המטרה של יאיר לפיד

שר האוצר הפך את חוק מע"מ אפס מאמצעי למטרה עצמה

יאיר לפיד / צילום: תמר מצפי
יאיר לפיד / צילום: תמר מצפי

מי ששכח: מע"מ אפס לרוכשי דירה ראשונה מקבלן הוא רק אמצעי, לא המטרה עצמה. אבל אחרי שכבר ברור שכולם, או לפחות כמעט כולם, מעריכים שאת מחירי הדירות זה לא יוריד (וגם יעלה לקופת המדינה כ-3 מיליארד שקל בשנה), כדאי להבין מה בכל זאת המטרה שאליה אנחנו עדיין מובלים, לאט אבל בטוח, בחסות החוק החדש.

השאלה היא את מי אתם שואלים.

עבור ראש הממשלה, זהו בסה"כ אמצעי לשמירה על הקואליציה. נתניהו ייתן ללפיד להגשים את משאלתו הגדולה, ושר האוצר לא יצטרף, לפחות לא באותה התדירות והעוצמה, לליברמן ובנט בביקורת מבית. בשלב הבא, ראש הממשלה יוכל להוכיח לנו שטעינו כשהענקנו מעט מדי מנדטים לליכוד והכרחנו אותו לצרף טירונים פוליטיים לממשלה.

עבור שר השיכון, זה האמצעי להשאיר על האש את התוכנית הגדולה שלו - "מחיר מטרה" (שיווק מכרזים במחיר דירה קבוע מראש). מיומן הראשון נכרכו שתי התוכניות יחדיו, ואם אורי אריאל רוצה את "מחיר מטרה" - הוא חייב להרים יד ולתמוך ב"מע"מ אפס".

עבור נאמני ארץ ישראל השלמה, מדובר בהזדמנות נהדרת להצטרף לחגיגה. 20 מיליון שקל שיקבלו יישובי יו"ש בתמורה לתמיכה של יו"ר ועדת הכספים ניסן סלומינסקי בחוק הם רק הכסף הקטן. הכסף הגדול הוא ההבטחה לכלול את צמודי הקרקע. כשמחיר התקרה להטבה הוא 1.6 מיליון שקל, וכשמדובר רק על בנייה קבלנית (לא "בנה ביתך"), בעצם הכוונה היא בעיקר לבתים המוקמים מעבר לקו הירוק.

עבור החרדים, זה רק עוד אמצעי לקבל תוספת תקציב למוסדות התורניים. זו הסיבה היחידה שהם עדיין מתנגדים לחוק, למרות שכבר סוכם על העלאת רף ההטבה למיליון שקל, לפחות למי שלא שירת בצבא או בשירות לאומי, מה שאומר שמרבית הפרויקטים למגזר החרדי נכללים בחוק (נצרת עלית, ביתר עלית, חצור ועוד). אמנם משה גפני הגדיר את כל ההצעות שניתנו להם כ"הצעות מגונות", אבל ניסיון העבר הוכיח שכל הצעה מגונה יודעת במחיר הנכון להפוך לנדוניה כשרה למהדרין.

עבור הקבלנים, מדובר בחוק שיחזיר את הקונים לשוק, אחרי חודשים ארוכים של אי ודאות. על הדרך, אפשר כמובן להתחלק ב"קופון" הממשלתי. מי שהתכוון למכור דירה חדשה ב-1.4 מיליון שקל יוכל להעלות את המחיר ל-1.5 מיליון לפחות. הקבלן יסתפק בעוד מאה אלף שקל לדירה, והרוכש המאושר יקבל מהמדינה צ'ק של 228 אלף שקל. ווין-ווין.

ומה המטרה של לפיד עצמו? כמו שזה נראה כרגע, שר האוצר הוא היחיד שהפך את חוק מע"מ אפס למטרה בפני עצמה.