משרד האנרגיה: החשמל יזנק 7%; האוצר: המחיר יירד ב-7%

(עדכון) - מחלוקת קשה בין משרדי האוצר והאנרגיה סביב ההשלכות הצפויות מהכוונה להקפיץ את המס על הפחם

חברת החשמל מסוף הפחם באשדוד / צלם: תמר מצפי
חברת החשמל מסוף הפחם באשדוד / צלם: תמר מצפי

מחלוקת קשה בין משרד האוצר בראשות יאיר לפיד לבין משרד האנרגיה בראשות סילבן שלום, סביב ההשלכות הצפויות על מחירי החשמל בעקבות הכוונה להקפיץ את המס על הפחם.

הבוקר (א') דווח כי במסגרת הגזירות לתקציב 2015, מתכנן משרד האוצר להביא לאישור הממשלה תוכנית להעלאת המס על הפחם מ-146 שקל לטון ל-202 שקל לטון - עלייה של 38.4% (כך לפי נתונים רשמיים של משרד האוצר ורשות המסים - א.פ). מטרת המהלך היא למתן במקצת את הזינוק הצפוי בגירעון הממשלתי המתוכנן, שכן הדבר יניב לקופת המדינה בין 1 ל-2 מיליארד שקלים לשנה (בהתאם לרמת צריכת הפחם), זאת בנוסף ל-1 מיליארד שקלים שמתקבלים כבר כעת.

נציין, כי באפריל 2015 היו אמורים מחירי החשמל לרדת בהדרגה בין 12% ל-15%, בעקבות כניסת הגז הטבעי כחומר גלם לייצור חשמל. לדברי מנכ"לית משרד האנרגיה, אורנה הוזמן-בכור, המהלך שהאוצר מנסה לקדם יביא להתייקרות של כ-6.7% במחירי החשמל. מנגד, באוצר סבורים כי ההעלאה המתוכננת במס על הפחם תמתן את ההפחתה במחירי האנרגיה מ-12%-15% לכ-7%, אך עדיין, הם מציינים, כי מדובר בירידה משמעותית. כעת מבצעת רשות החשמל בדיקה מקיפה בנושא.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "מדובר בהצעה שנבחנת במסגרת ההצעות שיובאו לאישור הממשלה. יש לעודד מעבר לשימוש בגז טבעי בשל הזיהום הרב שנוצר בעת שימוש בפחם. בכל מקרה, תעריף החשמל צפוי לרדת בשנת 2015".

יוזמה של נתניהו ושטייניץ

יעד הגירעון לשנת 2015 עומד על 2.5% תמ''ג, אך שר האוצר הבטיח בכל הזדמנות אפשרית כי אין בכוונתו להעלות מסים וכי היעד לשנה הבאה יעלה ל-3% תמ''ג, לכל הפחות. שינוי זה מעניק לו מרחב תמרון של כ-5.25 מיליארד שקלים נוספים. עם זאת, לפי הערכות של גופים חיצוניים, לרבות בנק ישראל, ברמת ההתחייבויות והכנסות המדינה הצפויות נפער בור תקציבי של כ-10 מיליארד שקלים לפחות.

על אף ההכחשות של משרד האוצר, העלאת המס על הפחם מסתמנת כאחד מהמהלכים שמתכנן האוצר כדי לטפל בגירעון. בסביבתו של לפיד מסבירים היום כי "לא מדובר בהעלאת מסים", שכן העלאת מסים מתייחסת למע"מ ומיסי הכנסה למיניהם. עוד הם אומרים, כי שר האוצר "מנהל מלחמה קשה" מול כל הגורמים כדי שלא להעלות את המסים הללו.

מס על פחם, נציין, הוא יוזמה של שר האוצר לשעבר, יובל שטייניץ, יחד עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו. מדובר במס עקיף שמשולם אך ורק על ידי חברת החשמל והוא מגולגל כולו לצרכן באמצעות העלאת תעריף החשמל. המס הוטל לראשונה בשנת 2011.

מחברת החשמל נמסר: "צריכת הפחם באתרי הייצור של חברת החשמל עמדה ב-2013 על כ-11.8 מיליון טון. העלות המותאמת הממוצעת של טון פחם ב-2013 עמדה על כ-407 שקל לטון. צריכת הפחם בשלושת החודשים הראשונים של 2014 עמדה על 2.765 מיליון טון. בתקופה זו עלות הפחם קטנה בכ-12% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

"לחבר את התעשייה לגז הטבעי, וכמה שיותר מהר" / יובל אזולאי

"אני מקווה שהדיווחים אודות התוכנית של משרד האוצר להעלות את הבלו על הפחם אינם נכונים, שכן אני לא מאמין שהאוצר מחפש דרכים להגדיל את העלויות של התעשיינים דווקא בתקופה שבה הם מתמודדים עם מצב של כושר תחרות שהולך ונשחק", כך אמר היום (א') נשיא התאחדות התעשיינים, צביקה אורן.

לדברי אורן, "במקום לייקר את הבלו על הפחם, מוטב שרשויות המדינה יפעלו למען חיבור מהיר יותר של המפעלים לרשת הגז הטבעי וישקיעו מאמץ נרחב יותר לפתרון הבירוקרטיה המיותרת שמונעת חיבור לרשת הגז. לישראל יש גז טבעי בכמויות גדולות ובאיכות מצוינת, אך למרות זאת קצב חיבור המפעלים לרשת זו איטי בצורה שערורייתית: עד כה חוברו לרשת הגז הטבעי רק 12 מפעלים ברחבי הארץ. התשובה ההגיונית היחידה לבעיית הפחם היא חיבור התעשייה לגז הטבעי, וזאת כמה שיותר מהר".

כבר תקופה ארוכה שהתעשיינים מתריעים על פערי מטבע גדולים בעקבות התחזקות השקל אל מול הדולר - מצב שמוביל למשבר ביצוא ולירידה חדה ברווחיות. זאת, בנוסף לעליית מחירים מהשנים האחרונות בתשומות הייצור כמו חשמל, מים, גלם, ארנונה ושכר לעובדים.

התעשיינים חוששים כי ייקור הבלו במאות אחוזים יוביל לעלייה במחירי החשמל באופן שיקשה עוד יותר על כושר התחרות שלהם.