עליית האסלאם - גרסת "היה היה"

ערוץ 23 מספק הערב הזדמנות להיזכר בתחילת הדרך של הדת הזאת

המפענח

"איך שרלוק שינה את העולם", יום א' 21:05, ערוץ 8

אני בטוח שאין בין הקוראים ולו אחד שאינו מכיר את הבלש הספרותי המפורסם ביותר בעולם. סר ארתור קונאן דויל, דמות מרתקת בפני עצמו, המציא במאה ה-19 את אחת הדמויות המיתולוגיות, או הדמות המיתולוגית של עולם הפשע: שרלוק הולמס, הבלש שבעזרת ידידו ד"ר ווטסון מפצח את מקרי הפשע הסבוכים ביותר.

מה מהדמות הזאת היה פרי דמיונו של קונאן דויל, ומה התבסס על המציאות? מה סוד קסמו (למשל, כמעט בכל פעם שאני בלונדון, אני מוצא את עצמי ליד פסלו בסמוך לתחנת הרכבת התחתית של רחוב בייקר. כלומר פסל של דמות שלא הייתה במציאות)? ובעיקר מה מידת השפעתו על הדרך שבה בלשי משטרה מפענחים פשעים לאורך 100 השנים האחרונות?

החלק השני של הסרט התיעודי הזה ישודר מחר (ב') באותה שעה בדיוק. אני כמובן אזכיר לכם, ואם לא, אבקש מד"ר ווטסון הנאמן שיעשה זאת במקומי.

* ציון: 9

מצלמת מהירות

"ספיד", יום א' 22:00, ערוץ yes4

קצת קשה להאמין, אבל בדיוק 20 שנה מלאו לסרט הפעולה הזה. החדשות הטובות הן שהוא נשאר אפקטיבי כשהיה, לא התיישן אפילו לא מעט.

מעשה במומחה לחבלה שמשטה ביחידות המיוחדות של המשטרה. קיאנו ריבס - שיש לו חשבון אישי עם אותו מחבל מסתורי, יוצא בעקבותיו, אך מגלה שהפעם האתגר המקצועי שלו הוא מורכב במיוחד: "הקליינט" שלו מלכד אוטובוס מלא בנוסעים שמוכרח להמשיך ולנסוע במהירות גבוהה וקבועה - אחרת יתפוצץ מיד.

לעזרתו נחלצת נוסעת תמימה (סנדרה בולוק), וביחד הם מנסים לסכל את האיום על חייהם ועל חיי הנוסעים. אקשן במהירות גבוהה.

* ציון: 9

מוחמד באנימציה

"היה היה", עליית האסלאם, יום א' 20:00, חינוכית 23

אם התמזל מזלכם ואתם נמצאים באחת התחנות הראשונות באזור החלוקה של "גלובס" - רוצו מהר לטלוויזיה והדליקו אותה על הערוץ הנחבא אל הכלים הזה.

לא תצטערו: סדרת האנימציה הוותיקה שבני 40-50 "גדלו" עליה, תעסוק הערב, בפרק השמיני שלה, בעליית האסלאם.

כשכל מהדורות החדשות שמשודרות במקביל, עוסקות בעליית האסלאם הקיצוני: מחמאס ועד דעאש - הנה הזדמנות להיזכר בתחילת הדרך של הדת הזאת, שברוב שנותיה הייתה דווקא סמל לנאורות וליחסים טובים עם המיעוט היהודי שבקרבה.

* ציון: 9