל.

מנגד, הבנק רשם עלייה של קרוב ל-12% בעמלות מפעילות בני"ע, לעומת הרבעון המקביל. עלייה זו נובעת בעיקר מכניסת כספים חדשים לשוק ההון, על רקע הריבית הנמוכה. עוד בולטת עלייה של 11.2% בעמלות בכרטיסי אשראי, בעקבות ביטול של חלק מהפטורים ומההנחות שניתנו ללקוחות.

הוצאות השכר בבנק שומרות על יציבות יחסית. הן עמדו על 1.26 מיליארד שקל ברבעון - עלייה של 2.4% לעומת הרבעון המקביל. העלייה הקלה נובעת, בין היתר, מיישום הסכם השכר החדש שכלל עלייה בשכר.

מנגד, סעיף ההוצאות האחרות רשם עלייה גבוהה יחסית, של 14.4% לעומת הרבעון המקביל, ל-580 מיליון שקל. לפי הערכות, עלייה זו נבעה מהוצאות בתחום ה-IT, השיווק והייעוץ. בסך-הכול ממשיך הבנק לשמור על יחס יעלות טוב, שעמד במחצית הראשונה של השנה על 63.2%, לעומת 62.8% בתקופה המקבילה.

נציגות בשנחאי בתוך חודשים

על רקע התוצאות הודיע היום הבנק, כי יחלק דיבידנד של 119 מיליון שקל, המהווים 15% מהרווח הנקי. הפועלים, שבשליטת שרי אריסון, מקפיד ברבעונים האחרון לחלק דיבידנד בשיעור כזה מהרווח, אך מעוניין להגדילו ל-30% מהרווח; עד כה לא נתקבל לכך אישור מבנק ישראל.

במקביל לפרסום הדוחות, הודיע הפועלים כי בכוונתו לפתוח נציגות בשנחאי שבסין. כפי שפורסם ב"גלובס" לפני מספר חודשים, בבנק בחנו זה תקופה פתיחה של נציגות בבירת העסקים של סין, שהופכת למוקד משיכה לגורמים עסקיים רבים. נזכיר כי לפני 3 חודשים פתח בנק לאומי נציגות בעיר, ולפי הערכות הפועלים יפתח את הנציגות שלו שם בתוך מספר חודשים.

תוצאות בנק הפועלים לרבעון השני
 תוצאות בנק הפועלים לרבעון השני