"משלימים בחינת בקשת ישראל לטילי הלפאייר"

דובר בסטייט דיפרטמנט, בתשובה לפניית "גלובס": "אנו משלימים את בחינת בקשתה של ישראל לטילים אלה לפי ההליכים הרגילים"

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

האם ארה"ב מחדשת משלוחים של טילי הלפאייר לישראל? כזכור, עוכבו משלוחים אלה במחצית הראשונה של אוגוסט בעקבות החלטת הבית הלבן לבחון בתשומת-לב רבה יותר מכירות נשק לישראל בעיתות משבר.

לפי דיווח בערוץ 10 ביום חמישי שעבר, ממשל אובמה שוב אינו מעכב משלוח טילי הלפאייר לישראל והפרשה כולה "נמצאת מאחורינו". המידע הזה יוחס ל"פקיד ישראל בכיר".

אולם מהתבטאות של דוברת במשרד החוץ האמריקאי ביום ו' עולה, כי החלטה על כך טרם התקבלה. בתשובה על פניית "גלובס" אמר הדוברת: "אנו משלימים את בחינת בקשתה של ישראל לטילי הלפאייר על-פי ההליכים הרגילים". הדוברת לא ציינה איזו החלטה עומדת להתקבל והאם יחודשו משלוחי טילים אלה, אך היא אמרה: "הממשל לא חסם העברת טילי הלפאייר לממשלת ישראל".

שגרירות ישראל בוושינגטון בחרה להימנע מתגובה על סוגיה זו.

דוברת הסטייט דיפרטמנט הדגישה כמה פעמים את מחויבות ממשל אובמה לביטחון ישראל ונמנעה מכל ביקורת על התנהלות ישראל במבצע "צוק איתן", בניגוד לתגובה הראשונית של המשרד ב-14 באוגוסט, לאחר ש"וול סטריט ג'רנל" חשף את העיכוב. סגנית דוברת הסטייט דיפרטמנט, מארי הארף, אמרה אז: "תמיד אמרנו, שישראל יכולה לעשות יותר כדי להימנע מפגיעה באזרחים... בגלל המשבר (בעזה) החלטנו להקדיש תשומת-לב מיוחדת (לרכישות הנשק של ישראל) כפי שאנו נוהגים בכל משבר. רצינו לבחון דברים יותר לעומק".

כאמור, תגובת משרד החוץ האמריקאי ל"גלובס", שלשום, נשאה אופי שונה לחלוטין. "היחסים הצבאים בין ארה"ב לישראל מעולם לא היו קרובים יותר, ואנו מקיימים מגעים יום-יומיים עם צה"ל", אמרה דוברת המשרד. "צה"ל הודיע לנו, שלא נשקף לו כל חסר קריטי במצאי הנוכחי של טילי הלאפייר או בכל סוג אחר של תחמושת".

"לארה"ב יש מחויבות בלתי ניתנת לערעור לביטחונה של ישראל", הוסיפה הדוברת. "שום מדינה בעולם לא עשתה יותר למען ביטחון ישראל מאשר בארה"ב. כמו תמיד, אנו מוסיפים לספק לישראל אמצעים כדי להגן על עצמה".

בהתייחסה לעיכוב משלוחי הטילים אמרה הדוברת: "כפי שאמרנו, לא חל שום שינוי במדיניות וממשלת ארה"ב אינה מונעת שום סיוע מישראל".

"אנו בוחנים כל בקשה למכירת נשק לצבאות זרים (FMS) ולעסקות נשק מסחריות ישירות (DCS) בפני עצמה; זה לא השתנה", היא ציינה. "אנו מוסיפים לטפל בבקשות של ממשלת ישראל לעסקות נשק משני הסוגים".

פקידי ממשל אחרים בוושינגטון אמרו בימים האחרונים, כי משלוח חדש של טילי הלפאייר לישראל לא יעוכב וכי הממשל "רק בוחן בתשומת-לב רבה יותר משלוחים אלה". הפקידים מצוטטים הבוקר (א') ב"וושינגטון פוסט".

לדברי ה"פוסט", טוענים פעילים בארגונים לזכויות האדם שארה"ב תצטרך לשאת באחריות אם ועדת החקירה של או"ם, שכבר החלה לפעול, תמצא שפעולות ישראל בעזה מהוות הפרה של החוק הבינלאומי ושבחלק מפעולות אלה נעשה שימוש בתחמושות מתוצרת ארה"ב נגד אזרחים.

"השאלה שאנו שואלים היא: האם אלה התחמושות המתאימות לשימוש באזורים צפופי אוכלוסין"? - אמר רוברט טרנר, עובד סוכנות הסעד והתעסוקה לפליטים (אונרר"א), שממונה על פעילותה בעזה. "לפי החוק הבינלאומי, הישראלים צריכים לגלות זהירות; האם החלטותיהם באילו תחמושות להשתמש מצביעות על נקיטת אמצעי זהירות כדי להימנע מגרימת אבדות באוכלוסיה אזרחית"?

למרות הביקורות האלה, אומרים פקידים ואנליסטים, בעבר ובהווה, כי ארה"ב לעולם לא תנתק או תצמצם את היחסים האסטרטגיים והאישיים שלה עם ישראל. "זה לא יקרה; זה לא יכול לקרות", אמר ל"פוסט" מייקל אורן, לשעבר שגריר ישראל בארה"ב. "ישראל אינה רוצה לשנות את היחסים האלה ושינוי כזה אינו עולה בקנה אחד עם האינטרסים של ארה"ב".