זה הבריטי מדאע"ש שערף את ראשו של העיתונאי האמריקאי

כלי התקשורת בבריטניה מדווחים כי הלוחם מדאע"ש הוא כפי הנראה צעיר מוסלמי כבן 23 מלונדון ■ שר החוץ הבריטי: "הוא אולי נושא את הדרכון שלנו, אבל לא את הערכים שלנו"

 עבד אל-מאג'ד עבד אל-בארי / צילום מסך
עבד אל-מאג'ד עבד אל-בארי / צילום מסך

פיתרון לתעלומת "ג'ון מהג'יהאד"? בשבוע שעבר פרסם ארגון דאע"ש את הסרטון המתעד את עריפת ראשו של העיתונאי האמריקאי ג'יימס פולי על-ידי לוחם דאע"ש. בסרטון שעורר סערה דיבר הלוחם במבטא בריטי, ורשויות הביון במדינה החלו בנסיונות לאתר את זהותו. הבוקר (א') מדווחים כלי תקשורת רבים בבריטניה כי לאחר מאמצים רבים, התגלתה זהותו של הטרוריסט.

מקורות בכירים בממשל בבריטניה דיווחו כי גופי המודיעין במדינה - ה-MI5 וה-MI6 - הצליחו לפענח את זהותו. על-פי הדיווחים בכלי התקשורת במדינה, החשוד המרכזי הוא הצעיר המוסלמי עבדל-מאג'ד עבדל בארי, בן 23 ממערב לונדון שעסק במוזיקה כשהתגורר בבריטניה. לאחרונה פרסם בארי תמונה בה הוא מחזיק ראש ערוף של אדם שנרצח בידי הארגון הקיצוני.

שר החוץ הבריטי פיליפ האמונד כתב ב"סאנדיי טיימס" כי הרוצח של פולי "בוגד בכל מה שהעם הבריטי מאמין בו". לדבריו, "זה מזעזע לחשוב שמבצע המעשה הנתעב גדל בבריטניה - הוא אולי נושא את הדרכון שלנו אבל לא שותף לערכינו".

"המוות של העיתונאי פולי הוא תזכורת לכולנו שהאסלאם הקיצוני בעירק וסוריה לא רק גורם לסבל עצום במדינות אלה, אלא מהווה איום אידיאולוגי ברברי על ארצנו", הוסיף האמונד, שהזהיר כי אם הארגון הקיצוני לא ייעצור "הוא יחפש לפגוע בנו על אדמת בריטניה".

ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון גינה בשבוע שעבר את הרצח, אותו כינה "חסר הצדקה". במקביל הודיע משרד המשפטים האמריקאי על החלטתו לפתוח בחקירה פלילית של רצח העיתונאי.

על-פי גורמי המודיעין בבריטניה, כ-20 צעירים תושבי המדינה נוסעים בכל חודש למזרח התיכון - ובעיקר לסוריה ועירק - על מנת להצטרף לדאעש. על-פי הערכות שונות, בסוריה ובעירק לוחמים בימים אלה כ-400-500 בעלי אזרחות בריטית, אם כי על-פי הערכות אחרות המספרים בפועל גבוהים בהרבה.

בשבוע שעבר אמר בכיר בממשל האמריקאי כי צבא ארצות-הברית פעל לחילוצו של העיתונאי ג'יימס פולי בסוריה, אולם פעולה זו כשלה. לדברי הבכיר, במהלך המשימה הסודית התנהלו חילופי אש בין הכוחות האמריקאים לבין חמושים שהיו באזור, אולם לאחר מכן התברר כי בני הערובה כלל לא שהו במקום שאליו הגיעו הכוחות.