"לפיד צריך להצהיר שאין ביכולתו לקדם חוק מע"מ אפס"

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אוהד דנוס: "המתכונת המצומצמת אליה התגלגלה התוכנית לא רק שלא תפתור את מחירי הדיור בישראל, אלא שיש בה סכנה ממשית שתסייע למחירים הבלתי אפשריים כיום, לעלות עוד יותר"

אוהד דנוס יור לשכת מקרקעין  / צלם : תמר מצפי
אוהד דנוס יור לשכת מקרקעין / צלם : תמר מצפי

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אוהד דנוס, דורש ששר האוצר יאיר לפיד, יחזור בו פומבית מתוכנית מע"מ אפס, במתכונתה הנוכחית. "תקציב המדינה לשנת 2015, העומד ממילא להיות תקציב 'רזה' בעקבות מבצע 'צוק איתן', שטרם הסתיים, לא יאפשר את מימוש התוכנית ללא פגיעה משמעותית בנושאים חשובים כגון ביטחון, בריאות, חינוך ורווחה", אומר דנוס.

"המתכונת המצומצמת אליה התגלגלה התוכנית בדיונים בוועדת הכספים, ובעיקר יישום לחמש שנים בלבד, שאינו כולל משפרי דיור, לא רק שלא תפתור את מחירי הדיור בישראל, אלא שיש בה סכנה ממשית שתסייע למחירים הבלתי אפשריים כיום, לעלות עוד יותר".

לטענת דנוס, למרות הצהרות לפיד כי תוכנית מע"מ אפס ממשיכה כרגיל, גם שר האוצר עצמו מבין שלא יוכל ליישם אותה, על רקע התחדשות הלחימה. "עם ההוצאות העתידיות הגוברות הצפויות של הממשלה וסימני המיתון במשק, אני חושב שעל לפיד לגלות אחריות ולהצהיר כבר היום שאין ביכולתו לקדם את החוק בשנת התקציב הקרובה, ואולי בכלל לא, ולהפשיר את הקיפאון העמוק שנוצר בענף הנדל"ן".

הוא מוסיף: "שלא נתבלבל, על אף הירידה הדרמטית בכמות העסקאות ברבעון השני של 2014, לא הייתה ירידת מחירים. הירידה בכמות העסקאות מאולצת. זו אחיזת עיניים שאינה נובעת מעודף היצע, אלא מקיפאון וישיבה על הגדר של מאות אלפי ישראלים, המשוועים לדירה, אך ממתינים ליישום חוק, שכפי הנראה, לא ייושם".

עוד הוסיף דנוס כי "במידה והאוצר יתעורר מאוחר ויסתבר שלא ניתן להעביר את החוק, או ליישמו באופן אפקטיבי, כל הממתינים ישובו אל השוק, הביקושים בפועל ינסקו לשמיים ובעקבותיהם גם המחירים".

בלשכת שמאי המקרקעין טוענים כבר שלוש שנים שרק טיפול בנושא ההיצע ולא ריסון הביקוש הוא מה שיביא לירידת מחירי הדיור, אך הממשלה בשלה, והתוצאה היא ירידה בהתחלות הבנייה. "במקום לעודד יזמים, ההצהרות והתוכניות הסותרות גרמו ליותר ויותר שחקנים בענף לחוסר רצון ויכולת לבנות. הקפאת המצב הנוכחי לחודשים נוספים תביא לקטסטרופה בתחום הנדל"ן ורק תרחיק עוד יותר את הזוגות הצעירים מחלום הדירה. מוטב היה ששר האוצר יתחיל לפעול לשיקום יחסי האמון עם ענף הבנייה, במקום לפעול לקידום ועידה בינלאומית לשיקומה של עזה. אדוני שר האוצר - 'עניי עירך קודמים'".