חומת תשלום באינטרנט, הדור הבא: שיתוף כתבות תמורת מנוי לאתר

הפיתוח של החברה הבריטית Sharewall מאפשר לגולשים לקרוא כמות מסוימת של תכנים בחינם - בתמורה לשיתוף כתבות ברשתות החברתיות שלהם

אינטרנט / צילום: shutterstock
אינטרנט / צילום: shutterstock

17 שנה עברו מאז ש"וול סטריט ג'ורנל" קפץ למים העמוקים והחליט להיות העיתון הגדול הראשון שמאמץ את חומת התשלום (Paywall) באתר שלו. הקוראים נדרשו לשלם על חלק נכבד מהתכנים באתר, כדי שיוכלו לנוע בו קדימה ואחורה בחופשיות שאליה התרגלו.

במשך כמעט שני העשורים שעברו מאז אימצו את חומת התשלום עיתונים רבים, בהם "ניו-יורק טיימס" ו"פייננשל טיימס", אך התוכן החדשותי החינמי עדיין שולט ביד רמה באינטרנט.

ובכל זאת, שוק הפרסום הדיגיטלי עדיין לא מצליח לכסות את הפסדי העיתונים הוותיקים מהפרינט המסורתי. יתרה מזאת, אתרי חדשות ותוכן חדשים שקמים מתקשים לעתים להצדיק את עצמם כלכלית לאורך זמן, אך נרתעים מחומת התשלום המפורסמת בשל הבקיעים שעשויים להתגלות בה, בדמות גולשים שיינטשו את האתרים לטובת תוכן חינמי במקום אחר.

חברה בריטית בשם Sharewall מנסה לייצר חומה חדשה בסביבה הדיגיטלית. הרעיון הוא שבמקום להכריח גולשים לעשות את הדבר השנוא עליהם ביותר - להוציא כסף על תוכן - הם יאפשרו להם להמשיך לקרוא באתר בחופשיות, בתמורה לשיתוף חלק מהתכנים באתרים. כך האתר ייהנה, בין היתר, מקהל חדש ומעלייה בטראפיק.

"הרבה אתרים ניסו לגבות כסף מגולשים כדי לצרוך תוכן, ורובם לא היו כל-כך מוצלחים והמשתמשים לא היו מוכנים לשלם עבור חומות התשלום שלהם", אומר אנדרס איבסן, מנכ"ל Sharewall. "רק לחלק קטן מהקוראים - במיוחד למבוגרים - שמשלמים על עיתון מודפס, יש יותר סיכוי לשלם על תוכן דיגיטלי. יתרה מזאת, אם אתה לא אתר ייחודי, אז התוכן שלך בתשלום הוא מה שנקרא Nice to have. במקרים כאלה יש פחות דחף לשלם כי התוכן לא מספיק ייחודי".

לדברי איבסן, "פיתחנו מטבע חדש שנקרא Social sharing, שהוא למעשה חומת תשלום שמבוססת על שיתופים".

אז איך זה עובד? הגולש יכול לקרוא מספר מסוים של כתבות בחינם, ולאחר מכן אתר התוכן - באמצעות sharewall - יאפשר להמשיך את קריאת האייטמים באתר - רק לאחר חיבור לחשבון המשתמש באחת הרשתות החברתיות המובילות - פייסבוק, טוויטר או לינקדאין.

יותר חברים - יותר כתבות חינם

בשלב הבא יתאפשר לגולש לקרוא מספר כתבות נוספות, ואז הוא יתבקש לשתף כתבה אחת מהאתר עם הרשת החברתית שלו. הכתבה יכולה להיות כזו שהגולש קרא או כתבה אחרת שמוצעת לו באמצעות טכנולוגיות חיזוי ייחודית של תכנים שיעניינו את הגולש ויהיו רלוונטיים אליו.

לאחר שיתוף הכתבה, הגולש יקבל גישה למספר מוגבל נוסף של תכנים בחינם, כשהשלב הבא - שבו יתבקש לשתף כתבה נוספת - תלוי בין היתר במספר החברים שלו ברשת החברתית.

"תדירות הפעמים שאנחנו מבקשים ממך לשתף תלויה במספר החברים שיש לך ובשיעור החשיפה של השיתופים", מסביר איבסן.

בנוסף לתכנים שהגולש קורא באתר, הוא יקבל לתיבת המייל שלו ניוזלטר יומי, שבו מתקבלות הצעות לכתבות נוספות לקריאה, שמבוססות גם הן על טכנולוגיית חיזוי לתכנים רלוונטיים.

הניוזלטר הוא גם חלק מהמודל העסקי של החברה, כיוון שחלק ממנו כולל פרסום ומשם חלוקת רווחים בין אתר התוכן לבין החברה של איבסן. בנוסף, החברה גובה דמי מנוי מהאתרים.

ומה מקבלים האתרים עצמם מחומת השיתוף? "אנחנו מעלים את הטראפיק לאתרים ב-23% בממוצע. לינק ברשת חברתית נלחץ בממוצע 10 פעמים, וגם הלחיצות על כתבות מהניוזלטר מעלות את שיעורי הכניסה", מסביר איבסן. "בנוסף, האתרים כאמור מרוויחים גם מפרסום נוסף שמגיע מהניוזלטר".

הפתרון שמציעה Sharewall נמצא בשלב הבטא ומתמקד בעיקר בעולמות הסלולר, אך זמין גם למחשבים ולטאבלטים.

החברה, שמעסיקה 5 עובדים במשרדיה בלונדון, כבר גייסה בסיבוב ראשון 250 אלף דולר ופועלת מול כמה מהשמות הגדולים בתעשיית התוכן והמו"לות.

Sharewall
 Sharewall